Kan nationalregnskabet måle produktiviteten i den offentlige sektor?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Advertisements

16-64 årige på arbejdsmarkedet
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Driftsøkonomi kapitel 5
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Information Systems work and Analysis of Change
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
INSPIRE. INSPIRE principper: Data skal kun indsamles én gang, og bør vedligeholdes.., hvor det gøres mest effektivt. Geodata fra forskellige kilder i.
Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivninger Otto Andersen.
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
13. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
Afløsningsopgave 2.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Forretningsmodel.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Implementation of BPM6 in Denmark Nordic meeting - Faroe Islands September 2014 Casper Winther
Office Systemet – muligheder for Partnere Thomas Schnegelsberg, Divisionschef Lone Lyth, Office Produktchef Jesper Osgaard, Teknisk Specialist.
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
 Udgifterne til sårbehandling i kommunerne vil stige med 30 % i perioden p gr af ændringer i demografiske data.  Hjort A et al: Cost of wound.
1 Opgave 63 ”Isoquant – Ændret Pris på Input ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Opgave 16 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Microsoft.NET og Web Services Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
HD 2009: Mikroøkonomi #extra Kommentarer til Afløsningsopgave 1
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
Andelsselskabet Rindby Vand Afvikling af renoveringsbidrag - Fjernelse af renoveringsbidraget - Fjernelse af renoveringsbidraget fra 1. januar fra.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
Jan Christiansen SOSUFYN
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
Billund Lufthavns betydning for den regionale økonomi Jacob Kronbak Institut for Maritim Forskning og Innovation & Henning Jørgensen Institut for Miljø-
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivninger
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
Grundtvigs Højskole, Hillerød, August 2017
14. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
Country report 2017 Nordic Web, Oslo 2017 Lars Pedersen.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
14. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
Aftale om cirkulær økonomi
Hvad er det grønne nationalregnskab og hvordan kan det anvendes?
Præsentationens transcript:

Kan nationalregnskabet måle produktiviteten i den offentlige sektor? af Kamilla Heurlén & Henrik Sejerbo Sørensen

Overblik Introduktion til produktivitet Beregning af nationalregnskabet i faste priser Produktivitetsberegninger baseret på nationalregnskabstal Alternativ fastprisberegning af Sundheds- og Uddannelsestjenester Produktivitetsberegninger mv. baseret på alternative data Afrunding

Motivation Productivity isn’t everything, but in the long run it is almost everything. A country’s ability to improve its standard of living over time depends almost entirely on its ability to raise its output per worker. Paul Krugman, The Age of Diminishing Expectations (1994)

Produktivitet – motivation Velstanden i samfundet : A = antal personer i de erhvervsaktive aldersklasser P = antal personer i befolkningen B = antal beskæftigede T = samlet antal arbejdstimer udført af de beskæftigede 1966 113.273 0,65 0,76 2,01 114.788 2006 262.565 0,66 0,77 1,61 319.609 132% 2% 2% -20% 178%

Produktivitet i nationalregnskabet Måles som Bruttoværditilvæksten pr. time Bruttoværditilvækst = Produktion – forbrug i produktion Bruttonationalprodukt = Produktion + produktskatter, netto – forbrug i produktion Produktskatter består primært af moms

2. Beregning af Nationalregnskabet i faste priser

Grundlæggende sammenhæng i nationalregnskabet Varer og tjenester udtrykt ved: Værdi = Pris * Mængde dvs. Mængde = Værdi / Pris

Grundlæggende sammenhæng i faste priser Produktionsværdien i faste priser Produktionsværdien i årets priser Relevant prisindeks Hvordan – homogenitet Kilder – ppi etc. , vægtning…, (samt konstruerede) Prisindeks mellem to perioder, t, for en given vare/tjeneste Nødvendige oplysninger: Kendskab til værdi i årets priser Kendskab til prisudvikling mellem perioder

Offentlig forvaltning og service Offentlig ikke-markedsmæssig aktivitet er kendetegnet ved mangel på priser på tjenester Dvs. INGEN kendskab til prisudvikling mellem perioder

Offentlig forvaltning og service Produktionsværdien i årets priser ? Produktionsværdien i faste priser Prisindeks mellem to perioder, t, for en given vare/tjeneste Relevant prisindeks Hvordan – homogenitet Kilder – ppi etc. , vægtning…, (samt konstruerede) Nødvendige oplysninger: Kendskab til værdi i årets priser Kendskab til prisudvikling mellem perioder

