Musikkultur S2+LT2 27.09.13 Nationalisme og globalisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Præferencer på markedet.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Den internationale dimension i folkeskolen
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Globalisering.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
Musiksociologi Music Management
MM Musikkultur Nationalisme og globalisering.
M Musikkultur Nationalisme og globalisering.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Musikkultur S2+LT Hvad er historie og hvordan bruger vi den?
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Gletsjer Dannelse af is fra snekrystal til gletsjeris Kilde: Luis María Benítez.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
1. lektion: Danmark i verden
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Revolution og Romantik
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Andelsselskaber i en global økonomi vs. Fortællingen om Andelslandet Danmark Dansk Energi 11/ Mads Mordhorst Associate Professor Historie, CBS.
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Kompleksitet og paradokser
Fra ildsjæl til strategi
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Leg, kreativitet dannelse
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Musikkultur S2+LT2 27.09.13 Nationalisme og globalisering

Globalisering. Brainstorm. Hvad forstår I ved globalisering? Gør globalisering os mere ens eller mere forskellige?

Globalisering, forsøg på definition(er) Globalisering kan betyde: En proces. En tilstand. Et system. En kraft. En tidsalder. Globalisering er sociale forandringer.

Globalisering, karakteristika 1. Skabelsen nye og forøgelsen af eksisterende sociale netværk. 2. Udvidelsen og strækningen af sociale relationer, aktiviteter og gensidige forhold. 3. Intensiveringen og accelerationen af social udveksling og aktivitet. 4. Skabelsen, udvidelsen og intensiveringen af sociale forbindelser og afhængighedsforhold er både objektive (materielle) og subjektive (i den menneskelige bevidsthed).

Globalisering og musik, karakteristika Feld (2000), s. 145-46 Musikkens betydning ift. social identitet intensiveres. Lydvirtualitet: Alle musikalske verdener er ved hånden. Optageteknologi definerer musik i dag. Gør et globalt marked muligt. Musikalsk homogenisering >< diversitet.

Globalisering, forsøg på definition(er) ”Globalization refers to a multidimensional set of social processes that create, mulitply, stretch, and intensify worldwide social interdependencies and exchanges while at the same time fostering in people a growing awereness of deepening connections between the local and the distant.” (Steger 2003, s. 13)

Kulturel overførsel Kulturel udveksling. - 1:1-forhold. Fri deling. Kulturel dominans. - En kultur påvirker en anden. Ulige forhold. Kulturimperialisme. - Kulturel dominans + økonomisk udbytning. Transkulturation. - Gensidig udveksling mellem forskellige kulturer og transkultur. Global kultur. Glokalisering.

Musik og nationalisme “More than any other form of identity, nationalism closes the gap between music and culture. In so doing, it heightens the disjuncture created by different musical processes for constructing the nation.” (Bohlman 2003, s. 50)

Musik og nationalisme Dansk musik: “En af dansk rockmusiks største publikumssucceser Gasolin (1969-78) (med sangeren og komponisten Kim Larsen) skabte en helt speciel dansk rockmusik med mundrette tekster og sangbare melodier.” (Den store danske) http://www.musikvidenskab.dk/?page_id=819

Musik og nationalisme Spillemændene. Christensen (2012): ”Efter en rum tid i dansk sindelag sker der en indoptagelse af fremmedelementerne. Og en afgørende tilegnelse synes at finde sted, når det store udlands udtryk tilpasses det danske sprog.” “Deres musik er altså en forhandling mellem nationalt og internationalt, fortid og nutid. Mellem danske og udenlandske koryfæer, men også yngre hipsterbands fra Brooklyn.” “[G]ennemstrømmet af, hvad man måske kan kalde, en nordisk melankoli – sågar med aner i folkeviser […].” “Med en evne til at finde sig til rette på et godt branket værtshus, hvor jukeboksen synes fyldt med musik i et sært samarbejde mellem Dansk Folkemindesamling og musiksitet Pitchfork. Vi betræder en lyrisk, krøllet og mørkladen sti på vej dybt ind i en ny forestilling om folkemusikalitet. Træd nærmere.”

