Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?
Beslutningsproces Beslutning om at bygge ”den unikke skole” bæredygtig Smuk arkitektur - stor signalværdi Kultur kunst lys vand Pionerånd, måden at gå til opgaverne på er skolens karakteristika Miljø, ansvar i forhold til klimaforandringerne
Den unikke skole = bæredygtig skole Vision: passivhus + arkitektur og funktion den lærende bygning social bæredygtighed
Passivhuse + + betyder at bygningen producerer mere energi end den forbruger Passivhuset er selvforsynende Bygger på kendt og afprøvet teknologi
Arkitektur og funktion Hvordan påvirker omgivelserne brugerne? Videnskabelige undersøgelser om omgivelsernes påvirkning findes især i forhold til syge mennesker Eksempler: stresshaver psykiatri hærværk på udearealer proces
Den lærende bygning bygning formål påvirkning
Social bæredygtighed Bygningen har en positiv påvirkning på: Undervisning Aktiviteter Samvær Livskvalitet