Billedanalyse Ole Togeby.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Medlemsrekruttering – hvem gør hvad og hvordan?
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen hos Juvel A/S
Elevernes digitale dannelse
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Komposition Skriftlig fremstilling Komposition  1/ Min lillebror og jeg gik en gang ude.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Tekst og billede SFN: Basis Tekst og billede Ole Togeby.
Billedanalyse Ole Togeby.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Markedsudviklingen i Danmark Agenda Introduktion & baggrund Konsument Markedet DVD - Blu-ray - Total Markedet Konsument Markedet 2011 Q1 - DVD -
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Finansiel vurdering af investeringer
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
DMU PeopleXS Workflows (alt) (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
DJF PeopleXS Workflows (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
A A R H U S U N I V E R S I T E T 1 Nordisk Institut Ole Togeby, Formidlingsdidaktik F 2006 Retorik og formidling og Dansk Tekst og billede Ole Togeby.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Præsentationens transcript:

Billedanalyse Ole Togeby

Plan I. Tekst eller billede II. Komplekse kommunikative henvendelser A. Billeder med tekst B. Tekst med billede III. Motiv A. Motiv og baggrund B. Motivstrukturer C. Motivets autenticitet D. Repræsentation og interaktion IV. Billedets virkelighedsværdi V. Motivets funktion

I. Tekst eller billede A. handling eller genstand B. digital eller analog C. Dobbelt eller ingen digitalisering D. Kompositionalitet eller funktionalitet E. Deiksis eller ej F. Logisk syntaks eller ej G. Henvisning eller beskrivelse H. Entydig enten-eller- eller flertydig både-og-mening I. Sandhed eller lighed J. Fælles, intellektuel eller individuel, emotionel mening K. Kognitiv eller perceptuel mening

A. Handling eller gentand Tekst Handling i tid der kan gentages, som både for-udsætter og konstituerer sociale relationer (både i tale og skrift), og som har perlokutionære konsekvenser. Teksten er dog samtidig en genstand. Billede Genstand i rum der er produkt af en handling, som kan kopieres, men ikke gentages, som har psykologiske effekter, men som forudsætter sociale relationer uden at skabe dem.

B. Digital eller analog Tekst Digital, dvs. opdelt i diskrete, gentagelige dele, som kombineres til uindzoomelige enheder med enten-eller-betydning Billede Analogt, dvs. kontinuerlig, uinddelt indzoomelig helhed med både-og- og mere-eller-mindre-betydning.

C. Dobbelt ellert ingen digitalisering Tekst Dobbelt digitalisering med to inventarer med genkendelige elementer: et alfabet af bogstaver og et leksikon af morfemer. Morfemer udgøres af fikserede rækker af fonemer. Billede Ingen digitalisering, der er intet inventar med genkendelige elementer

D. Kompositionalitet eller funktionalitet Tekst Både kompositionalitet og funktionalitet: Meningen med en enhed er både bestemt af meningen med delene og måden de er kombineret på, og af meningen med den helhed de indgår i, og enhedens funktion heri. Billede Især funktionalitet: Meningen med en enhed er bestemt af dens egenskaber og af meningen med den helhed den indgår i, og af dens funktion heri.

E. Deiksis eller ej Tekst Involverer deiktiske udtryk forankrede i kommunikationssituationens tid, rum og sociale rum. Med dem kan man henvise (referere) til individer i omverdenen Billede Ingen deiksis, derfor uforankret i tid, rum og socialt rum, kan ikke henvise, men kun afbilde generiske genstande

F. Logisk syntaks eller ej Tekst Har logisk syntaks med negation, hvis ... så, enten ... eller og sandhedskonstans: hvis X så Y, = ingen X uden Y ; X →Y = ~(X & ~Y). Billede Ingen logiske konneksioner - kan derfor ikke udtrykke negation, hypotese, tid, identitet, lighed eller forskel.

G. Henvisning eller beskrivelse Tekst Henvisning (reference) til og kategorisering af genstande og omsagn om dem i tid. Angiver den om-talte situations HVAD Billede Beskrivelse af egenskaber, kvaliteter og værdier. Angiver den omtalte situations HVORDAN

Angiver den om-talte situations HVAD Billede Angiver den omtalte situations HVORDAN Tekst Angiver den om-talte situations HVAD

H. Entydig enten-eller eller flertydig både-og Tekst Entydig i enten-eller-angivelsen af kategori Billede Flertydig i både-og-beskrivelse af egenskaber

I. Sandhed eller lighed Tekst Rigtighedsbetingelsen kan være sandhed i forhold til den virkelighed udsagnet er et udsagn om. Billede Rigtighedsbetingelsen drejer sig om mere eller mindre lighed med det det forestiller eller gengiver.

