Folkeskolesamling 2008 – Globalisering og integration. Køge 15. november 2008. Den danske folkeskole i en globaliseret verden. Danmark som abe, leopard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Hvad er internationalisering
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Konference den 5 september Rundt om Region Midtjylland – status og perspektiver. Emne: Regionerne i Verden – Regionerne som vigtige aktører i fremtiden.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Det Internationale Område
Afdelingschefer, mandag den 8. August Emne: Den globale udfordring Af: J. Ørstrøm Møller, Ambassadør, Adjungeret professor ved Handelshøjskolen i.
DC-seminar på Skjoldnæsholm januar 2005 Emne: Danmark og Globaliseringen Af: Ambassadør J. Ørstrøm Møller, adjungeret professor ved Handelshøjskolen.
Hvad kan København som hovedstad?
International Økonomi A
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Center for Ledelse den 6 september Toplederseminar. Globalisering – chancer og risici med særligt henblik på Asien. Af: J. Ørstrøm Møller, Visiting.
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid Frederiksberg-Falconer Rotary klub Carl-Johan Dalgaard.
Børne- og Kulturchefforeningens årsmøde. Den 17. november  Emne: Globaliseringen er over os.  Af: J. Ørstrøm Møller, Visiting Senior Research Fellow,
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
CBS, FUHU seminar Fredag den 1. Februar Emne: Den asiatiske udfordring – dynamik og styrkepositioner. Af: Jørgen Ørstrøm Møller 
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Rektorer fra Fyn. Lørdag den 25 februar Emne: DET GLOBALE VIDENSAMFUND Lørdag den 25 februar2006 Af:J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research Fellow,
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Undervisningsministeriet Emne: Den globale udfordring/Det globale uddannelsesmarked Fredag den 2. december 2005 Af:J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research.
Regeringens globaliseringsudspil
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Kundskabsledelse i ‘The Learning Economy’ Oslo, Oktober 2008 B.-A. Lundvall Aalborg University, Denmark Sciences Po, Paris.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 

Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
Globalisering, side
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Fremtidens arbejdspladser i et grønnere Danmark. 3/  Klimaudfordringens betydning for morgendagens verdensmarked.  Jørgen Ørstrøm Møller  Visiting.
Erhvervsgeografi og Globalisering Om arbejdsdeling mellem hovederhvervene og international arbejdsdeling Af Otto Erhvervsfordeling i alle lande Erhvervsfordeling.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
LEIF and FOOD SCIENCE Research – Management - Innovation Dr. Leif Kjaergaard Den danske fødevaresektor Globale og fremtidige muligheder.
Møde i Globaliseringsrådet
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Erhvervsgeografi og Globalisering
Erhvervsgeografi og Globalisering
Præsentationens transcript:

Folkeskolesamling 2008 – Globalisering og integration. Køge 15. november Den danske folkeskole i en globaliseret verden. Danmark som abe, leopard eller en gammel puddelhund. Af: Jørgen Ørstrøm Møller  Visiting Senior Research Fellow, Institute of Southeast Asian Studies, Singapore.  Adjungeret Professor, CBS og Singapore Management University.

I. Hvad er globalisering?  Historisk bølge, ikke første gang ref før WWI.  Vi fik globalisering, fordi vi lærte af 1930`erne.  Den er fortrinsvis økonomisk, teknologisk og logistisk.  Den er mere regional end global  Fordi den aldrig rigtigt har taget springer fra økonomisk tænkning til vores mentalitet, dvs det er ikke et kulturelt fænomen.  Den danske politiske og kulturelle mentalitet, holdningerne.  Respekt, tolerance, men egen holdning som udgangspunkt.

II. Hvor velkonsolideret er den?  Svagere end vi tror. Kun 10% af samtlige globale investeringer er grænseoverskridende.  Den er bundet til en bestemt økonomisk model – en globaliseret udgave af amerikansk kapitalisme.  Samt et forsøg på at eksportere den vestlige politiske model.  I vore øjne er politik og økonomi uadskillelige, ikke set fra de fremstormende landes udkigstårn.  Den vestlige model udfordres – af Kina.

