12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Notation Oversigt Kapitel 18.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Arkitektur, lagdeling og pakker
Softwarekonstruktion
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
07 – Kort om OO Introduktion.
Kajs Biler Analyseresultater.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Analyse af anvendelsesområde
Introduktion til Access (Access, del 1)
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
Programklasser for bladhus Abonnement tænkes aggregeret til Kunde og associeret til Blad. Kunde bliver creator. Såvel Kunde som Blad kommer til at have.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Affordance 1. Miljø eller objekt Refererer Den faktiske egenskab Brugervenlighed 2.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Fundamentale datastrukturer
Design II oktober 2009 gtj SAD design II.
August 2009 / gtjSAD - analyse I1 Systemanalyse og design Analyse af problemområdet.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
2009Softwarekonstruktion / DB-design 11 Databasedesign 1 Fra begrebsmæssig model til relationel model.
Database.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Programmering og systemudvikling
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Præsentationens transcript:

12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12

12.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Fra arkitektur til komponenter Detaljer i enkeltkomponenter Forbindelser mellem komponenter Iterere over arkitektur

12.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Design af Komponenter Principper: Respektér komponentarkitekturen Tilpas komponenterne til de tekniske muligheder l Modelkomponent l Funktionskomponent l Forbind komponenter l... flere komponenter

12.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At fastlægge realisering af krav inden for rammerne af en arkitektur. Komponent: En samling af programdele, som udgør en helhed og har et veldefineret ansvar. Forbindelse: En implementering af en afhængighed mellem komponenter Respektér komponentarkitekturen. Tilpas komponenterne til de tekniske muligheder. Beskrivelser af et systems komponenter. Formål Begreber Principper Resultat

12.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Fra helhed til del Komponent: En samling af programdele, der udgør en helhed og har et veldefineret ansvar Modelkomponentens ansvar: Vedligeholde en opdateret repræsentation af problemområdet.

12.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Resultat af Modelkomponent Udgangspunkt i klassediagrammet fra analysen af problemområdet Udbygget med håndtering af adfærd

12.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Aktiviteter i Modelkomponent l Modelkomponent l Funktionskomponent l Forbind komponenter

12.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Omstrukturer adfærdsmønstre

12.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Grundformer til omstrukturering Eksempel Grundformer

12.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Repræsenter private hændelser Sekvens og selektion – Et tilstandsdiagram, der kun indeholder sekvens og selektion, repræsenteres ved en tilstandsattribut i den klasse, tilstandsdiagrammet beskriver – Tilstandsattributten tilordnes en ny værdi, hver gang en indgående hændelse indtræffer – De indgående hændelsers attributter integreres i klassen Iteration – En iteration repræsenteres som en ny klasse, der knyttes til den klasse, tilstandsdiagrammet beskriver, med en aggregeringsstruktur – Der genereres et nyt objekt fra klassen for hvert gennemløb af iterationen – Hændelsens attributter integreres i den nye klasse – En tilstand, som indeholder subtilstande, bliver adfærdsmønster for den nye klasse

12.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Eksemplet ‘Konto’

12.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Repræsenter fælles hændelser Fælles hændelser – Hvis hændelsen indgår på forskellige måder i tilstandsdiagrammerne, repræsenteres den som grundregel i tilknytning til den klasse, der giver den enkleste repræsentation – Hvis hændelsen indgår på samme måde i tilstandsdiagrammerne, må de mulige repræsentationer afvejes indbyrdes

12.13 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Eksemplet ‘Kunde’ og ‘Konto’

12.14 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Designmulighed 1 Objektsystem – ‘Kundeaktivitet’ er et nyt begreb Struktur – Transaktioner overlever selvom kontoen nedlægges Funktionalitet – Simpelt at lave kontoudtog per konto og per kunde

12.15 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Designmulighed 2 Objektsystem – ‘Transaktion’ et centralt og kendt begreb Struktur – Transaktioner tættere knyttet til konto – Færre strukturelle forbindelser Funktionalitet – Simpelt at lave kontoudtog per konto – Men ikke per kunde

12.16 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At repræsentere en model af et problemområde. Modelkomponent: En del af et system, som realiserer en model af et problemområde. Attribut: En beskrivende egenskab ved en klasse eller hændelse. Repræsenter hændelser som klasser, strukturer og attributter. Vælg den enkleste repræsentation af hændelser. Et klassediagram for modelkomponenten. Formål Begreber Principper Resultat

12.17 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Opgave 3: Modelkomponent Formål At designe modelkomponenten. Arbejdsform 1.Repræsenter private hændelser. 2.Omstrukturer adfærdsmønstre med fælles hændelser. 3.Vælg repræsentation af hver hændelse. Resultat Et klassediagram for modelkomponenten.