J. Fælles intellektuel eller individuel emotionel mening Tekst Har socialt indlært fælles mening som delvist er konstrueret og overvejende kognitiv. Billede Har biologisk indlært individuel mening som er opdaget og erfaret og overvejende emotionel.

K. Kognitiv eller perceptuel mening Tekst Overvejende kognitiv da den er tværperceptuelt oversættelig mellem det visuelle og det auditive. Billede Overvejende perceptuel da det kun er visuelt.

L. Tekst eller billede Er disse håndtegn analoge eller digitale repræsentationer? Er de gentagelser eller kopier?

Tekst eller billede Er dette eksempler på syntaks?

IIA. Billeder med tekst IIA. Billeder med tekst; tærskelteksten er 1. Forankring a) af billedet, b) af motivet, 2. Udpegning og kategorisering af motivet, 3. Forlængelse af motivet i tid og rum med a) replikker, b) før og efter, c) det uden for rammen, d) ikke synlige egenskaber. 4. Teksten er en del af billedets motiv

IIA. Billeder med tekst Tærskelteksten er: 1. Forankring a) af billedet: Anna Ancher 1883, 86 b) af motivet: John F. Kennedy og Jaqueline Kennedy forlader Capitol efter hans indsættelse som USA’s præsident 20.1.1961.

IIA. Billeder med tekst Tærskelteksten er: 2. Udpegning og kategorisering af motivet: Pigen i køkkenet Johannes Døberen

IIA. Billeder med tekst Teksten er 3. Forlængelse af motivet i tid og rum med a) replikker: Dette er et blandingstegn og nok snarere en tekst med billede end et billede med tekst.

IIA. Billeder med tekst Tærskelteksten er: 3. Forlængelse af motivet i tid og rum med b) før og efter: Ved nomineringen som demokraternes presidentkandidat året før udtalte Kennedy, at man stod ved en ny grænse, New Frontier, og det blev et slogan for hans politiske program. I indsættelses- talen appellerede han til alle amerika- neres offervilje med udtalelsen: “Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country”.

IIA. Billeder med tekst Teksten er: 3. Forlængelse af motivet i tid og rum med c) det uden for rammen d) ikke synlige egenskaber.

IIA. Billeder med tekst 4. Teksten er en del af billedets motiv:

IIB. Tekst med billede IIB. Tekst med billeder; billedet er 1. Gengivelse af noget der er benævnt i teksten, 2. Fremstilling af noget der er omtalt i teksten, a. Illustration af i) noget der er omtalt fiktivt, (fx dem der taler sammen) ii). dem der siger replikkerne (blandingtegn iii) noget der er omtalt generisk b. Metaforisk udfoldelse af noget omtalt c. Eksemplifikation af noget med metonymisk sammenhæng med det omtalte, 3. Dekoration til teksten uden sammenhæng med det omtalte.

IIB. Tekst med billede Billedet er: 1. Gengivelse af noget der er benævnt i teksten: Til artiklen i Encyklopædien om John F. Kennedy, som fylder 1 3/4 spalte, bringes billedet af bilturen fra Capitol, med den angivne tærskeltekst.

IIB. Tekst med billede Billedet er: 2. Fremstilling af noget der er omtalt i teksten, a. Illustration af i) noget der er omtalt fiktivt, (fx dem der taler sammen)

IIB. Tekst med billede Billedet er: 2. Fremstilling af noget der er omtalt i teksten, b. Illustration af dem der siger replikkerne: Dette er et blandingstegn og nok snarere en tekst med billede end et billede med tekst.

IIB. Tekst med billede Billedet er 2. Fremstilling af noget der er omtalt i teksten, a. Illustration af ii) noget der er omtalt generisk

IIB. Tekst med billede Billedet er: 2. Fremstilling af noget der er omtalt i teksten, b. Metaforisk udfoldelse af noget omtalt

IIB. Tekst med billede Billedet er: 2. Fremstilling af noget der er omtalt i teksten, c. Eksemplifikation af noget med metonymisk sammenhæng med det omtalte

IIB. Tekst med billede Billedet er 3. Dekoration til teksten uden sammenhæng med det omtalte.

III. Motiv A. Motiv og baggrund B. Motivstrukturer C. Motivets autenticitet D. Motiv-beskuer-relationen

IIIA. Motiv og baggrund A. Motivet er det saliente i en perspektivisk helhed 1. ingen figur og ingen baggrund: landskab, interieur 2. figur på en baggrund i en perspektivisk helhed a. figuren er skarp, baggrunden uskarp: fodboldspiller b. figuren er en gestalt med kontur og form, baggrunden er ugestaltet, skåret af partiel eller uformet masse: c. Figuren er midt i billedet d. figuren er tæt på – baggrunden længere væk e. ansigter med øjne er motiver, ting og kroppe baggrunde B. Baggrunden er klippet fra, figurens grænse er billedets ramme C. Baggrunden er neutral (ensfarvet, skraveret eller mønstret) D. Der er ingen figur eller grund i et nonfigurativt billede E. Figuren udpeges af teksten