Offentlig forvaltning og service Alternativ metode er nødvendig ”Da der ikke findes nogen pris pr. enhed fra den almindelige omsætning kan man betragte >>omkostningen pr. enhed<< ved en ikke-markedsmæssig tjeneste som en tilnærmet værdi for ændringen i prisen..” (ENS95 par. 10.25)

Offentlig forvaltning og service ENS95-beregningsmetode Beregning i faste priser Produktionsværdien lig med summen af følgende fire input (omkostningselementer) i faste priser: Varekøb Aflønning af ansatte Forbrug af fast realkapital Andre produktionsskatter og –subsidier

Offentlig forvaltning og service ENS95-beregningsmetode Hvordan deflateres de fire input: Varekøb – prisindeks Aflønning af ansatte – off. lønindeks Forbrug af fast realkapital – inv.indeks Andre produktionsskatter og –subsidier mængdeudvikling på skatter uændret på subsidier med lønindeks

Off. produktionsværdi 2004 fordelt på input Eksempel!

3. Produktivitetsberegninger baseret på nationalregnskabstal

Produktiviteten i Danmark Vi måler produktiviteten som: Vi udelader den ikke-markedsmæssige del af økonomien Vi kigger på de markedsmæssige byerhverv Vi holder af at kigge på gennemsnit over en periode Vi sammenligner nødigt produktiviteten på tværs af brancher Alt sammen for at minimere de usikkerhedselementer der findes i beregningerne

Arbejdsproduktivitet, Værditilvækst, Timer Produktiviteten i den markedsmæssige del af økonomien

Fakta om produktiviteten i den ikke-markedsmæssige del af økonomien Beregningen af produktiviteten for den ikke-markedsmæssige del af økonomien mellem to perioder vil, såfremt sammensætningen af arbejdskraft og kapital er identisk, pr. definition være nul. I praksis vil sammensætningen af arbejdskraft og kapital ikke være uændret fra periode til periode, idet der hele tiden ændres på mængden af arbejdskraft og dennes uddannelsessammensætning samtidig med, at der investeres i nye kapital goder. Arbejdsproduktiviteten vil derfor godt kunne være positiv og negativ, men over en længere periode vil gennemsnittet være lige omkring nul.

Trin for trin – et eksempel Nye ansættes, derved arbejdes der flere timer og lønsummen forøges. Trin 2: Lønsummen øges. Produktionsværdien øges tilsvarende idet lønsummen indgår direkte i beregningen. Bruttoværditilvæksten øges tilsvarende. Trin 3: Arbejdsproduktiviteten, defineret som bruttoværditilvækst per time, er uændret idet ændringerne i bruttoværditilvækst og timer er ens. Eller: Er antallet af timer uændret, vil bruttoværditilvæksten alt andet lige også være uændret, og arbejdsproduktiviteten vil derfor per definition være nul. Bruttoværditilvækst = Produktion – forbrug i produktion

Produktiviteten i den ikke-markedsmæssige del af økonomien

Produktiviteten i udvalgte off. dominerede erhverv Produktiviteten i Undervisning, Sundhed og Sociale institutioner Sammensætningseffekter

4. Alternativ fastprisberegning af Sundheds- og Uddannelsestjenester

Ændring i internationale retningslinjer I december 2002 vedtog Kommissionen en beslutning, der ændrer de internationale retningslinjer for beregning af nationalregnskab i faste priser En af disse ændringer vedrørte beregningen af produktionsværdien for de individuelle tjenesteydelser for offentlig forvaltning og service Danmark skal fra 2012 indberette nationalregnskabstal i faste priser beregnet efter denne metode De øvrige EU lande har siden 2006 været forpligtiget til at indberette tal beregnet efter disse principper

Forskellen mellem ny og gammel metode Beregning i faste priser vha. input metoden Produktionsværdi i faste priser = Forbrug i produktionen i faste priser Forbrug af fast realkapital i faste priser Lønninger og arbejdsgiverbidrag i faste priser Andre produktionsskatter, netto i faste priser Dvs. der benyttes IKKE et selvstændigt prisindeks for produktionsværdien. Beregning i faste priser vha. output metoden Produktionsværdi i årets priser / Relevant prisindeks Dvs. produktionsværdien i faste priser beregnes UDEN kendskab til omkostningerne i faste priser

