UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 20-11-2014 side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
Bevidst undervisning i billeder
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Modul 1 - Processer.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Mediepædagogik og didaktik
Forældremøde X årgang.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Temamøde 4 Spil forældrekortet og øg elevernes læring.
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Viden over vandet Et Interregprojekt mellem Sverige, Norge og Danmark blue water paint, Kristian M, Flickr.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Inklusion med læring Hvilke navne??.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Red Barnet Kalundborg FRITIDSKONTOEN
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Biblioteket som læringscenter
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Børn og unges sociale liv online
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Lærernes digitale arbejdsplads
Velkomst Folkeskolereform Forventninger Orienteringer Opstart Praktiske oplysninger Velkomst Folkeskolereform Forventninger Orienteringer Opstart Praktiske.
OPDAG bibliotekerne i Odense - grydeklare tilbud til skolerne.
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Præsentationens transcript:

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 2 Dobbeltblik på skolebiblioteket som læringscenter Understøtte skolens undervisning Understøtte børns uformelle læring i fritidslivet

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 3 Biblioteket som værested Biblioteket som et sted man kan gå på opdagelse: I børnelitteraturen I faglige universer I ”fantastiske” universer

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 4 Biblioteket som lærested: Hvor lærere og elever Kan søge oplysning Kan få hjælp til forberedelse/ lektielæsning Hjælp til informationssøgning

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 5 Biblioteket som gørested Spille computerspil – andre former for spil Anvende sociale netsider Lave digitale produktioner til undervisning og fritid Plads til kultur for, af og med børn

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 6 Biblioteket som skolens udviklingscenter Biblioteket er en aktiv partner I udarbejdelse af skolens udviklingsplaner I årsplansarbejdet I fagudvalg

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 7 Netværkssamfundet Hvad er det for lærere og elever fremtidens skolebibliotek skal betjene? Hvad kendetegner generation Netværk?

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 8 Nye iagttagelser i bogen ”Generation netværk”  Udviklingen går i retning af mobile medier  Færre end forventet udnytter muligheder for at være medieproducenter  Medierne vurderes som ligeværdige – hvert medie har sine styrker og svagheder  Mediekonvergens er først og fremmest et mentalt og socialt fænomen* * Bay m. fl. (2008), p21

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 9 Tre brugertyper  Innovatører (få)  Ledere (ca. 20% af brugerne – de mediedannede? – dem der kan ændre kulturen) Kenderne Sammenkoblerne Sælgerne  Normaler (mange)

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 10 God kvalitet hos generation netværk  Klæbefaktoren  Den gode gatekeeper  Skabelse af loyalitetsfølelse  Muligheder for deling  Mulighed for at komme videre

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 11 Knudepunkt Skolebiblioteket som en Hub I netværksteorien bruges udtrykket til beskrivelse af en person eller et netværkspunkt, der er mere forbundet med resten af netværket (får flere henvendelser) end andre personer eller punkter

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 12 Skolebiblioteket som centraliseret netværk

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 13 Skolebiblioteket som hub

UDDANNELSER I UDVIKLING – side bud for effektiv kommunikation 1.Vær en hub 2.Skab loyalitet ud over al fornuft 3.Tal til lederne 4.Lad talenterne arbejde 5.Giv brugerne et valg – ikke total frihed 6.Lav selv dit indhold – sammen med publikum 7.Vær intim 8.Giv mulighed for at dele 9.Vær mobil 10.Husk at bekvemmeligheden styrer Ref.: Bay m. fl. (2008)

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 15 Nyt slogan Fra læselyst til lærelyst