Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
BLAST Bringing Land and Sea Together 1. Lolland – et vandland Hvorfor Lolland som pilot site?
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Climate adaptation Marie.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Ph.d.-forsvar Towards semiocy? Nikolaj Elf Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier 7. november 2008.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Hovedtemaet for Symposiet 2010 Kunsten at lede projekter – i en kompleks virkelighed.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [1/33] Akkreditering af Diplomingeniøruddannelsen.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Hans Jørgen Andersen Colour Vision - Weeds the Open Sky and a Thermos.
Bygningsinformatik it.civil.aau.dk Bygningsinformatik Etableret 1997 under Institut for Bygningsteknik Lektor Kjeld Svidt Prof. Per Christiansson Denne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Hypertension in general practice Risk factors for uncontrolled hypertension Maja Skov Paulsen Biostatistic I and Biostatistics II 2009 autumn 19.nov, 2009.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Visual Studio Team System Work Item tracking med Microsoft templates.
School model and counseling methods
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Simulering af komplekse og kritiske skibsoperationer – simulation og praksis Program: – Generalforsamling i SIMTRANS – Historisk.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
COMPONENT ARCHITECTURE FOR THE ENTERPRISE Bjarne Schytte Country Manager BEA Systems The Enterprise Middleware Solution “Open Networks 99”
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
JØRGEN BANG Informations- og medievidenskab Aarhus Universitet
Enterprise Strategy Program
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Aalborg University – Department of Production Introduction to Industry Foundation Classes (IFC) Kaj A. Jørgensen Aalborg Universitet, Institut for Produktion.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Præsentationens transcript:

Inspiration og fokusering

2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium

3 E-læring? Læring der støttes af ikt BVirtuelle rum BIkt i fysiske rum BTidslig og rumlig fleksibilitet

4 Steps towards design principles Design – a complex task BLearner BTeacher BManager BLearning BTeaching BWork BGoals BContent BAssessment

5 Steps towards design principles Learning in the workplace The workplace as domain for learing ICT for learning in the workplace Integration and alignment of learning, domain and ICT

6 Learning in the workplace Learning as cognition BAppropriately sized and shaped chunks of information accommodating different learning styles Learning as construction BBuilding blocks and scaffold Learning as participation in co- construction BInfrastructure for collaboration

7 Learning in the workplace Taxonomies: Learning & competencies – a diverse landscape B Bloom: Know, comprehend, apply, analyse, synthesise, evaluate BSalmon – 5 stage framework: Access/motivation, socialization, information exchange, knowledge construction, development BIrish framework of qualifications Consider theoretical/methodological taxonomies and follow formal taxonomies when formulating learning goals and activities Do not confuse level of level of learning, level in the educational system and pedagogy…

8 Domain – workplace learning Space for work – place for learning Space is the opportunity; place is the understood reality (Harrison and Dourish, 1996) Integration of work and learning in BIndividual and organisational practice BIndividual and organisational planning BIndividual and organisational strategy

9 ICT for learning in the workplace ICT for collaboration between learners ICT for communication between learner and teacher ICT for production and distribution of learning materials Social software

10 Technology for learning in the workplace The ICT for workplace learning must fit work context and culture – including ICT in use Boundary objects for learning BMediates between intersecting practices – e.g. work and learning or Infrastructures for learning BOccurs when the tension between local and global is resolved

11 Fremherskende teknologiLæringsparadigme 1960’erneComputer-baseret træningProgrammeret undervisning, Skinner (fx. Skinner 1968) 1970’erneIntelligente tutoring systemerProgrammeret undervisning, Skinner (fx. Skinner 1968) – større målretning med den enkelte elev. 1980’erneMikroverdenerKonstruktivistisk. Udgangspunkt i fx. Brunner og Piaget. Papert fremtrædende 1990’erneKonferencesystemer(Social-)konstruktivistisk Virtuelle fleksible distribuerede netbaserede læringsmiljøer (Social-)konstruktivistisk.

12 Computerbaseret træning

13 Mikroverdener

14 Konferencesystemer

15 Virtuelle fleksible distribuerede netbaserede læringsmiljøer

16 Helhedsmodellen

17 Helhedsmodellen Relationer frem for faste modeller

18 Sammenfatning