Statens frivillighedspolitik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
De frivilliges rolle i udviklingen af fremtidens velfærdssamfund Oplæg ved Mads Roke Clausen Medlem af Frivilligrådet – Direktør i Mødrehjælpen Socialchefernes.
Kulturforvalterkonference Strategisk ledelse i netværkssamfundet Kulturforvalterne, BF og CBS, Kilen, Ledelse af politisk styrede kulturorganisationer.
Kultur i organisationer
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Tillid Temadag for AMIR
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
Den anerkendende interviewform
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
- et udviklings- og dialogværktøj
Quality Management Systems
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Engelsborgskolens værdigrundlag. En værdi trækker en grænse mellem acceptabel og uacceptabel (Ole Thyssen) Denne grænse må være: 1. Operationel – synlig.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Frivillighed på kommando findes ikke
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Værdier i forebyggelsesarbejdet
Vinderholdet helt basale goder, såsom gratis mad og drikke - gode sove- og bademuligheder - at føle man er en del af et særligt fællesskab - at.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Sådan kommer Handicaprådene i spil v. Ældre- og handicaprådmand Jane Jegind Odense Kommune.
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Specialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser Lars Skov Henriksen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Vores frivillighedspolitik Næstformand Mads Kildegaard Larsen.
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
Det konstruktive og resultatgivende samarbejde ved tredjepartskontrol
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Statens frivillighedspolitik Advisory Board møde 17. april 2013 Anders la Cour Copenhagen Business School

”Inddragelsen af de frivillige organisationer… ”Inddragelsen af de frivillige organisationer….i planlægningen og udførelsen af de daglige arbejdsopgaver, vil give en hurtigere og bedre tilpasning til de individuelle behov, end de offentlige standardløsninger giver mulighed for. Øget selvaktivitet og selvansvar vil dæmpe tendensen til formynderi og kontrol, og således menneskeliggøre de sociale løsninger” (Finansministeriet 1983:214-215)

Socialministeriets forståelse af det særlige ved det frivillige sociale arbejde: ”Det frivillige sociale arbejde bygger på gensidighed og lydhørhed for det enkeltes individs særlige behov…De frivillige indenfor denne form for socialt arbejde trækker på deres egne livserfaringer… Man møder brugerne på deres egne præ-misser…Det er muligt at hurtigt at opfatte særlige behov…der udvikles muligheder for solidaritet” (Socialministeriet 1997:90-91)

Kommunen ønsker ”respekt for frivilliges mangfoldighed, personlige engagement og uafhængighed…Det frivillige arbejde skaber netværk og fællesskab, der kan forebygge ensomhed og isolation – og skabe livsglæde” (Århus kommunes frivillighedspolitik 2013)

Statens stigende interesse for det frivillige sociale arbejde: 1) Interessen og anerkendelsen (ved socialminister Ritt Bjerregård 1980) 2) Behovet for et bredere samarbejde mellem det offentlige og de frivillige (Finansministeriet 1983). 3) Ønsket om evalueringer (Socialministeriet 1997). 4) Ønsket om uddannelse af de frivillige (Center for frivilligt socialt arbejde 2002, Socialministeriet 2003) 5) Ønsket om udviklingen af mere integrerende samarbejdsformer, som f.eks. Partnerskaber (Socialministeriet 2003, Center for frivilliges socialt arbejde 2004). 6) Ønsket om effektmåling af den frivillige indsats (Socialministeriet 2006, Rambøll Management 2006). 7) Ønsker om ”samproduktion”, hvor det offentlige har ansvaret for at lede den frivillige sociale indsats.

Frivillighedstrappen: Samproduktion Frivillighed som metode Frivillighed som teori Frivillighedens kvalitet Frivilligheden som supplement Frivilligheden som modsætning

Paradokserne kan forstås som en følge af en uoverensstemmelse mellem begær og krav: Begær: Efter fleksible og solidariske omsorgsformer. Alt det som det offentlige ikke synes den selv kan levere, og som når det er bedst repræsenterer en uforudsigelig og innovativ omsorg. Krav: At de frivillige kan disciplinere sig selv på en sådan måde at de kan indtage deres foruddefinerede rolle i statens vision for fremtidens velfærdssamfund.

Frivillighedspolitikken siger på engang: ”Vær uafhængig” og ”gør som jeg siger”

”Vær anderledes” og ”gør som alle andre” Eller: ”Vær anderledes” og ”gør som alle andre”

Resultatet er en splittet politik, der på engang siger; ”Se, dette er hvad du ér, og her er din nye rolle i fremtidens velfærdssamfund” og derefter hvisker: ”Men pas på at du ikke bliver så succesfuld i at leve op til mine krav, at du taber dig selv”.

Staten inviterer frivilligheden indenfor, under den betingelse at den forbliver udenfor: Det offentlige Det frivillige

Risici ved denne udvikling: 1) De frivillige organisationers særlige værdier underløbes: - fra relations- til metodetænkning. - afgørende skred i kvalitetsforståelsen. 2) De frivillige organisationer risikerer at blive til forlegne organisationer: - De bliver stillet til ansvar for forhold de ikke har nogen indflydelse på. - De bliver selv en integreret del af det de forsøger at kritisere.