Beskæring, perspektiv, og komposition Filmisk terminologi! Beskæring, perspektiv, og komposition
En films opbygning Indstilling Scene Sekvens
Indstilling Er en række enkeltbilleder, der optages uden klip. Altså fra klip til klip
Scene En række indstillinger, der er samlet i en afgrænset handling, der udspilles i et samlet tidsrum og sted.
Sekvens En række scener, der sammen skildrer et længere afsluttet handlingsforløb
Beskæring Ultratotal
Beskæring total
Beskæring halvtotal
Beskæring Halvnær
Beskæring nær
Beskæring ultranær
Andre beskæringer Nakkeskud (over-the-shoulder) To – skud (two – shot)
Forskellige perspektiver! Normal Frø Fugl
Komposition Forgrund, mellemgrund og baggrund Balance/ubalance vha. diagonale linier eller kælkede linier Fokusskift
Dagens opgave Vi ser et klip Koncentrer Jer om: - Beskæring - Perspektiv - Komposition
Kameraet, lys, farver, klipning og lyd Filmens sprog II Kameraet, lys, farver, klipning og lyd
Stationære Kamerabevægelser Panorering Tilt Rush/sweep oanorering
Kamera på skinner, dolly eller kran Fællesbetegnelse: Travelling
Håndholdt Subjektiv (P.O.V) Vi ser det, som personen ser. Kan være meget spændingsskabende Bruges ofte i gysere
Håndholdt Giver en fornemmelse af kaos og dynamik
Håndholdt Steadi cam Giver mere flydende bevægelser, end decideret håndholdt
Belysning Low key (stemning, skygger en del af filmen) High key (ingen skygger, Friends)
Farveholdning Varmt <>koldt Color grading Primær farveskala (Superman) Komplementær farver (Romeo + Juliet)
Klipning/editering Kontinuitetsklipning Montageklipning Minimalklipning
Kontinuitetsklipning/usynlig klipning Klip på bevægelse Klip i blikretning Match – cut (fra én rund form til en anden) Bevirker, at vi nærmest ikke ser klippene
Montageklipning Associativ klipning Synligt (bevidst) Fra fugl i bur til man bag persienne = mand føler sig fanget
Minimalklipning Lange indstillinger Bevægeligt kamera Dybdefokus Karakterer bevæger sig i billedet
Parallel og krydsklipning Kryds = handlingsforløb forenes Parallel = finder sted samtidig, men mødes ej
Slow og speed up Henholdsvis tid til at dvæle eller kaos. Forlænger eller forkorter den faktiske tid
Flash – backs og flash - forwards Henholdsvis tilbage eller frem i tiden Flash – backs forklarer, hvad og hvorfor en person reagerer, som han/hun gør Flash – forwards kan vise, hvad personen frygter eller håber på
Klipperytme! Mange eller få klips Dynamik eller dvælende stemning
LYD Synkron lyd Dialog (læbe-synkron) Asynkron Voice - over
Brug af musik Underlægningsmusik er asynkront Hvis en bilradio spiller, er der tale om synkron brug af musik (incidental musik)
Lyde Reallyd = hvis man ser en person, som skriger og man kan høre skriget Off – screen lyde = motorstøj, men hvor vi ikke ser bilerne.
Kontrapunktisk brug af musik Kan være meget effektfuldt Krigsspillet til XBOX 360 ”Gears of War” har reklameret ved hjælp af Gary Jules’ sang Mad World. Det giver en helt ny fornemmelse. (YouTube)
Opgave! Læg i følgende klip mærke til: Beskæring Komposition Perspektiv Kamerabevægelser Farve og lys Klipning Lyd