1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Advertisements

Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Arkitektur - data.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Teknisk implementering
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
07 – Kort om OO Introduktion.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Analyse af anvendelsesområde
Introduktion til Access (Access, del 1)
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Grunde til at jeg elsker dig
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
At deltage i projektarbejde
Fundamentale datastrukturer
August 2009 / gtjSAD - analyse I1 Systemanalyse og design Analyse af problemområdet.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
2009Softwarekonstruktion / DB-design 11 Databasedesign 1 Fra begrebsmæssig model til relationel model.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Abstraktioner.
Præsentationens transcript:

1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang

2 Analyse af problemområde Klasser Oversigt, principper og teknikker Del II og Kapitel 3

3 Resultat af Analyse af problemområde

4 Analyse af problemområdet Model: En beskrivelse af klasser, objekter, strukturer og adfærd i et problemområde.

5 Aktiviteter l Klasser l Struktur l Adfærd

6 Analyse af problemområde Formål At afgrænse og beskrive et problemområde Begreber Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et system. Model: En beskrivelse af klasser, objekter, strukturer og adfærd i et problemområde. Principper Beskriv virkeligheden, som de kommende brugere skal se den. Prioriter overblik frem for detaljer. Resultater En hændelsestabel med klasser og tilhørende hændelser.

7 Resultat af Klasser Hændelsestabel Viser valgte klasser og hændelser reserveretaflystbehandletansatfratrådtudlærtaftalt Kunde Assistent Lærling Reservation Plan

8 Klassificér objekter og hændelser i problemområdet Abstraktion Klassificering

9 Hvad er et objekt? Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter

10 Hvad er en hændelse? Hændelse: En øjeblikkelig begivenhed, som involverer et eller flere objekter Udelelig Fælles for flere objekter Entydig navngivning

11 Aktiviteter i Klasser

12 Eksempel: Systemdefinition Et edb-system til brug i en frisørforretning i det daglige arbejde med administration af kunder og reservationer samt stamkunders tidligere behandlinger. Systemet skal tillige bruges af forretningens indehaver til plan- lægning af arbejdstider og arbejdsplaner for de ansatte. Reservationer er integreret som grundlag for arbejdsplanerne. Systemet skal være et pålideligt og hurtigt værktøj i det daglige arbejde og skal fungere som et fælles medium for arbejdsplaner (reservationer). Systemet baseres på en enkelt, mindre (og billig) PC med en stor grafisk skærm, der kan vise detaljerede arbejdsplaner. Selve udvik- lingsforløbet skal foregå i et tæt sam- arbejde med de ansatte i forretningen. B: Udvikles i meget tæt samarbejde med de ansatte i forretningen. A: Administration af kunderne, deres behandlinger og reservationer samt arbejdsplanlægning for de ansatte i forretningen. T: Mindre PC med stor grafisk skærm. O: Kunder, ansatte, reservationer og arbejdsplaner. F: Støtte i arbejdsplanlægning og reservation. F: Værktøj til pålidelig administration og fælles medium i forretningen.

13 Eksempel: Kandidater til klasser Plan + Kundekartotek - Reservationsbog - Kasseapparat - Reservation + Foretaget behandling - Ferieønske - Arbejdstidsaftale - Boss, assistent, receptionist + (Assistent) Lærling + Kunde + Stol - Salon -

14 Eksempel: Kandidater til hændelser reservering + aflysning + kunde ankommet - behandlet + betalt - ansat + fratrådt + udlært + aftalt + materiale anvendt - vare solgt - vare købt - kunde afhentet - ankomme på arbejdsplads - forlade arbejdsplads -

15 Teknikker til systematisk vurdering Generelle vurderingskriterier –Er klassen (hændelsen) inden for system- definitionen? –Er klassen (hændelsen) relevant i en model af problemområdet? (i modsætning til anvendelsesområdet eller systemet) Specifikt for en klasse –Kan vi identificere objekter fra klassen? –Indeholder klassen unik information? –Omfatter klassen flere objekter? –Har klassen en passende mængde hændelser? Specifikt for en hændelse –Er hændelsen øjeblikkelig? –Er hændelsen atomar (udelelig)? –Kan hændelsen identificeres, når den sker?

16 Klasser Formål At udvælge bestanddelene i en model af et problemområde Begreber Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd. Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter. Hændelse: En øjeblikkelig begivenhed, som involverer et eller flere objekter. Principper Klassificer objekter i problemområdet. Karakteriser objekter ved deres hændelser. Vær åben, men udvælg kritisk. Resultater En hændelsestabel med klasser og tilhørende hændelser.

17 Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4

18 Resultat

19 Aktiviteter

20 Generaliseringsstruktur

21 Klyngestruktur

22 Aggregeringsstruktur Helhed - Del Beholder - Indhold Forening - Medlem

23 Associeringsstruktur

24 Udforsk mønstre: Hierarki Niveau n-1 Niveau n 0..  1  1 Element Niveau  1 Hold Semester 0..  1 Studerende 0..  1

25 Udforsk mønstre: Genstand- Beskrivelse

26 Vurdér systematisk Strukturer skal anvendes rigtigt –generalisering kontra aggregering –aggregering kontra associering Strukturer skal være begrebstro –navne, begreber og strukturer afspejler brugerens forståelse –den fremtidige bruger Strukturer skal være enkel –især på de øverste niveauer –undgå unødvendige generaliseringer og aggregeringer –check mod systemdefinitionen

27 Oversigt Formål At beskrive strukturelle sammenhænge mellem klasser og objekter i et problemområde Begreber Klassestruktur Generalisering: En generel klasse (superklassen) beskriver egenskaber, som er fælles for et antal specielle klasser (subklasserne) Klynge: En samling: af klasser, som er indbyrdes forbundne. Objektstruktur Aggregering: Et overordnet objekt (helheden) består af et antal objekter (delene). Associering: En sammenhæng mellem et antal objekter. Principper Se på abstrakte, statiske sammenhænge mellem klasser. Se på konkrete, dynamiske sammenhænge mellem objekter. Beskriv kun de nødvendige strukturelle sammenhænge. Resultater Et klassediagram med klasser og strukturer.

28 Tavle opgave Løses i klassen

29 Gruppe opgave Gennemgående opgave: –Lilleby Kommunebibliotek Til næste gang Tegn et rigt billede for det fremtidige system Formuler en systemdefinition Find klasser og hændelser i problemområdet Tegn et klassediagram