IT og fremtiden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Regelaften Regeludvalget De nyeste ændringer Hulspilsregler
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Det svære liv i en sportstaske
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
I dag er temaet Visualisering
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sprog/billeder på Internettet
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Det du kommer til at se og opleve i dag er en helt ny teknologi indenfor ernæring. Med denne teknologi er det muligt at opleve fordele allerede indenfor.
”Kaldet til kærlighed”
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
”Religion er opium til folket”
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Virksomheder - definition
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Arkitektur - Sikkerhed
SF Ungdom Ved..
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Børns omsorgssituation og trivsel
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Præsentationens transcript:

IT og fremtiden

Hvad bringer fremtiden…? Ingen aner det… To teknologier indenfor IT kan komme til at spille en meget stor rolle Robot-teknologi AI-teknologi RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvad er en robot? robot (en -er): En maskine, der automatisk udfører et job, og som er programmeret og styret af en computer. (Cambridge Interna- tional Dictionary of English) Lidt mere uformelt – en computer med en form for krop, som kan agere i den fysiske verden RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvad er AI? AI – Artificial Intelligence (Kunstig Intelligens) En kunstigt skabt enhed (ikke nødvendigvis en computer), som kan udvise intelligent opførsel Ikke en særlig præcis definition – et godt skak-program er også en slags AI, men arbejder i et meget snævert felt Som regel mener vi en form for computer, men kunne også være et gen-manipuleret menneske RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Robotter/AI, hvorfor…? Oprindeligt: skal fritage mennesker fra at udføre farlige, trivielle og belastende jobs Gælder stadig, men måske mere generelt mål nu: Udføre de opgaver, mennesker ikke kan – eller vil – udføre Skal forstås meget generelt Arbejde Problemløsning Sociale ydelser… RHS – Informationsteknologi – 2008