Musik og nationalisme To syn på nationalismens historiske rødder: Nationalisme er en naturlig del af menneskers kultur. Nationens identitet udspringer af det folk. Nationens form kan tage mange former, men kernen af den vil forblive uændret. Nationer er en forholdsvist moderne fænomen. De opstår i forbindelse med trykpressen, industrialisering etc. Nogle i historiske kilder til syn på nationalisme - Kulturel nationalisme: Tysk romantik. Folkeånden (Herder) kommer til udtryk i kunst og kultur. De etniske/antropologiske forhold konstituerer nationen. - Politisk nationalisme: Amerikanske og franske revolutioner. Liberalistisk ideologi, oplysningstid. Borgeren konstituerer nationen. Renan (1882): ”Nationen er en daglig folkeafstemning.”

Musik og nationalisme Banal nationalisme (Billig, 1995): Den nationalisme der optræder overalt omkring os. Nationalisme er ikke kun ekstremisme. Symboler i hverdagen. Nationalsangen. Carl Nielsen på hundredekroneseddel. Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Musik og nationalisme Forestillede fællesskaber (Anderson, 1982): ”Nationen” opstår med fremkomsten af moderniteten. Forestillet, fordi selv i den mindste nation er det ikke alle, der kender hinanden, og alligevel føler de sig som del af det samme fællesskab. Nationen er ikke ”vækkelse” af folket. Nationer skaber, opleves, konstrueres. ”But nationalism is not the awakening of an old, latent, dormant force, though that is how it does indeed present itself. It is in reality the consequence of a new form of social organization, based on deeply internalized, education-dependent high-cultures, each protected by its own state.” (Gellner 1983, s. 48)

Musik og nationalisme Opfundne traditioner (Hobsbawn & Ranger 1982): Traditioner opstår, omformes, opleves, redefineres etc. Eks. synge og danse om juletræet. Nationalinstrumenter. Højskolesangbogen som en særlig dansk tradition. ”’Invented tradtion’ is taken to mean a set of practices, normally governed by overtly or tacitly accepted rules and of a ritual or symbolic nature, which seek to inculcate certain values and norms of behaviour by repetion, which automatically implies continuity with the past.” (s. 1) ”Nation building” Nationer må ”fortælles”. Nationen/national identitet fremkommer af denne kamp om fortællingen.

Nationalisme, globalisering, historie og musik “Part of the problem of identifying music with the ‘nation’ is the tendency not to recognize that the image of the ‘nation’—and, so to speak, its historicity—does not grow from its soil, but is the outcome of historical, social and geopolitical constructions.” (Weisethaunet 2007, s. 171) “Musicians have always travelled—between villages, nations and across borders—and made sense of the world in which they find themselves situated.3 And even though these movements and mediations have become intensified they are in no way new to the recent processes of globalization. To the extent that music constructs place, there is no reason to assume that these experiences and possibilities are delimited to the ‘nation’ and its borders.” (ibid.) “I suggest that we should distinguish more carefully between the imagined ‘national character’ of music and what we might term its ‘national significance’ in the unruly order of history.” (ibid., s.195)

Nationalisme, globalisering, historie og musik Grieg: http://www.youtube.com/watch?v=Rv6-Jc5De_w (Grieg udtrykker folkeånden, jf. Herder) Mapfumo: http://www.youtube.com/watch?v=o-mw9U5Fq4g (Mapfumos popularitet på verdensmarkedet skyldes hans lokale/nationale identitet. Orientalisme. Tjek i øvrigt kommentar) Alpha Blondy: http://www.youtube.com/watch?v=DGS8l7gKGgc (den afrikanske diaspora vender tilbage til Afrika.) Gasolin’: http://www.youtube.com/watch?v=M9G047a5fEs (dansk sprog-international musik…?) Garbarek: http://www.youtube.com/watch?v=UYhrNcuWUWA&playnext=1&list=PLA49C7DB469CFBB62&feature=results_video (Nordisk eksotisme?)