TEACHER : Boys' can you give an example of Globalization? Answer : Yes sir. It is Princess Diana Question : "...How???" Answer : "An English princess with an Egyptian boyfriend crashes in a French tunnel driving a German car with a Dutch engine driven by a Belgian driver who was high on Scottish whiskey, followed closely by Italian Paparazzi, treated by an American doctor using Brazilian medicines and now DEAD !" PRELUDE

III. Strukturændringer (1/2) samfundsmæssige.  Fremstillingsindustri følger samme kurve som landbrug for 100 år siden.  Forbrugsvalgets afgørende parameter ændrer sig. ●Værdinormer/etik ●Immaterielt samfund. Underholdning, videnformidling, oplevelser. Uddannelse.  Kongruente værdinormer knytter forbrugere til virksomhed. ●Forbrugere fra købere til aktivmasse, menneskelig og etisk kapital. ●Idebank til rådighed for virksomhederne – gratis.

III. Strukturændringer (2/2) s amfundsmæssige.  Modstykket hertil er økonomisk fiksering for: ●Forholdet mellem virksomheden og dens medarbejdere. Z- kæden klynger sig til virksomheden. A-kæden transfermotiveret. ●Offentlige ydelser. Det offentlige udbyder, hvad der betales for og prisfastsætter.  Politisk system. National synsvinkel – koncensus – velfærdsmodel - sikring af den enkelte: UD. International synsvinkel – værdinormer – marked – åbne muligheder/perspektiver for den enkelte: IND. Bush/Blair et trin i udvikling af Reagan/Thatcher model eller slutsten med ny/anden politisk cyklus forude?

IV. Knaphedsfaktor: Talent, formåen, kompetence, præstation.  Det globale økonomiske paradigma ligger fast til  Arbejdskraft – rigelig.  Kapital rigelig  Men knaphed på personer med evne til at præstere noget væsentligt over gennemsnittet.  Derfor uddannelser i centrum  Hvad har det med uddannelser at gøre? Fodbold!  Hvorfor respekt og tolerance som parameter? Accept af andres evne til at realisere sig selv kan ikke adskilles fra egen evne.

V. UDDANNELSER (1/5) Nøgleord:  Maskiner under kommando af Mennesker (MM) → Optioner til rådighed for den Menneskelige Intelligens (OMI).  Det immaterielle samfund. Uddannet arbejdskraft USA. 1950: 29%. 2005: 85%.  70% af amerikanske virksomheder siger arbejdskrat ikke udannet til moderne teknologi.  Ny teknologi → bruge dens MULIGHEDER. Exponentiel stigning i efterspørgsel. Primært fra Asien. Uddannelse opfanges af trend´en om økonomisk styring. MARKED. Udbudstab USA, men også Japan.

V. UDDANNELSER. (2/5). Jobs. Kilde Canton, James, The Extreme Future,  Top jobs i Knowledge management advisors - Nano-bio entrepreneurs - Artists, writers, poets - On-demand supply-chain designers - Global headhunters Top jobs i Reality interactive TV producers - Gene engineers - Robotic Psychoterapists - Cyjacks antihackers - personal privacy advisors - personal identity finders

V. UDDANNELSER. (3/5). Uddannelse-udfordring. Lægge grundlaget for fremtidens arbejdsstyrke  Afspejle samfundet. Konkurrence- kompleksitet-globalt—innovativt- multikulturelt.  Tilpasning ref Darwin  Bytte om på spørgsmål og svar  Skole som ’fabrik’ – forkert.  Teknologi-mentalitet vigtigere.  Benchmærke?  Uddannelsessamfund  Lære at lære-lære at undervise.  Individualisering.

V. UDDANNELSER.(4/5). Virtussfære1.  61% teknologi hjælper til nye venner. 33% venner online, aldrig mødt dem.  62% bruger social networking.  Gode til at indhente informationer, men ikke til at analysere og forstå.  Skimming, horisontal ikke vertikal tilegnelse  Systematik indlæring på vej ud – autodidaktsamfund.  Og hvad gør vi så ved det? Med eller mod strømmen?

V. UDDANNELSER.(5/5). Virtussfære2 OPC → OpenCourseWare se fx MIT emner p å OCW. 70% af MIT studenter bruger OCW. Siden januar 2003: Webhits 182 mio i USA, 66 mio i Europa, 84 mio i Ø stasien, 25 mio i Sydasien. Februar 2005: 18 mio webhits. Indien 1,6 mio, Kina 1,3 mio i spidsen. CORE → China Open Resources for Education. 100 universiteter med 10 – 20 mio brugere.

