UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 2 Dobbeltblik på skolebiblioteket som læringscenter Understøtte skolens undervisning Understøtte børns uformelle læring i fritidslivet
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 3 Biblioteket som værested Biblioteket som et sted man kan gå på opdagelse: I børnelitteraturen I faglige universer I ”fantastiske” universer
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 4 Biblioteket som lærested: Hvor lærere og elever Kan søge oplysning Kan få hjælp til forberedelse/ lektielæsning Hjælp til informationssøgning
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 5 Biblioteket som gørested Spille computerspil – andre former for spil Anvende sociale netsider Lave digitale produktioner til undervisning og fritid Plads til kultur for, af og med børn
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 6 Biblioteket som skolens udviklingscenter Biblioteket er en aktiv partner I udarbejdelse af skolens udviklingsplaner I årsplansarbejdet I fagudvalg
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 7 Netværkssamfundet Hvad er det for lærere og elever fremtidens skolebibliotek skal betjene? Hvad kendetegner generation Netværk?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 8 Nye iagttagelser i bogen ”Generation netværk” Udviklingen går i retning af mobile medier Færre end forventet udnytter muligheder for at være medieproducenter Medierne vurderes som ligeværdige – hvert medie har sine styrker og svagheder Mediekonvergens er først og fremmest et mentalt og socialt fænomen* * Bay m. fl. (2008), p21
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 9 Tre brugertyper Innovatører (få) Ledere (ca. 20% af brugerne – de mediedannede? – dem der kan ændre kulturen) Kenderne Sammenkoblerne Sælgerne Normaler (mange)
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 10 God kvalitet hos generation netværk Klæbefaktoren Den gode gatekeeper Skabelse af loyalitetsfølelse Muligheder for deling Mulighed for at komme videre
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 11 Knudepunkt Skolebiblioteket som en Hub I netværksteorien bruges udtrykket til beskrivelse af en person eller et netværkspunkt, der er mere forbundet med resten af netværket (får flere henvendelser) end andre personer eller punkter
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 12 Skolebiblioteket som centraliseret netværk
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 13 Skolebiblioteket som hub
UDDANNELSER I UDVIKLING – side bud for effektiv kommunikation 1.Vær en hub 2.Skab loyalitet ud over al fornuft 3.Tal til lederne 4.Lad talenterne arbejde 5.Giv brugerne et valg – ikke total frihed 6.Lav selv dit indhold – sammen med publikum 7.Vær intim 8.Giv mulighed for at dele 9.Vær mobil 10.Husk at bekvemmeligheden styrer Ref.: Bay m. fl. (2008)
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 15 Nyt slogan Fra læselyst til lærelyst