Baggrund for ændring Produktionsværdien i faste priser Det er hensigten, at den del af den ikke-markedsmæssige produktion, der beregnes efter den output baserede metode, skal være analog til den metode der benyttes for den markeds­mæssige del af økonomien. For at kunne gøre dette kræver det information om priser og mængder i to på hinanden sammenhængende perioder. Produktionsværdien i faste priser Produktionsværdien i årets priser Prisindeks mellem to perioder, t, for vare/tjeneste j

Hvad beregnes efter den nye metode? Sundheds- og uddannelsestjenesterne Den ikke-markedsmæssige produktion af sundhed bliver produceret i tre erhverv nemlig: 851100 Hospitaler 851209 Læger, tandlæger, dyrlæger 853209 Sociale institutioner for voksne Den ikke-markedsmæssige produktion af uddannelse bliver produceret i fire erhverv: 801000 Folkeskoler 802000 Gymnasier, erhvervsfaglige skoler 803000 Videregående uddannelsesinstitutioner 804002 Voksenundervisning mv. (anden ikke-markedsmæssig)

851100 Hospitaler Produktionsværdien i 2002 var ca. 52 mia. kr. målt i årets priser 99 pct. af produktionen er ikke-markedsmæssig Hospitalstjenester udgør 40 pct. af alle sundhedstjenester Den ikke-markedsmæssige produktion af hospitalstjenester udgør næsten 15 pct. af den samlede ikke-markedsmæssige produktion

851209 Læger, tandlæger, dyrlæger Produktionsværdien i 2002 var ca. 25 mia. kr. målt i årets priser 22 pct. af produktionen er ikke-markedsmæssig Læger producerer kun markedsmæssige tjenester Tandlæger producerer primært markedsmæssige tjenester Kun den kommunale tandpleje defineres som ikke-markedsmæssig

853209 Sociale institutioner mv. for voksne Produktionsværdien i 2002 var godt 55 mia. kr. målt i årets priser Over 90 pct. af produktionen er ikke-markedsmæssig Produktionen består næsten udelukkende af sundhedstjenester til ældre

Overblik over sundhedsområdet Vi ønsker prisindeks for: Hospitaler Psykiatriske hospitaler Kommunal tandpleje Døgn- og dagpladser til ældre COFOG er den internationale formålsklassificering Classification of the Functions of Government, der benyttes i de offentlige regnskaber.

801000 Folkeskoler Produktionsværdien i 2002 var næsten 45 mia. kr. målt i årets priser Hele produktionsværdien er ikke-markedsmæssig De private grundskoler og friskoler er i nationalregnskabet at betragte som ikke-markedsmæssige, idet under halvdelen af deres omkostninger er dækket af brugerbetaling Branchen indeholder tillige tal for ungdoms- og efterskoler

802000 Gymnasier, erhvervsfaglige skoler Produktionsværdien i 2002 var godt 18 mia. kr. målt i årets priser Hele produktionsværdien er ikke-markedsmæssig Branchen indeholder tal for gymnasier, HF, handelsskoler, håndværkskoler, landbrugsskoler, social- og sundhedsuddannelser mv.

803000 Videregående uddannelsesinstitutioner Produktionsværdien i 2002 var på ca. 17 mia. kr. målt i årets priser Hele produktionsværdien er ikke-markedsmæssig De videregående uddannelsesinstitutioner indeholder tal for bl.a. universiteter, handelshøjskoler, tekniske universiteter, pædagogseminarer, politi- og forsvarsskoler mv.

804002 Voksenundervisning mv. (anden ikke-markedsmæssig) Produktionsværdien i 2002 var på næsten 10 mia. kr. målt i årets priser Hele produktionsværdien er ikke-markedsmæssig Voksenundervisning mv. indeholder tal for bl.a. folkehøjskoler, værkstedsskoler, arbejdsmarkedsuddannelser mv.

Overblik over uddannelsesområdet Vi ønsker prisindeks for: Folkeskoler Gymnasiale uddannelser Universitetsuddannelser Voksenuddannelser COFOG er den internationale formålsklassificering Classification of the Functions of Government, der benyttes i de offentlige regnskaber.

