Forskellige studietyper

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kritisk vurdering af forskningslitteratur
Advertisements

Inversion af alderspyramiden –
Hvordan navigerer lederen?
Charlotte Brauer, overlæge
Begreberne risiko og effekt
Studie: lungemedicinsk afdeling og fysioterapien
Dag 1: Tilstede: AV, MH • – Introduktion, præsentation af undervisere og kursister samt projekttitler • – 09.45Hvorfor er det vigtigt.
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Litteratursøgning Merete Lund Hetland, ekstern klinisk lektor, overlæge, ph.d. et dr. med. Glostrup Hospital og Københavns Universitet Forskningstræning.
Prognoser for diabetesepidemien
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Valg af studie-type for projektet
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Fyraftensmøde for praktiserende læger og speciallæger Hotel Hvide Hus, torsdag 22. januar 2009 kl Peroral jernsubstitution efter ortopædkirurgi.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Q-feber i graviditeten
Den gode ansøgning Julie Christine Gaardbo
Kvalitetssikring og forskning
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Kohorte og interventionsstudier
Evidenspyramiden – kort fortalt
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Bedre behandling af rygpatienter i primærsektoren
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Kritisk Læsning af Litteratur
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
Litteratursøgning Forskningstræning i speciallægeuddannelsen
Behandling af nedsat hjertefunktion med T3 – LIHFA studiet
Risikofaktorer som effektmål
Anette Liljensøe Ph.d. - stud., cand.scient.san.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Jennifer Christensen Er det muligt at mindske de postoperative gener efter kirurgisk fjernelse af mandiblens 3. molar?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Peter Lange Hjerte-Lungemedicinsk Afdeling Hvidovre Hospital
Aflastning i graviditeten
Reimar W. Thomsen, Associate professor, MD, PhD
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kohorte og interventionsstudier
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
ERFARING MED IMPLENTERING AF REKOMMANDATIONER PÅ HOSPITALER
LARS Lav Anterior Resektions Syndrom (LARS)

Rationel klinik Wulff & Gøtzsche, Munksgaard Medical Informatics
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
DEMC November 2014 Funktionsevnen hos ældre medicinske patienter indlagt i en akutafdeling Inge Hansen Bruun, ph.d. stud, fysioterapeut.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Biostatistik ST8 Carsten Dahl Mørch Fredrik Bajers Vej 7 D2-109
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
Sandbjerg Guideline Møde
Oftest kvantitativ forskning = målbart via tal To overordnede metoder til dette: 1. Gennem eksperimenter 2. Gennem observationer  NY VIDEN.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Regionernes resultater 2016 Grafikker fra GF-publikationen.
ØVRE GASTROINTESTINAL CANCER SEMINAR 2015 Torsdag den 5. november 2015 kl Ingeniørforeningens mødecenter Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København.
Virker det? Fortællinger om maveorm, myggenet og andre samfundsvidenskabelige forsøg med mennesker i Afrika og Asien Henrik Hansen, Professor Fødevareøkonomisk.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Profylaktisk kirugi ved hereditær bryst- og ovariecancer Hysterektomi Salpingektomi /Ooforektomi Helle Clausen, Malene Forstholm, Suher Hassan, Manuela.
Nøgler til et optimalt forskningsforløb
Enheden for Klinisk Alkoholforskning
Evidenshierarki eller - typologi
Måling (psykometri) 1.
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Forskellige studietyper Forskningstræning i speciallægeuddannelsen Forskellige studietyper Merete Lund Hetland, ekstern klinisk lektor, overlæge, ph.d . et dr. med. Glostrup Hospital og Københavns Universitet

II: Mindst 1 godt, kontrolleret studie Forskellige studietyper har forskellig evidens Ia: Metaanalyse af RCT Ib: Mindst 1 RCT II: Mindst 1 godt, kontrolleret studie III: Deskriptive studier (kohorte, case-kontrol, før-efter) IV: Ekspertkomité, konsensus Faldende styrke

Den randomiserede kliniske undersøgelse Randomiseret Prospektiv Placebo-kontrolleret Dobbeltblindet Patientantal på baggrund af styrkeberegning

Den randomiserede kliniske undersøgelse Særligt egnet til at undersøge effekten af en behandling Designet således at behandlingen er den eneste væsentlige forskel på de to grupper Lodtrækning bruges hertil For at få to sammenlignelige grupper. Er resultaterne forskellige i de to grupper, kan det tilskrives behandlingen Bias kan yderligere reduceres ved at blinde eller dobbeltblinde læge/patient Placebo-effekt

Den randomiserede kliniske undersøgelse Uparret: Gruppe A og Gruppe B får hver sin behandling, den ene gruppe er kontrolgruppen Parret: patienten er sin egen kontrol, fx hududslet behandles med A på den ene arm og B på den anden arm Overkrydsning: Patienten starter med behandling A (eller B) og krydser senere over til behandling B (eller A). Kan ikke anvendes ved kurative behandlinger (eller dødelige tilstande) Behandling A Behandling B Behandling A på højre arm Behandling B på venstre arm

Den randomiserede kliniske undersøgelse Omkostningstung Bureaukratisk Selektion af patienter Generaliserbarhed kan være lav Kræver a priori viden om sammenhænge Tester kun een hypotese ad gangen Tager lang tid at gennemføre Begrænset opfølgningstid Ikke egnet til at opdage sjældne eller sene bivirkninger Risiko for afbrydelse i utide pga uventede resultater

Epidemiologiske studier Epi= på Demos= folk Logos= lære

Observationelle Interventionelle Epidemiologiske studier Kasuistik Korrelationsstudie / associationsstudie Tværsnitsundersøgelse Case-kontrol studie Case-kohorte studie Kohorter Registerstudie Interventionelle Før-efter studier med ’historiske’ kontroller Kvalitetssikringsprojekter Komplekse interventioner med ændring af mange faktorer samtidigt

Epidemiologiske studier Kohorte Case-control Database Register Kasuistik

Epidemiologiske studier Ser på hyppigheder og kumulerede hyppigheder (prævalens, incidens, overlevelse) Beskriver sammenhænge (deskriptiv) Kan være prospektiv og retrospektiv og en kombination Inkluderer confoundere Anvender forskellige kilder: kliniske og parakliniske undersøgelser, kliniske registre, statistiske registre, spørgeskemaer m.v. Datakvaliteten (validiteten) kan variere meget Kan teste flere hypoteser samtidigt og genere nye hypoteser

Epidemiologiske studier Relativt billige Mange patienter Lang opfølgningstid Høj generaliserbarhed

Kvalitative studier Spørgeskemaer, ex. ventetider Interview, ex. Patienttilfredshed Observationer, ex. audit Mulighed for åbne spørgsmål til generering for nye hypoteser Mulighed for uventede fund til generering af nye hypoteser

Forhåndsviden fra litteraturen Ressourcer (personer, penge) Hvad bestemmer valg af studietype? Mål / hypotese Forhåndsviden fra litteraturen Ressourcer (personer, penge) Traditioner / lovgivninger Forsøgspersonerne