EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010
Fødevarer Tilsætningsstoffer, kødklister - pris, kvalitet
mobiltelefoner Takster mellem EU-lande, strålingsværdier
Finanspolitik
Flygtninge Fælles asylpolitik, fri bevægelighed
EU i danskernes hverdag Love afledt af EU-direktiver 2000/2001: 80 % fødevarer, finans-, økonomi, miljø og energi 70 % erhvervs- og forskningsområdet 50 % sundhedsområdet
EU i verdens hverdag Kæmpe marked - ½ mia. indbyggere. Forhandler klima og handel Bistand, naboskab, udvidelse
Og hvad så? Er der overhovedet nogen forskel på Lars fra Græsted og Manuel fra Lissabon?
Hvad er forskellen på Danmark og EU? 1.Meget indirekte valgt ’regering’ – EU-Kommissionen 2.Ukendte, fjerne politikere - kun 1/3 af danskere ved, hvem der foreslår og vedtager love i EU 3.Lange, ugennemskuelige lovgivningsprocesser, lobbyisme
EU-oversigt Kommission Det Europæiske Råd MinisterrådParlament Medlemsstaterne EU- domstolen
Kommissionen EU’s daglige ledelse (regering) Initiativret = Stiller lovforslag Forhandler for EU internationalt (fx handel) Overvåger medlemslandene
Kommissærerne Valgt af medlemslandenes regeringer, én fra hvert af de 27 Barroso fordeler posterne - godkendes af Parlamentet Danmark: Klimkommisær Connie Hedegaard
Catherine Ashton
Jerzy Buzek
Herman Van Rompuy
1996
Parlamentet
Parlamentet i dag Medbestemmelse på 80-90% af EU’s lovgivning
Borgerligt Parlament
Stemmetal, juni 2009 EU: 43 % Danmark: 59,5 % Unge i EU (18-24 år): 29 %
Lobbyisme Kommissionen har en ’lille’ stab (25.000) og stort behov for ekspertise på specifikke områder Parlamentatikere har brug for informationer, omtale og stemningsvurdering Der er cirka lobbyister i Bruxelles Penge = Viden = Indflydelse NGOer = positiv omtale Kommissionen har en ’lille’ stab (25.000) og stort behov for ekspertise på specifikke områder Parlamentatikere har brug for informationer, omtale og stemningsvurdering Der er cirka lobbyister i Bruxelles Penge = Viden = Indflydelse NGOer = positiv omtale
Demokratiet og lobbyismen Ulemper: Forvridning af beslutningsprocesserne til fordel for de pengestærke Ugennemsigtighed – man kan ikke gennemskue hvem der bestemmer ’Svingdørsproblematik’ Fordele: Information og analyser til beslutningstagerne Politikerne får føling med, hvad der rører sig
Nogle hovedproblemer Langt væk og indirekte valgt Ukendt og ligegyldigt Udemokratisk uigennemskueligt
Tættere på: Det europæiske borgerinitiativ Hvis 1 mio. af EU’s borgere underskriver et forslag, tvinges Kommissionen til at reagere
Kravene… Underskrivere fra mindst ni EU-lande udgør 0,2 % af befolkningen i hvert land Kommissionen har fra starten godkendt, at sagen ikke strider imod ’europæiske værdier’ Indsamlingen sat i bero efter underskrifter til undersøgelse om sagen er indenfor Kommissionens kompetencer og er juridisk uangribelig; Hver underskrift har fuldt navn, adresse, telefonnummer, fødselsdag, fødested, ID-nummer (fra pas, ID-kort, sygesikring) Alle underskrivere over 18 år gammel Processen skal afsluttes indenfor 12 måneder
Mere demokratisk og gennemskueligt: Lobbyistkontrol? Strengere svingdørslovgivning Tvunget ambitiøst lobbyregister
Mere kendt: PR-strategi til Kommissionen Tv-hold og døgnfotografer til Barroso Ensartning af EU-logoer Harmonisering af hjemmesider Døgnservice på internet VIP-journalister Sms-service til journalister Nyt taleskriverhold
Mere demokratisk, direkte og kendt: ’Præsidentvalg’ Direkte valg til Kommissionens formand?