Katz/Mair – Kartel parti

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Temadag om unge og stofmisbrug
Kulturmøder og kulturforskelle
Inspirationstema: Børns rettigheder
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Reglernes del 2: Når både mødes
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Demokrati & Menneskerettigheder
Om feedback og tilbagemeldinger
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Magten i Danmark Indhold Den parlamentariske styringskæde
Ledelse af medarbejdere
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Samfund og teknologi (B-niveau)
Samfundslære: Styreformer
SF Ungdom Ved..
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
1 Peter Mair ”Partisystemer” 1. november Disposition Typer af partisystemer Partisystemers struktur Forholdet mellem partisystem og afstemninger.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
John Andersen Empowermentbegrebet
Kapitel 5 Folketing og vælgere. Krav Støtte OMGIVELSER: Økonomisk udvikling Globalisering Økologiske systemer Migrationer Politiske partier FOLKE- TINGET.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Konfigurationsskolen
Uddrag af politiske principprogrammer
- Global islamistisk terrorisme
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Implementering af strategi
Kapitel 1 Politikindledning.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Socialismen Jan Christiansen.
Socialisering Kapitel 5.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Formandsmøde Scleroseforeningen 13. november 2015 i Grenå Frivillighed nu og i fremtiden.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
AS uge 17/2017 Parlamentarisme og vælgeradfærd v/ Peter Nedergaard
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Katz/Mair – Kartel parti 1. november 2005

Overordnede pointer Partiernes betydning er ikke uddøende men under forandring Partierne er traditionelt blevet kategoriseret i forhold til samfundet, men i dag skal de forstås i forhold til staten En ny type parti er kommet frem – kartel partiet

Analytisk tilgang De politiske partier skal forstås i forhold til et historisk perspektiv Partier er aktører, som reagerer på deres omgivelser (tilpasser sig) Forskellige partimodeller er karakteristisk for forskellige historisk perioder Forandringer af demokrati og politik kan aflæses gennem partierne

Fire udviklingsfaser Sene 1800-tal (”Eliteparti-modellen”) 1900-tallet (”Masseparti-modellen”) Anden halvdel af 1900-tallet (”Catch-all parti-modellen”) Sene 1900-tal (”Kartel parti-modellen”)

Eliteparti-modellen 1. Det sene 1800-tal (”Eliteparti-modellen”) den politiske deltagelse og rettigheder var forbeholdt overklassen (store sociale grupper ekskluderet) Tæt sammenvævning (og mindre grad af adskillelse) mellem repræsentanter i politiske partier og statens embedsmænd - konsensus

Eliteparti-modellen Høj grad af bevidsthed om fælles interesse (konsensus) – deltagerne forstod i mindre grad sig selv som modstandere end som udvalgte mænd der kæmpede for en fælles sag Kampen om vælgere er kontrolleret og ikke intens

Eliteparti-modellen Ikke noget behov for en formaliseret og høj grad af struktur omkring de politiske partier Partierne domineret af dets repræsentanter hvor medlemsbasen spiller en ubetydelig rolle Repræsentanterne havde et vist fri rum ift parti-linje Repræsentanter opfattes af vælgere som betroede

Masseparti-modellen Partierne repræsenterer et klart segment eller interesser i samfundet – ikke fælles nationale interesse men bevidsthed om de grundlæggende forskelle Tidligere tiders begrænsninger i den politiske deltagelse blev betragtet som illegitime – større politisk deltagelse

Masseparti-modellen Høj grad af partistrukturel organisering. Nødvendigt fordi den kvantitative mobilisering af vælgere og medlemmer bliver altafgørende for et partis succes/overlevelse Partierne domineret af dets medlemsbase snarere end dets parlamentariske repræsentanter

Masseparti-modellen Repræsentanter opfattes af vælgere som delegerede Konflikter handler om social reform og partiernes styrke bliver bestemt af deres repræsentative kapacitet Kampen om vælgere er intens Klar separation mellem samfundet og staten

