Beskæring, perspektiv, og komposition

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Inspiration til fotografering.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Filmtekniske virkemidler
Læringsstile og lektier
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er mediefag?.
Kom i gang med TV på nettet!
Film omkring det grønne bord
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Projektopgave klasse.
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
MUSIKVIDEO Playback optagelser. Holdet deles i grupper a 6 personer. Medbring:  musik - med vokal hvor der synges dansk  udklædning og rekvisitter.
Markedskommunikation Kapitel 10
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Forskellige fugle arter
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Digitale medier: formidling og design
Startside.
Om at tage gode billeder
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Filmanalyse - et grundkursus -
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tv-reklame.
Filmteknologiens historie
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Analyse af noveller.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Det moderne gennembrud
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Reklameanalyse.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Konference om det digitale forsøg på HF Analyse og fortolkning af levende billeder i undervisningen og til prøven Workshop v/ Michael Møller, lektor i.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Digital fotografering 1.Komposition 2.Billedets synspunkt 3.Billedæstetik.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
RUNDT OM RØDHALSEN.
Hvordan bruger vi metoden
Anne Mette, Chan, Phillip
- Virkelighedsvarianter
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Livsuret Minderne smiler her, mens vi synger om det nu, der bli´r,
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Digital fotografering
Præsentationens transcript:

Beskæring, perspektiv, og komposition Filmisk terminologi! Beskæring, perspektiv, og komposition

En films opbygning Indstilling Scene Sekvens

Indstilling Er en række enkeltbilleder, der optages uden klip. Altså fra klip til klip

Scene En række indstillinger, der er samlet i en afgrænset handling, der udspilles i et samlet tidsrum og sted.

Sekvens En række scener, der sammen skildrer et længere afsluttet handlingsforløb

Beskæring Ultratotal

Beskæring total

Beskæring halvtotal

Beskæring Halvnær

Beskæring nær

Beskæring ultranær

Andre beskæringer Nakkeskud (over-the-shoulder) To – skud (two – shot)

Forskellige perspektiver! Normal Frø Fugl

Komposition Forgrund, mellemgrund og baggrund Balance/ubalance vha. diagonale linier eller kælkede linier Fokusskift

Dagens opgave Vi ser et klip Koncentrer Jer om: - Beskæring - Perspektiv - Komposition

Kameraet, lys, farver, klipning og lyd Filmens sprog II Kameraet, lys, farver, klipning og lyd

Stationære Kamerabevægelser Panorering Tilt Rush/sweep oanorering

Kamera på skinner, dolly eller kran Fællesbetegnelse: Travelling

Håndholdt Subjektiv (P.O.V) Vi ser det, som personen ser. Kan være meget spændingsskabende Bruges ofte i gysere

Håndholdt Giver en fornemmelse af kaos og dynamik

Håndholdt Steadi cam Giver mere flydende bevægelser, end decideret håndholdt

Belysning Low key (stemning, skygger en del af filmen) High key (ingen skygger, Friends)

Farveholdning Varmt <>koldt Color grading Primær farveskala (Superman) Komplementær farver (Romeo + Juliet)

Klipning/editering Kontinuitetsklipning Montageklipning Minimalklipning

Kontinuitetsklipning/usynlig klipning Klip på bevægelse Klip i blikretning Match – cut (fra én rund form til en anden) Bevirker, at vi nærmest ikke ser klippene

Montageklipning Associativ klipning Synligt (bevidst) Fra fugl i bur til man bag persienne = mand føler sig fanget

Minimalklipning Lange indstillinger Bevægeligt kamera Dybdefokus Karakterer bevæger sig i billedet

Parallel og krydsklipning Kryds = handlingsforløb forenes Parallel = finder sted samtidig, men mødes ej

Slow og speed up Henholdsvis tid til at dvæle eller kaos. Forlænger eller forkorter den faktiske tid

Flash – backs og flash - forwards Henholdsvis tilbage eller frem i tiden Flash – backs forklarer, hvad og hvorfor en person reagerer, som han/hun gør Flash – forwards kan vise, hvad personen frygter eller håber på

Klipperytme! Mange eller få klips Dynamik eller dvælende stemning

LYD Synkron lyd Dialog (læbe-synkron) Asynkron Voice - over

Brug af musik Underlægningsmusik er asynkront Hvis en bilradio spiller, er der tale om synkron brug af musik (incidental musik)

Lyde Reallyd = hvis man ser en person, som skriger og man kan høre skriget Off – screen lyde = motorstøj, men hvor vi ikke ser bilerne.

Kontrapunktisk brug af musik Kan være meget effektfuldt Krigsspillet til XBOX 360 ”Gears of War” har reklameret ved hjælp af Gary Jules’ sang Mad World. Det giver en helt ny fornemmelse. (YouTube)

Opgave! Læg i følgende klip mærke til: Beskæring Komposition Perspektiv Kamerabevægelser Farve og lys Klipning Lyd