Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug Kommunikation, information og oplevelse Lukkede og åbne platforme og sociale sites Mediering og remediering Medialisering: Indirekte og direkte
Danske unges brug af sociale netværk i et mobilt perspektiv, IT universitet 2009 Vores undersøgelse viser, at 13-24årige danskere ikke bruger mere end to sociale netværkstjenester primært bruger sociale netværkssider til at styrke offline relationer og holde sig bredt orienteret helst vil have vennernes statusopdatering som billeder, efterfulgt af status om humør/følelser ikke er interesserede i at bruge sociale netværk kun på mobilen, men via en kombination af medier ... men hvis servicen er gratis, nem at bruge og vennerne er på, er der mange potentielle brugere
De sociale medier og de unge Befolkningens brug af internet – 2010 – Danmarks Statistik
http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20(2009-11)/EUKidsOnlineIIReports/Final%20report.pdf
Gendering ICT in everydaylife http://www.ucc.dk/udviklingogforskning/udviklings-ogforskningsprogrammer/didaktikoglaeringsrum/2136/genderingictineverydaylife/ http://www.ucc.dk/public/dokumenter/UFEV/Enheden%20for%20udvikling%20og%20forskning/Projektpr%E6sentationer%202009%20Lowres%20-%20til%20web/15_Gendering%20ICT%20in%20everyday%20life.pdf
Foreløbige resultater - ny viden? Kultur og kulturanalyse: Digitale medier som kultur Hverdagsliv og mediekultur: Uformel mediebrug, brugergenereret og innovativ Køn og generationer: Kompleksitet , holdninger og regler
TO FORÆLDREHOLDNINGER - veluddannede familier Vi har ikke længere forventninger til, at skolen og lærerne er på omgangshøjde med den teknologiske og mediemæssige udvikling. Vi kritiserer ikke længere skolen og lærerne, når teknologien ikke virker.
U D A N E L S H V E R D A G U
Udviklingsperspektiv Vidensformer Pædagogisk iscenesættelse Praksisfokus 1. ordensviden: Digitale medier som supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer 2. ordensviden: Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer 3. ordensviden: Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af mediepædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter 4. ordensviden: Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur
Det mediepædagogiske projekt Undervisningens medialisering: mediepædagogik og didaktik Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler
Er zig-zag modellen relevant i en digital kultur?
Zigzag-modellen (I) Analyse af medieproduktion Medieproduktion Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser)
Den mediefaglige kanon Zigzag-modellen (II) Analyse / Produktion 4. Analyse af professionelle produktioner: - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 3. Elevproduktioner: Analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering 2. Analyse af professionelle produktioner Elevproduktioner: Elementær analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Den mediefaglige kanon Kommunikation og medier Mediehistorie og –institutioner Mediemodtagerer Medietyper og medietekster Elevproduktion
Skolen i skyen Mediepædagogik Mediedidaktik
Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik
MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog
SPØRGSMÅL Hvordan skal det mediepædagogiske håndværk udvikles og håndteres? Hvilke mediepædagogiske vejledningsværktøjer er anvendelige og til hvad? Hvilke ressourcer og læremidler kan anvendes i den forbindelse?