Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kerteminde Havns Fremtid Bevaringsforeningen for Kerteminde Kommune
Advertisements

Struer Kommuneplan Vision, mål, strategi Forside Indledning Vision, mål og strategi Byer, landsbyer og landdistrikter Natur og miljø Politiske.
Ideen fremlægges for kommunens teknik- og miljøudvalg.
Kystplanlægningsværktøjet
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 Vand Camp 07 Hvad vil Vand Camp? Hans-Martin Friis Møller.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Grønt flag grøn læreruddannelse
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Bygningskonstruktør Projektering Byggeledelse Overblik Samarbejde
FredericiaC – mere end en ny bydel.
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Vedvarende energi: Vindenergi.
I det kæmpemæssige land, Tanzania. - hvor fuglene kvidrer.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Landdistriktsudvikling •Det afgørende er hvad man gør lokalt Hanne W. Tanvig, Seniorrådgiver KVL.
Kort introduktion til Universitarium Universitarium er Aalborg Universitets sommerudstilling i juli, august og september om naturvidenskab og teknik.
Sygeplejerskeuddannelsen
Socialpsykiatrien i ny organisering Velkommen til Dialogmøde i Socialpsykiatrien HTK.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Men vi kan godt gøre en forskel.
Økonomi 2 Indhold Økonomisk vækst Visionen: bæredygtig udvikling
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
FolkeFerie.dk - Et stykke levende danmarkshistorie 1938Ca. 1962Idag FolkeFerie.dk blev oprettet i 1938 under den ferielov, som Stauning stod i spidsen.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager.
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Kapitel 15 VÆKST OG/ELLER BÆREDYGTIG UDVIKLING ? – målkonflikt i den økonomiske politik?
Den bæredygtige landsby
DGNB Denmark konference Ålborg den 21. august 2012 Mette Qvist Sekretariatschef, Green Building Council Denmark.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem? Klimaforandringerne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009.
Perspektivkort Bruges til at udvikle en ide! Idégenerer ud fra fremtidsscenariet eller perspektivet. Vurder hvorledes perspektivet kunne forbedre, tilføje.
Agenda 21 – København Kommune.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Oldtidens Grækenland GRÆSKE BYSTATER.
9 Købsadfærd på producentmarkedet
1. lektion Oplæg om ’Arkitektur og geometri – byen og dens funktioner’ Opgave: fold en terning 2. lektion Opgave: isometrisk tegning af bygning 3. lektion.
Seniorbofællesskabet Laanshøj Furesø Kommune Maj 2015
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Arkitektur Den ultimative legeborg. Hvad vil vi ? Idé udvikling Brain storm Idé sortering Skitser Bygning rum Stemningen.
Vision mission værdier handleplaner
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Vinge Bæredygtig jordhåndtering juni Bæredygtig jordhåndtering.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED EN NY POLITIK FOR BYLIV BYER & BYGNINGER I HOLBÆK KOMMUNE?
© bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
MiljøForum Fyn 2007 Klima, energi og miljø Anne Grete Holmsgaard.
Den klassiske vurdering af arkitektur De fem F'er Form, funktion, fantasi, forståelse og forbindelse. Alle gode værktøjer, når man skal vurdere den arkitektoniske.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Landdistrikter/Yderområder Hvad er et landdistrikt? Hvad er et yderområde? Kan vi afgrænse begrebet ”landdistrikt /yderområde” på en nutidig måde? Natur.
Forandringer i Lejerbo. Hvad driver forandringer? Påvirkninger udefra Påvirkninger indefra.
Trine Blicher Folmer. MÅLSÆTNINGER Bassin 7 rummer et anderledes potentiale Den markante orientering mod havnebassin nr. 7 og det kommende havnebad skal.
Vindmølleenergi.
Tema og apparatur i undervisningen
Årets skolebyggeri Sydhavnen Skole vandt i 2015 titlen som ”Årets Skolebyggeri” pba. flg. udtalelser fra juryen: “Arkitekturen inddrager naturelementet.
Døre til fremtiden Fremtidens byer - bæredygtige byer?
Kommende bebyggelse i i Helsingør kommune
En skyskraber der drejer om sig selv
Bæredygtighed og smarte løsninger Himmerland & SBI
Vision for Vordingborg Kommune 2030
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Center for Teknik & Miljø
Præsentationens transcript:

Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?

Beslutningsproces Beslutning om at bygge ”den unikke skole” bæredygtig Smuk arkitektur - stor signalværdi Kultur kunst lys vand Pionerånd, måden at gå til opgaverne på er skolens karakteristika Miljø, ansvar i forhold til klimaforandringerne

Den unikke skole = bæredygtig skole Vision: passivhus + arkitektur og funktion den lærende bygning social bæredygtighed

Passivhuse + + betyder at bygningen producerer mere energi end den forbruger Passivhuset er selvforsynende Bygger på kendt og afprøvet teknologi

Arkitektur og funktion Hvordan påvirker omgivelserne brugerne? Videnskabelige undersøgelser om omgivelsernes påvirkning findes især i forhold til syge mennesker Eksempler: stresshaver psykiatri hærværk på udearealer proces

Den lærende bygning bygning formål påvirkning

Social bæredygtighed Bygningen har en positiv påvirkning på: Undervisning Aktiviteter Samvær Livskvalitet