VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større Færdselssikkerhed Danmark
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Effekt af nye lavere hastighedsgrænser Hastighedsgrænser helt afgørende for ulykkesudviklingen i Danmark Ulykkesudviklingen i forhold til antal køretøjer 1974: Generelle hastighedsgrænser 1979: Landeveje – km/t 1985: By – km/t 2007: Faktisk stigende hastigheder
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Effekt af kontrol af hastighedsgrænser Effektkatalog - TØI : Manuel og automatisk hastighedskontrol : får Effektometer – besøg NVF 52 stand! Effekt på antal trafikdræbte ved ændret beteende 409 dræbte i Danmark Fart: Gennemsnitshastigheder reduceret 8 % : 299 Sprit, Al spritkørsel stoppede :307 Seler, alle brugte seler : 322 Rødt signal, alle respekterede rødt lyssignal :389 Alle biler med sikkerhedsfejl forsvinder : 398
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvorfor ikke meget mere hastighedskontrol - når effekten er så stor ? 3 vigtige forhold hos de politiske beslutningstagere - opfattelse af at store dele af befolkningen ikke ønsker kontrolsamfund - opfattelse af, at befolkningen ønsker synligt politi og ikke automatisk kontrol. - manglende kendskab til cost-benefit i dræbte og skadede ved overholdelse af hastighedsgrænser - Manglende kendskab til cost benefit af manuel vs automatisk kontrol
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er trafikanternes accept – og beteende ? En repræsentativ interviewundersøgelse september 2007 skulle give svar på: Opfattelsen af hastighedsgrænseovertrædelsers betydning for antal dræbte i den danske trafik Accept af de generelle grænser på 50 km/t og 80 km/t Hvad er acceptable grænser for overskridelse af hastighedsgrænserne Hvor ofte overskrides hastighedsgrænserne
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er trafikanternes accept – og beteende ? Oplevelse af risiko for at blive taget i fartkontroller Accept af kontrolniveauet Accept af automatisk fartkontrol – mobil og stationær
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisters opfattelse af hastighedsovertrædelsers betydning for antal trafikdræbte - Megafon sept.07 7 ud af 10 mener hastighedsovertrædelser har meget stor eller stor betydning
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisters accept af generelle hastighedsgrænse på 50 km/t 9 ud af 10 accepterer 50 km/t eller mindre %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er en acceptabel overskridelse af en hastighedsgrænse på 50 km/t 9 ud af 10 accepterer en overskridelse på max 10 km/t eller mindre %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvor ofte kører du 60 km/t eller mere når hastighedsgrænsen er 50 km/t 9 ud af 10 mener en acceptabel overskridelse er max 10 km/t Hver anden overskrider hastighedsgrænsen med min 10 km/t %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisters accept af generelle hastighedsgrænse på 80 km/t Hver anden accepterer hastighedsgrænse på 80 km/t 1 ud 3 acceptere hastighedsgrænse på 90 km/t %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er en acceptabel overskridelse af en hastighedsgrænse på 80 km/t 8 ud af 10 accepterer en overskridelse på max 10 km/t %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvor ofte kører du 90 km/t eller mere når hastighedsgrænsen er 80 km/t 8 ud af 10 mener en acceptabel overskridelse er max 10 km/t 8 ud af 10 overskrider hastighedsgrænsen med min. 10 km/t %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Konklusioner: Accept og beteende Høj accept af generel hastighedsgrænse på 50 km/t Halvhjertet accept af hastighedsgrænse på 80 km/t Lav accept af hastighedsoverskridelser på mere end 10 km/t ved 50 km/t og 80 km/t grænse 5 ud af 10 overskrider halvdelen med mere end 10 km/t 8 ud af 10 overskrider med mere ned 10 km/t Der er en stor forskel mellem på hvad synes er acceptabelt og hvad man reelt gør! Hvad skal der til at bringe bedre balance mellem accept og reel beteende?
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisternes opfattelse af risiko for at blive taget i fartkontroller 3 ud af 4 bilister oplever ingen eller lille risiko for at blive kontrolleret %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisternes opfattelse fartkontrolniveau Den ene halvdel oplever et acceptabelt kontrolniveau Den anden halvdel ønsker mere kontrol %
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI God eller dårlig idé, at politiet kontrollerer bilernes hastighed automatisk med kameraer? 9 ud af 10 accepterer brug af automatisk hastighedskontrol
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Konklusioner: Accept af hastighedsgrænser er relativt høj Accept af hastighedsovertrædelser o. 10 km/t er lav Accept af hastighedskontrol høj
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Udfordringen: Øget accept af hastighedsgrænse på 80 km/t informere politiske beslutningstagere om at der er folkelig accept af øget automatisk hastighedskontrol
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Midler og initiativer: - Informationsindsatser om betydning af 80 km/t hastighedsgrænse Besøg NVF 52 – trafiksikkerhed og se eksempel - Møder med partirepræsentanter fra folketingets Trafikudvalg og Retsudvalg
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Forventninger : Viden om folkelig accept bliver til Meget mere automatisk hastighedskontrol Generelle hastighedsniveau = hastighedsgrænser Dødskurven vendtt!