Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

ERP-systemer Generelt Valg og anskaffelse Implementering
LEAN Akademy.
Teststrategi Engrosmodellen
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Kortlægning af arbejdsgange
Strategisk tilgang til bæredygtighed
Forretningsudvikling - praksis Kort om mig Thomas Kullegaard Chefarkitekt M.A.A., stifter af Kullegaard Arkitekter AS og hovedaktionær. Arbejdsområde.
Arkitektur - data.
CAP Møde i myndighedsforum
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Powel Dagene Danmark 20. – 21. Maj 2014
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
1/ / / / / Ny vedligeholdelsesaftale i drift – grundydelse (MVS) VP research (C) Forberedelse af Vagtplan vedligeholdelseskontrakt.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Geografien i de ny registre - Geforum 10/ miniMAKS – et nyt matrikulært system miniMAKS - fra proprietære produktionssystemer til element i digital.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Proceslandkort Få overblik over dine processer Prioritér jeres indsats.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Proces overblik med SIPOC modellen
Senior Erhverv Århus Flexicurity.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
1 IT-projekter - I et juridisk perspektiv. Fra Til 2.
Velkommen til Mød Microsoft
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Dokumentation af opgaver
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Grunde til at jeg elsker dig
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Brobygning til uddannelse Seniormanager Andreas Nikolajsen København, 9. januar 2014 Opstartskonference om kontanthjælpsreformen.
Engrosmodellen - Kort status
Valgkredsmøder 2016 IT-udvalget.
Implementering og dokumentation
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Introduktion til virksomhedsdelen
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Jobfunktionsroller 8. Marts 2016.
Præsentationens transcript:

Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse Erik Lennings 27. april 2010

Deloitte IT Solutions Brug Deloitte IT Solutions, når du: Vi indgår i Deloittes konsulentfunktion Vi forener ledelses- og virksomhedsrådgivning med ERP-system og produktkendskab Vi tager afsæt i den aktuelle virksomhed: Marked, organisation, processer, ambitionsniveau Brug Deloitte IT Solutions, når du: skal sikre sammenhæng mellem forretning & it-systemer skal vælge og anskaffe nyt it-system har et problemfyldt it-projekt, som skal bringes tilbage på sporet ønsker at effektivisere dine forretningsprocesser skal implementere Microsoft økonomisystemerne Dynamics NAV og AX ønsker bedre økonomisk overblik med forbedret ledelsesinformation 40 medarbejdere København IT Solutions Desk hos flere jyske Deloitte kontorer og Københavns kontoret Cand.merc., HD, cand.polyt., teknikumingeniører

Deloitte IT Solutions Vores fokusydelser/-områder: It rådgivning Formulering af it-strategi, anskaffelse af nye it-systemer, afdækning af krav og behov, gennemførelse af udbudsforløb Projektledelse Outsourcing af erfarne it-projektledere fx for at koordinere samlet projektportefølje eller for at rette op på problemfyldt projekt Procesoptimering Effektivisering af processer og aktiviteter efter lean principper og metoder - både i produktion, administration og service Implementering Udskiftning og/eller opgradering af Dynamics NAV og AX, ledelsesinformationssystemer mv. - med forretningsmæssig tilgang og fokus på anvendelse af standardfunktionalitet

Fremgangsmåde ved IT-systemvalg 2 4 Udarbejde Og udsende udbudsmateriale Afholde Leverandør workshops 6 1 7 Kontrakt- forhandling med valgte leverandør Kortlægning af forretningsprocesser og de unikke it systemkrav Evaluering og indstilling af leverandør 3 5 Udarbejde Vurderings- Skema til brug ved leverandør workshops Udfylde Vurderings- Skema på leverandør workshops

Procesbeskrivelse - Deloitte IndustryPrint Hvorfor IndustryPrint ? Giver overblik/forståelse i komplekse systemer Dokumentation Enighed/fælles referenceramme Værktøjet bruges i hele Deloitte Mere end 28 branchespecifikke modeller

Deloitte IndustryPrint Proces grupper Processer Under processer Illustration af hierarkier i modellen ANIMATED SLIDE IndustryPrints contain two kinds of visual representations: Decompositions are essential visual lists – show simple relationships (levels 1 & 2) Flows are much richer forms of information (levels 3 and below) You can “drill down” from the top through successive levels of detail. Aktiviteter

Kundeprint er et tilrettet IndustryPrint Et kundeprint er en kundetilrettet version af IndustryPrint som afspejler den specifikke kundes forretningsmæssige krav til det nye it system. Kundens forretningskrav IndustryPrint Kundens print

Afgrænsning af kerneprocesser Afgrænsning af hvilke procesgrupper og hovedprocesser der anvendes i virksomheden. Dette foretages med ledergruppen i virksomheden. Derefter vurderes i hvor høj grad de underliggende delprocesser skal it understøttes af den kommende it løsning og dermed være en del af projektets scope. Endelig vurderes om de definerede processer skal understøttes af det kommende ERP system, eller af andre it systemer. Hovedproces Delproces I ERP-system I andet it-system Uden for scope men en proces som eksistere

Eksempel Operationelle forretningsprocesser

Udbudsmaterialet IndustryPrint anvendes også til beskrivelse af de underliggende flows i udbudsmaterialet. Tekst og unikke krav giver sammen med flow-tegningerne en helhed i udbudsmaterialet.

Mapping af ERP systemers funktionalitet i forhold til forretningsprocesserne Forretnings-processer i IndustryPrint ERP funktionalitet Hvor kan ERP systemet understøtte forretningen? Software package mapping information can span the range from very simple (supports/does not support) to quite rich (module, transaction, as well as descriptive detail around level of fit, design decisions, etc.) You can even hyperlink the process model to a live sandbox system in IndustryPrint.

Kortlægning af “hvem gør hvad” - svømmebaner Swimlanes are the best choice when you want to organize a process flow graphically around business roles. Functional Groups and Roles are appropriate to use when you do not want to orient the visual flow of the model around roles, or when you want to capture the hierarchy of departments and position titles with the level of responsibility per task. You can use none, either, or both in IndustryPrint.

Tid til spørgsmål? ? ? ? ? ?

Kontaktoplysninger Erik Lennings Deloitte Weidekampsgade 6 2300 København S Erik Lennings Senior Manager Tel: +45 36 10 20 30 IT Solutions Fax: +45 36 10 20 40 www.deloitte.dk Direkte: +45 45 94 49 88 Mobil: +45 22 20 21 21 Medlem af elennings@deloitte.dk Deloitte Touche Tohmatsu