VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI 2008 1 Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet pga hastighedsoverskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Status på danske patientforeninger
Fattigdom i Danmark Fattigdom på kanten af Lolland og Falster
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
SEO PÅ AU.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
IAA-prisen Ta’ 10 af farten Rådet for Større Færdselssikkerhed Jon Schwartz
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
MEGAFON undersøgelse af VINTERMAN.DK VINTERMAN brugermøde
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Pressemeddelelse om - Mobilt bredbånd og internet på mobilen Tal fra Q danskere har deltaget i undersøgelsen.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Hastighed og indkomst Mogens Fosgerau. Overblik Motivation Teori Empiri Konklusioner.
Navn Navnesen via Indsæt/Sidehoved. Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet p.g.a. hastigheds overskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet pga hastighedsoverskridelse Følgende samtale udvikler sig:
Præsentationens transcript:

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større Færdselssikkerhed Danmark

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Effekt af nye lavere hastighedsgrænser Hastighedsgrænser helt afgørende for ulykkesudviklingen i Danmark Ulykkesudviklingen i forhold til antal køretøjer 1974: Generelle hastighedsgrænser 1979: Landeveje – km/t 1985: By – km/t 2007: Faktisk stigende hastigheder

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Effekt af kontrol af hastighedsgrænser Effektkatalog - TØI : Manuel og automatisk hastighedskontrol : får Effektometer – besøg NVF 52 stand! Effekt på antal trafikdræbte ved ændret beteende 409 dræbte i Danmark Fart: Gennemsnitshastigheder reduceret 8 % : 299 Sprit, Al spritkørsel stoppede :307 Seler, alle brugte seler : 322 Rødt signal, alle respekterede rødt lyssignal :389 Alle biler med sikkerhedsfejl forsvinder : 398

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvorfor ikke meget mere hastighedskontrol - når effekten er så stor ? 3 vigtige forhold hos de politiske beslutningstagere - opfattelse af at store dele af befolkningen ikke ønsker kontrolsamfund - opfattelse af, at befolkningen ønsker synligt politi og ikke automatisk kontrol. - manglende kendskab til cost-benefit i dræbte og skadede ved overholdelse af hastighedsgrænser - Manglende kendskab til cost benefit af manuel vs automatisk kontrol

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er trafikanternes accept – og beteende ? En repræsentativ interviewundersøgelse september 2007 skulle give svar på: Opfattelsen af hastighedsgrænseovertrædelsers betydning for antal dræbte i den danske trafik Accept af de generelle grænser på 50 km/t og 80 km/t Hvad er acceptable grænser for overskridelse af hastighedsgrænserne Hvor ofte overskrides hastighedsgrænserne

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er trafikanternes accept – og beteende ? Oplevelse af risiko for at blive taget i fartkontroller Accept af kontrolniveauet Accept af automatisk fartkontrol – mobil og stationær

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisters opfattelse af hastighedsovertrædelsers betydning for antal trafikdræbte - Megafon sept.07 7 ud af 10 mener hastighedsovertrædelser har meget stor eller stor betydning

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisters accept af generelle hastighedsgrænse på 50 km/t 9 ud af 10 accepterer 50 km/t eller mindre %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er en acceptabel overskridelse af en hastighedsgrænse på 50 km/t 9 ud af 10 accepterer en overskridelse på max 10 km/t eller mindre %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvor ofte kører du 60 km/t eller mere når hastighedsgrænsen er 50 km/t 9 ud af 10 mener en acceptabel overskridelse er max 10 km/t Hver anden overskrider hastighedsgrænsen med min 10 km/t %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisters accept af generelle hastighedsgrænse på 80 km/t Hver anden accepterer hastighedsgrænse på 80 km/t 1 ud 3 acceptere hastighedsgrænse på 90 km/t %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvad er en acceptabel overskridelse af en hastighedsgrænse på 80 km/t 8 ud af 10 accepterer en overskridelse på max 10 km/t %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Hvor ofte kører du 90 km/t eller mere når hastighedsgrænsen er 80 km/t 8 ud af 10 mener en acceptabel overskridelse er max 10 km/t 8 ud af 10 overskrider hastighedsgrænsen med min. 10 km/t %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Konklusioner: Accept og beteende Høj accept af generel hastighedsgrænse på 50 km/t Halvhjertet accept af hastighedsgrænse på 80 km/t Lav accept af hastighedsoverskridelser på mere end 10 km/t ved 50 km/t og 80 km/t grænse 5 ud af 10 overskrider halvdelen med mere end 10 km/t 8 ud af 10 overskrider med mere ned 10 km/t Der er en stor forskel mellem på hvad synes er acceptabelt og hvad man reelt gør! Hvad skal der til at bringe bedre balance mellem accept og reel beteende?

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisternes opfattelse af risiko for at blive taget i fartkontroller 3 ud af 4 bilister oplever ingen eller lille risiko for at blive kontrolleret %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Bilisternes opfattelse fartkontrolniveau Den ene halvdel oplever et acceptabelt kontrolniveau Den anden halvdel ønsker mere kontrol %

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI God eller dårlig idé, at politiet kontrollerer bilernes hastighed automatisk med kameraer? 9 ud af 10 accepterer brug af automatisk hastighedskontrol

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Konklusioner: Accept af hastighedsgrænser er relativt høj Accept af hastighedsovertrædelser o. 10 km/t er lav Accept af hastighedskontrol høj

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Udfordringen: Øget accept af hastighedsgrænse på 80 km/t informere politiske beslutningstagere om at der er folkelig accept af øget automatisk hastighedskontrol

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Midler og initiativer: - Informationsindsatser om betydning af 80 km/t hastighedsgrænse Besøg NVF 52 – trafiksikkerhed og se eksempel - Møder med partirepræsentanter fra folketingets Trafikudvalg og Retsudvalg

VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Forventninger : Viden om folkelig accept bliver til Meget mere automatisk hastighedskontrol Generelle hastighedsniveau = hastighedsgrænser Dødskurven vendtt!