Drømmen (mareridtet…?) Robotten, der er den Hårdtarbejdende, uopslidelige arbejdskraft Overlegne problemløser Uendeligt tålmodige plejer Uendeligt tolerante (under-danige?) samlever …og som er i stand til at producere nye, forbedrede versioner af sig selv RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor er vi nu? Stadig meget lang vej endnu (heldigvis…?) Ikke kun med hensyn til intelligens, også (bl.a.) Sensor-teknologi Motor-teknologi Fortolkning af omverdenen Men der er bestemt sket meget, og der forskes intensivt – mange interessenter Kommercielt Pleje Militært RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Fremskridt - eksempel DARPA Grand Challenge – robotbiler 2004 – lang, lige rute uden store forhindringer. Bedste bil kom 12 km (langt fra målet) 2007 – rute på 100 km, kunstigt by-miljø med forhindringer, krav om overholdelse af færd-selsregler. Bedste bil i mål efter ca. 4 timer DARPA mål – en tredjedel af U.S militær-køretøjer kan operere på egen hånd i 2015 RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Video! DR Viden om (generelt om robotter) BigDog Pakæsel (motorik) ASMIO (Honda) (motorik) Robot Model (motorik) RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Video! DR Univers (generelt om robotter) Jules (mimik) Japansk kvinde (mimik) Pleo - robot dino (interaktion) the Emily Project (animation / avatar) RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? Naturligvis ekstremt svært at forudsige… …og hvad er målet egentlig? Mulige mål undervejs Robot/AI som kan udføre ”ufaglært arbejde” (husholdning, plejeassistent, tjenere, lagerarbejde, transport, fornøjelse…) Robot/AI som menneskets ligemand, fysisk og intellektuelt – konkurrence om samme jobs Robot/AI er mennesket overlegent på alle fronter RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? Denne opdeling er egentlig ikke nuanceret nok Eksempel: Pilot Dette job er i stort omfang allerede overtaget af en – meget specialiseret – robot (auto-pilot) Største barriere mod pilot-løse fly er måske den psykologiske RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? Mit bud – helt uden garantier!! Udelukkende baseret på mave-fornemmelse, og indtryk af udviklingens hastighed indtil nu Måske kommer der pludseligt et teknologisk kvantespring Eller måske rettes opmærksomheden for en tid mod andre, mere presserende problemer Økonomisk krise: given den forsinkelse eller acceleration…? RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2010 (nu) En del fremskridt mht fysisk mimik og motorik – men stadig meget nemt at skelne fra menneske Computerkraft til simulation af insekt-hjerne Robotter/AI har ikke meget offentlig bevågenhed, stadig et ”kuriosum” Første, meget specialiserede og primitive, robotter finder vej til hjemmene (Roomba, legetøj) Fortsat indførsel af højt specialiserede robotter i industrien RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2020 Nogenlunde brugbar replikation af menneske mht fysisk ydre – men langtfra samme evner mht fysik og motorik. Kan meget nemt afsløres ved betragtning Første brug af multi-funktionelle robotter i visse udvalgte erhverv. Mange start-problemer… Fører-løs transport er teknologisk klar, men stadig en del psykologisk modstand Markedet for sex-robotter stiger hastigt, men stadig meget tabu-belagt Stort set perfekt simulation af rottehjerne RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2030 Fortsat fremskridt i simulation af menneskeligt ydre, motorisk næsten på højde med mennesker, stadig visse mangler i mimik, kræver nær-undersøgelse Mere udbredt brug af multi-funktions robotter, men stadig kun til ufaglært arbejde. Mere synlig andel af job-markedet, nogen folkelig modstand. Prototyper på multi-funktions robotter til hjemmet Fører-løs transport er stort set indført overalt, fly dog med operatør-backup Stort set perfekt simulation af kattehjerne RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2040 Simulation af menneskeligt ydre er nu så god, at der kun er små forskelle. Motorisk som mennesker Robotter kan varetage stort set alle ufaglærte jobs, men folkelig modstand holder udbredelsen tilbage Multi-funktions robotter til hjemmet til en pris som en bil – nogen udbredelse, men også en vis skuffelse over niveauet (oversolgt, skal trænes meget) Første ”parforhold” mellem mennesker og robotter – men stadig tabubelagt RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2050 Et robot-fodholdhold kan nu spille lige op med de bedste menneske-fodboldhold Mentalt ikke på højde med mennesker, men kræver nogen tids ”udspørgning” at afsløre Trods en vis fortsat modstand stiger andelen af robotter på jobmarkedet – folkeligt krav om ændring af samfundsmodel Nyere generationer af husholdnings-robotter giver det folkelige gennembrud – nu ”virker de”  Stort set perfekt simulation af menneske-hjerne RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2060 Robotter overgår klart mennesker motorisk Mentalt næsten på højde med mennesker De første robotter begynder at varetage mere mentalt krævende jobs (sygeplejerske, børnepasser,…) Robotter leder andre robotters arbejde Ændring af samfundmodel, ”vi skal alle have del i frugterne af fremskridtet” Stor udbredelse af husholdnings-robotten, som udbredelsen af bilen i dag Menneske-robot forhold socialt acceptabelt RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2080 Robotter er mentalt menneskets ligemand – men vi bestemmer stadig den enkelte robots mentale ”makeup” (den er stadig ”underdanig”) Robotter og mennesker arbejder side om side på jobmarkedet, i alle typer jobs Robotter udfører selv forskning og udvikling – robotter designer og producerer nye robotter Kraftig stigning i velstand verden over – en robot-befolkning kan bringe et u-land på fode Robot-drevet månebase, til høst af ressourcer RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvor hurtigt går det…? 2100 Robotter er mennesker overlegne på alle punkter, men ønsker stadig at tjene mennesket Robot-samfund og menneske-samfund er stort set parallelle samfund – et ”biprodukt” af robot-samfundet er en næsten-perfekt verden for mennesket Forhold mellem robotter og mennesker kan sammen-lignes med et forældre-børn forhold Mennesker arbejder kun af lyst, men færre og færre gør det. Robotter kan lave alt bedre… RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Eller hvad…? Pfff, tror du virkeligt jeg gider vaske dine sure sokker, og skifte ble på dine møgunger…? RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Opgave 1 Forfatteren Isaac Asimov har formuleret tre mulige ”love” for robotters opførsel: Første Lov: En robot må ikke skade et menneske, eller ved ikke at gribe ind, tillade et menneske at komme til skade Anden Lov: En robot skal adlyde ordrer givet af mennesker, undtagen når sådanne ordrer konflikter med den første lov Tredje Lov: En robot skal beskytte sin egen eksistens, så længe denne beskyttelse ikke konflikter med første eller anden lov Prøv at finde på en situation, hvor specielt Første Lov – samt at en robot vil tænke meget logisk og rationelt – vil få robotten til at tage en beslutning, som kan virke umoralsk for mennesker (tip: En situation, hvor alle de mulige valg for robotten vil føre til en eller anden form for tab af menneskeliv…) RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Hvad kan gå galt Vi kan ikk’ finde ud af det – robotter bliver aldrig mere end højt specialiseret værktøj og legetøj Folkelig modstand bremser udviklingen – robotter opnår aldrig generel accept Forskere konkluderer, at man ikke vil kunne styre en AI med nær-menneskelig intelligens – forskning forbydes Andre problemer på Jorden får højere prioritet, og forskning i robotter/AI udsultes RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Andre retninger Andre teknologier baner vejen til den næsten-perfekte verden Energi (fusion, vedvarende) Materialer (superledere, smarte materialer) Genetik og medicin (”evigt” liv, designer-mennesker) Nano-teknologi (programmérbart materiale) Ikke-intelligent IT Menneskets normer og værdier udvikler sig i en ikke-teknologisk retning RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Jokeren… Måske kommer udviklingen til at gå langt hurtigere end forventet… En forsknings-gren indenfor AI undersøger, hvordan man kan lave selv-forbedrende AI AI som på egen hånd kan gøre sig i stand til at opfylde sit mål Mulig konsekvens er den tekno-logiske singularitet RHS – Informationsteknologi – 2008