Catch-all parti-modellen Partimedlemskab er ikke længere den altoverskyggende identitet Policy baseres på enighed snarere end identitet Strategi rettes mod offensiv umiddelbar valgmæssig effekt, frem for defensiv langsigtet effekt

Catch-all parti-modellen Pluralistisk opfattelse af politiske partier – forhandlinger med forskellige interesser. Folkeafstemninger er valg mellem ledere snarere end kamp mellem sociale grupper Konflikter handler om social forbedring (og ikke social reform) og partiernes styrke bestemmes af deres resultatmæssige effektivitet Kampen om vælgere er intens

Catch-all parti-modellen Partier er ”broker” mellem samfund og stat snarere end at være repræsentanter for samfundet – skaber både demands fra samfundet til staten men forsvarer også statslige beslutninger over for samfundet (s. 13) Positionen mellem stat og samfund betyder at partierne i denne model i højere grad kan have visse selvstændige interesser – mulighed for at kunne manipulere med sine omgivelser Fokus på at kunne samarbejde med det/de parti(er) som har magten

Kartelparti-modellen Definition: ”Interpenetration of parti and state, and also by a pattern of inter-party collusion” Stigende grad af samarbejde mellem partierne frem for konkurrence Færre forskelle mellem partierne

Kartelparti-modellen Konflikter i politik er mere selvreferentielle (mindre udadvendt mod samfundet) og bestemmes af mest hensigtsmæssig management Kampe om vælgere er kontrolleret og ikke intens (til en vis grad fælles interesse mellem partierne til ikke at kæmpe mod hinanden)

Kartelparti-modellen Professionaliseret og centraliseret valgkampagne Forskellen mellem medlemmer og ikke-medlemmer bliver uklar – partiet inviterer forskellige folk til at støtte partier uanset om de formelt er medlemmer eller ej (atomistic conception of membership) s. 21.

Kartelparti-modellen Mange partier har prøvet at være en del af en regeringskoalition Selvom etablerede partier ikke kommer i regering så har de alligevel adgang til ”patronage appointments” og andre tilskud Høj grad af konsensus mellem konkurrerende partier Mest udtalt i lande hvor statstilskud og samarbejde mellem forskellige partier er mest typisk (bl.a. DK) s. 17

Konsekvenser af kartelparti Vælger er optaget af resultater snarere end politik/ideologi Partier er professionelle folk der kan levere resultater snarere end foreninger af eller for folk (svarer til elitemodel eller catch-all)

Betydningen af kartelparti Ingen af partier er nogensinde ”ude” Svært at skelne mellem programmer for partier i regering og partier som ikke er i regering – alternativer bedømt på ideologi er ikke til stede Politikere opfatter deres modstandere som kollegaer – fælles uddannelsesbaggrund. Politik bliver et job snarere end et kald

Konsekvenser af kartelparti Sammenvoksningen af rådgiver der går fra ministerium til parti; fælles uddannelsesbaggrund etc Folkeafstemninger er en måde at legitimere partierne på (selvom der ikke længere er den store forskel på dem) og en måde af delegitmere andre deltagelsesformer. Folkeafstemninger bruges til at opnå stabilitet snarere end social forandring

Udfordringer Neokorporative måder for intorg at forholde sig til partier og stat på Eksklusion kan fremprovokere en reaktion – nye politiske kræfter kan profilere sig på at være en alternativ til det etablerede (Ross Perot, EU-nej etc. Måske DF)

“Decline of parties” Nedadgående medlemstal og aktivitet Fremkomsten af single-issue grupper Stigende omkostninger ved partier

Partiernes modtræk Statstilskud Priviligeret adgang til medierne ”The state becomes an institutionalized structure of support, sustaining insiders while excluding outsiders” (s. 16) Partier bliver til semi-state agencies