Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Læringscentret og nye vejledningsformer
Informationsforvaltning
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Sundhed på arbejdspladsen
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Vision og realitet E-Learning Lab Nordjylland. Program  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen.
Regional strategi og kompetenceudvikling
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
IT i Byggeriet Semester Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Digitalisering og medialisering
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
e-læring – teori og praksis
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Udvikling af undervisningen på hum. inf. -med IKT.
Madkamp - DM i madkundskab
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
1. 2 Turbinehallerne, Århus den januar 2005.
ERHVERVSPHD Mellem universitet og virksomhed Thomas Dyrmann Winkel Erhvervsph.d.-studerende AVV/AAU
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Rundt om projekter og fondsmuligheder Roskilde Bibliotekerne 26. aug v/ Roskilde Bibliotekernes Projektsekretariat Anne Kathrine Skibelund
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Implementering i Region Midt
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse. Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Vision og realitet v. Tom Nyvang Virtuelle læringsmiljøer og læringsformer.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Status projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” styregruppemøde
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Personalet Aktuel status Strategi - fremtid
Academic Information Seeking
Velkomst v/chefkonsulent Marie Lund
Academic Information Seeking
Præsentationens transcript:

Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland

Program  E-learning på Aalborg Universitet  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen

Kort om e-learning lab  Etableret under det regionale omstillingsprojekt Det Digitale Nordjylland  Etableret i samarbejdet mellem Aalborg Universitet Telia SparNord fonden Ericsson IBM EUC Nord Det Digitale Nordjylland

E-learning på AAU  IT støttet fjernundervisning siden 1985  Projektpædagogikken vigtigt element i alle uddannelser  Decentral struktur – der er ikke en bestemt metode eller et bestemt system som anvendes af alle  Systemer lige nu: FirstClass, Virtual-U, Lotus Quickplace, Lotus Learningspace (primært test) og forskellige systemer udviklet på AAU

E-learning Lab visionen 1/2  Andre learningslabs Learning Lab Denmark Standford Learning Lab  Generelle mål for learninglabs Kompetencecenter Fokus på læring gennem eksperimenter Udvikling af læringsomgivelser Sparringspartner Gøre det sikkert at eksperimentere

E-learning Lab visionen 2/2

Fire kerneaktiviteter  Systemudvikling og eksperimenter  Support og sparring  Formidling af forskning og viden om IKT og læring  Forskning i IKT og læring, primært i form af metodeudvikling

Systemudvikling og eksperimenter  Udbud af platform(e) for eksperimenter  Udvikling af komponenter Til specifikke eksperimenter Som generelt tilbud til laboratoriets brugere  Samarbejde med eksisterende driftsorganisationer om eksperimenter

Support og sparring  Konsulentstøtte til udviklingsprojekter Pædagogisk/organisatorisk Teknisk  Evaluering og sparring til udviklingsprojekter udenfor ViLL

Formidling  Netværk om IKT og læring  Hotspots hvor aktuelle emner tages op  Publicering af resultater på www  Forskningspublikationer

Forskning  Metodeudvikling relateret til brugen af IKT i læring  Konceptuelle rammer for IKT og læring  Tekniske løsninger

Et par eksempler    Quickplace – samarbejde asynkront  Microsoft NetMeeting – samarbejde synkront

Rolle i fælles projekter?  Forskning Bidrag til at gøre e-learning lab permanent Mulighed for opslag af ph.d. stipendier  Sparring og evaluering  Uddannelse Masteruddannelser – f.eks. IKT og Læring