Kilder til beregning af prisindeks for sundhed Almene hospitaler Sundhedsstyrelsens diagnose relateret grupperings database (DRG) Psykiatriske hospitaler Landspatientregistret (antal) DRG for psykiatrien (under udvikling) Kommunal tandpleje Et specialudtræk fra Den Sociale Ressourcestatistik (antal) OIMA databasen samt kommunale ressource opgørelser Døgn- og dagpladser til ældre Den sociale ressourcestatistik (antal) Enhedspriser fra Kbh. kommune

Kilder til beregning af prisindeks for uddannelse Mængdeinformationerne til de fire prisindeks stammer alle fra den samme kilde. Danmark Statistiks uddannelsesregister, hvor der haves oplysninger om antallet af studerede/elever ved de forskellige typer af uddannelser. Deciderede priser på uddannelsestjenester eksisterer ikke De enkelte uddannelsesinstitutioner får imidlertid tilskud af staten efter, hvor mange studerede der er optaget på den pågældende uddannelse. Taksterne findes i finansloven. Disse takster er det bedste bud, der findes på priser for uddannelsestjenester, og vil blive benyttet for alle typer af uddannelser bortset fra den kommunale grundskole.

Eksempel: Almene hospitaler Fakta om DRG: I Danmark bruges systemet som redskab til beregning af takster til afregning af patienter behandlet i en anden kommune end bopæls-kommunen. Ligeledes anvender de centrale sundheds-myndigheder og sygehusejerne systemet til vurdering af sammenhængen mellem aktivitet og omkostninger i sygehusvæsenet. Endelig anvendes det i stigende grad ved budgetlægning og ikke mindst som redskab til udvikling af nye metoder til lokal planlægning og styring i administration og på sygehusene

Eksempel: Almene hospitaler Beregning af prisindeks: …med DRG data: Prisudviklingen for almene hospitalsbehandlinger mellem årene 2004 og 2005 har således været på 1,7 pct.

Sammenligning af prisindeks (sundhed)

Beregning af produktionsværdi Fakta om output metoden: Produktionsværdi i årets priser / Relevant prisindeks

5. Produktivitetsberegninger baseret på alternative data

Sundhed og uddannelse i alt

Ikke-markedsmæssig økonomi i alt

Ikke-markedsmæssig BVT Fakta boks: BVT = Produktionsværdi – Forbrug i produktionen

Ikke-markedsmæssig BVT

Ikke-markedsmæssig produktivitet Den output baserede metode giver en produktivitetsændring, der i gennemsnit er 0,6 pct. point højere pr. år Fakta boks: Produktivitet = BVT pr. time

Ikke-markedsmæssig produktivitet Kun data fra de 7 erhverv der producerer sundheds- og uddannelsesydelser Ca. halvdelen af den ikke-markedsmæssige produktion udelades derved

Den samlede arbejdsproduktivitet ?

BNP ?

6. Afrunding

Konsekvenser ved ny beregningsmetode? Kun dele af den ikke-markedsmæssige produktion deflateres anderledes Metoden skaber brud i nationalregnskabet mellem 1999 og 2000 Metoden tager ikke højde for ændringer i kvaliteten for de enkelte varer og tjenester Prisdannelsen sker ikke frit, men er ”fastsat” af offentlige myndigheder Øger dette den internationale sammenlignelighed? F.eks. hvis et land ikke har DRG data

Forbedringer af metoden Flere dele af de individuelle ikke-markedsmæssige tjenester inddrages Vuggestuer / Dagplejer / Børnehaver Fritidshjem / SFO’er Hjemmehjælp ( indkøb, rengøring personlig pleje mv.) Asylcentre. JA - Metoden skaber brud i nationalregnskabet mellem 1999 og 2000 Der arbejdes på at indarbejde kvalitetskorrektion i beregningen Enig - Prisdannelsen sker ikke frit, men er ”fastsat” af offentlige myndigheder, dette kan være betænkeligt Det er svært at spå om - den internationale sammenlignelighed?

Interesseret i emnet ? Læs bøgerne: Produktivitetsudviklingen i Danmark 1966-2003 Sundhed og Uddannelse Ny metode i nationalregnskabet