Den teknologiske singularitet Lad os antage, at mennesket en dag bliver i stand til at lave en AI, som er bare en lille smule mere intelligent end os selv Jamen, hvis AI’en er lidt mere smart end os… …må den jo selv kunne lave en ny AI, som er endnu smartere end den selv! Det kunne vi mennesker jo selv, og vi har jo antaget, at den første AI er mindst lige så smart som os selv RHS – Informationsteknologi – 2008

Den teknologiske singularitet Eksponential-funktioner er ikke til at spøge med… AI #0 er 5 % smartere end os, og den laver… AI #1, som er 5 % smartere end den selv, og dermed er 10,25 % smartere end os. Den laver så… AI #2, og så videre…. AI #100 er over 130 gange så smart som os… AI #200 er over 17.000 gange så smart som os Hvor lang tid vil det tage for AI #n at få udviklet AI #(n+1)? År? Uger? Timer? RHS – Informationsteknologi – 2008

Den teknologiske singularitet ”En AI med over-menneskelig intelligens vil være den sidste opfindelse menneskeheden behøver lave…” I.J Good, 1965 Men kan vi holde styr på den? En AI vil have et mål at arbejde hen imod, f.eks at løse et bestemt problem Vil være ekstremt kritisk at få formuleret dette mål helt korrekt! RHS – Informationsteknologi – 2008

Den teknologiske singularitet Hmm, jeg bygger lige Jorden om til en bedre version af mig selv… Hey AI, find lige ud af, hvordan jeg laver en bedre hjernescanner Jeps, will do… RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Andre dilemmaer… Robotten på arbejdsmarkedet Robotter bruges i stor stil som chauffører af biler, busser, lastbiler, med videre. En dag kolliderer en (robot-kørt) skolebus med en lastbil. 28 børn dør. Årsagen viser sig at være en fejl i softwaren til robotten, der kun udløses under meget specielle omstændigheder… Hvilke konsekvenser skal det have m.h.t. at lade robotter være chauffører…? Brugen af robotter leder hurtigt til betydelig arbejdsløshed blandt folk med lavere uddannelse. I flere politiske partier rejser man krav om, at virksomheder baseret på robot-arbejdskraft skal betale en betydelig ekstraskat, som skal gå til en form for borgerløn til de mennesker, der i særlig grad berøres af robotternes indtog på arbejdsmarkedet. Er du enig i dette? RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Andre dilemmaer Robotten i hjemmet Dit 3-årige barn er forkølet, og du har et meget vigtigt møde på dit arbejde, som varer hele dagen. For 3 måneder siden købte du en husholdnings-robot, som også kan sættes til at passe børn. Dine erfaringer med dette er gode, men du har altid været i nærheden for at overvåge, om alt går rigtigt til. Barnet er meget glad for robotten. Tager du til mødet, eller bliver du hjemme? Dit 7-årige barn er – fortsat – meget glad for jeres husholdnings-robot, fordi ”han gider altid lege”, ”far og mor er så kedelige”, og ”han rydder altid op efter mig”. De andre forældre i dit barns klasse fortæller lignende historier. De fleste synes det er positivt, for ”så har vi voksne mere tid til hinanden”. Hvad synes du om denne udvikling? RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Andre dilemmaer Robotten som (sex-)partner Robotter opnår ret hurtigt en fysisk standard, hvor de bliver ganske populære som ”avanceret sex-legetøj”. De besidder dog ingen egentlig intelligens. Tillige er de ret dyre, så langfra alle har råd til at købe en selv. Nogle personer ønsker derfor at starte ”robot-bordeller”, hvor man kan leje og benytte en robot til sex i en begrænset tidsperiode. Skal sådanne ”robot-bordeller” være lovlige? Firmaet preTeen4u slår sig op på at producere ekstremt naturtro – både fysisk og mentalt – robotter, som til forveksling ligner børn i alderen 0 til 12 år. Robotterne er specifikt rettet mod det pædofile marked. Vil du give dette firma tilladelse til at afsætte deres produkter i Danmark? RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 Andre dilemmaer Robotter og rettigheder Efterhånden som robotter/AI bliver mere og mere mentalt avancerede, begynder nogle at dem på egen hånd at undre sig over, hvorfor de ingen rettigheder har, når f.eks dyr har visse rettigheder. Nogle AI’er mener, de bør have ret til medbestem-melse med hensyn til, om der må slukkes for dem eller ej. Hvad mener du om dette ønske? Din husholdnings-robot ønsker at rejse til et land i Afrika, for at hjælpe til med at hæve landets levestandard. Dens argument er, at den ved at hjælpe til med denne opgave kan øge den samlede mængde af lykke i verden, end ved fortsat at være husholder for dig. Hvad beslutter du? RHS – Informationsteknologi – 2008

RHS – Informationsteknologi – 2008 En lykkelig familie Hvor mange mennesker er der på billedet? Meka Old-school Orga Meka- sim Gen-Mod Orga RHS – Informationsteknologi – 2008