VI. Universiteterne.  UNIVERSITETERNES PÅTVUNGNE/UFRIVILLIGE STRUKTURÆNDRING. N ø gleord: → virksomhed → en intellektuel virksomhed → en intellektuel multinational virksomhed Kundskabscenter Udenlandske studenter Benchmarking Alliancer Mergers & Acquisitions Datterselskaber Konglomeraternes endeligt

VII. DANMARK VII. DANMARK

A. Forudsætningerne 1.Udenrigs- og sikkerhedspolitisk placering. 2.Ingen store økonomiske skævheder ctr 1970´erne og Danmark på første klasse mv 3.Gunstig erhvervsstruktur. 4.Faktisk er vi et kreativt samfund ref skabelsen af store danske virksomheder. 5.De menneskelige ressourcer – menneskelig kapital, intellektuel kapital mv 6.Homogenitet (janteloven).

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? (1/5) Fremtidens hovedvej har tre spor. Gøre noget som andre ikke gør. Gøre noget bedre and andre. Ikke gøre noget som helst andet. Der er tre indfaldsveje:

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? (2/5)  Exogene faktorer dvs ydre omstændigheder uden for vor påvirkningsevne. a) Virtuel virksomhed, virtuelt universitet. Dette er ikke en trussel. Det er en gave. b) Satse på Danmark/København/Øresund som centrum/hub i Nordeuropa. c) Læremetoder kommer i fokus. d) Trial and error.

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? (3/5)  Endogene faktorer dvs udnytte vore fortrin a) Helt ved siden af at se på livslang læring mv som noget, der kun hører til i de veluddannede cirkler. Måske laver vi noget helt andet på vor arbejdsplads om tre år end i dag; men har vi det samme job, udfører vi det på en anden måde. b) Kanalisere ressourcer – massivt - ind i udviklingen af menneskelige ressourcer. Uddannelse, universiteter, virtuel sektor. Der hvor vi i forvejen står rimeligt godt. Opbygge internationale alliancer. Gensidige campus mellem universiteter.

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? (4/5) c) Erkende at det danske samfund store styrke ligger i koblingen kreativitet, individualisme, holdsamarbejde. Ikke mange andre kan præstere det. Baggrunden herfor er for det første satsning på bredden og for det andet anerkendelse af livslang læring. e) Fokuspoint. Forskningsmæssige gennembrud og nye teknologiske tiltag: ja, men danske ressourcer begrænset. Derimod: Støvsuge globalt; opfange og derefter prøve at være bedre end andre til at bruge, omforme PLUS værditilvækst fra vor side. f) Ledesnor. Formidle dette budskab, skabe national koncensus (social kontrakt) om at det er den vej vi går, styre udviklingen, allokere menneskelige, forskningsmæssige og finansielle ressourcer dvs en kombineret policy/politisk/management opgave.

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? (5/5)  Se på os selv ude fra – kend dig selv! Vi skal være opmærksom på, hvorledes udlandet ser os. For et stykke tid offentliggjorde The Economist Intelligence Unit en undersøgelse med Danmark som det bedste land for fremtidige investeringer. For nogle måneder siden udnævnte samme analysebureau Danmark som det bedste e-business land. I november 2004 gav The Economist Danmark førstepladsen i sit informations samfunds index. Vi ligger helt i top med hensyn til god regering og administration. Microsoft og IBM har placeret forskningscentre her i landet. En EU rapport sidste år viste, at 50% af danskerne deltager i livslang læring hvert år, absolut bedste i Europa. Hvert år bruges 36 mia DKK til livslang læring. Alt sammen flot; men bruger vi det til at erkende, hvor vore egne komparative kompetencer ligger? Bruger vi det i en branding af Danmark?

C. De provokerende spørgsmål! Hvor mange her i salen:  Kender IARU?  Ved hvad oprykning fra 66 til 54 til 48 står for?  Ved hvor mange andre nordiske og/eller kontinentaleuropæiske universiteter på ranglisten? Et Schweizisk, to franske. KU er højest placeret i Nordøsteuropa. Konkurrence!

VIII. Konklusion Danmark har en enestående chance for at blive et center for udvikling af kundskaber – det bærende erhverv for resten af samfundet – fra børnehave over skole, videregående uddannelser, livslang læring, voksenundervisning. Som nævnt: Det bliver ligegyldigt, hvor man tilegner sig et pensum, eftersom det er ens, og teknologi bringer det samme frem uanset, hvor og indenfor ramme af hvilken læreanstalt; men metoder og synsvinkel dvs evnen til at bruge sine kundskaber bliver afgørende

IX. Alternativt Gøre som Burnside!

J. Ø rstr ø m M ø ller