IIIA. Motiv og baggrund A. Motivet er det saliente i en perspektivisk helhed 1. Ingen figur og ingen baggrund: landskab, interieur

IIIA. Motiv og baggrund A. Motivet er det saliente i en perspektivisk helhed 2. figur på en baggrund i en perspektivisk helhed a. figuren er skarp, baggrunden uskarp:

IIIA. Motiv og baggrund A. Motivet er det saliente i en perspektivisk helhed b. figuren er en gestalt med kontur og form, baggrunden er ugestaltet, skåret af partiel eller uformet masse:

IIIA. Motiv og baggrund A. Motivet er det saliente i en perspektivisk helhed c. Figuren er midt i billedet

IIIA. Motiv og baggrund A. Motivet er det saliente i en perspektivisk helhed d. figuren er tæt på – baggrunden længere væk

IIIA. Motiv og baggrund A. Motivet er det saliente i en perspektivisk helhed e. ansigter med øjne er motiver, ting og kroppe baggrunde

IIIA. Motiv og baggrund B. Baggrunden er klippet fra, figurens grænse er billedets ramme: motivet bliver generisk

IIIA. Motiv og baggrund C. Baggrunden er neutral (ensfarvet, skraveret eller mønstret)

IIIA. Motiv og baggrund D. Der er ingen genkendelig og kategoriserbar figur eller grund i et nonfigurativt billede

IIIA. Motiv og baggrund E. Figuren udpeges af teksten

IIIB. Motivstrukturer Repræsentationelle strukturer: I. Narrative (konkrete, specifikke, naturalistiske) A Processer (med vektorer = skæve linjer og diagonaler) 1 AKTØR (udganspunkt for en vektor) mod et MÅL 2 RELÆER (deltageren er både AKTØR og MÅL) konverterer processen B. Omstændigheder (uden vektorer) 1 baggrund 2 midler (kan udgøre vektoren) 3 ledsagelse II. Konceptuelle (uden vektorer, diagrammatiske, abstrakte, generiske) A. Klassifikatoriske (art af): skjult el åbenbar (flad el dyb) B. Analytiske (del af) selektion af essentielle træk (pile = identitet), tidslinje, udtømmende og inkluderende, spatiale og logiske relationer mellem dele C. Symbolske (tegn for, salient, udpeget, ser ud i det blå, konventionelt): attributive eller suggestive

IIIB. Narrative strukturer 1. Narrative aktør-processer a. Handling i. transaktionel Ensrettet (vektor fra AKTØR til MÅL) Tovejsrettet (vektorer mellem to AKTØRER og REAKTØRER) ii. Ikke- transaktionel (AKTØR med vektor uden MÅL) b. Mentale processer (blikke) i. ikke-transaktionel reaktion (blik uden MÅL) ii. Mental proces (FÆNOMEN og SANSENDE) iii. Verbal proces (YTRING og TALER)

IIIB. Motivstrukturer Repræsentationelle strukturer: I. Narrative (konkrete, specifikke, naturalistiske) A Processer (med vektorer = skæve linjer og diagonaler) 1 AKTØR (udganspunkt for en vektor) mod et MÅL

IIIB. Narrative strukturer 1. Agentive narrative processtrukturer b. Mentale processer (blikke) i. ikke-transaktionel reaktion (blik uden MÅL)

IIIB. Narrative strukturer 1. Agentive narrative processtrukturer b. Mentale processer (blikke) ii. Mental proces (FÆNOMEN og SANSENDE)

IIIB. Motivstrukturer Repræsentationelle strukturer: I. Narrative (konkrete, specifikke, naturalistiske) B. Omstændigheder (uden vektorer) 1 baggrund 2 midler (kan udgøre vektoren) 3 ledsagelse

IIIB. Motivstrukturer II. Konceptuelle (uden vektorer, diagrammatiske, abstrakte, generiske) A. Klassifikatoriske (art af): skjult el åbenbar (flad el dyb) B. Analytiske (del af) selektion af essentielle træk (pile = identitet), tidslinje, udtømmende og inkluderende, spatiale og logiske relationer mellem dele C. Symbolske (dvs. digitaliserede tegn for, salient, udpeget, ser ud i det blå, konventionelt): attributive eller suggestive

IIIB. Motivstrukturer II. Konceptuelle (uden vektorer, diagrammatiske, abstrakte, generiske) A. Klassifikatoriske (art af): skjult el åbenbar (flad el dyb)

IIIB. Motivstrukturer II. Konceptuelle (uden vektorer, diagrammatiske, abstrakte, generiske) B. Analytiske (del af) selektion af essentielle træk (pile = identitet), tidslinje, udtømmende og inkluderende, spatiale og logiske relationer mellem dele C. Symbolske (dvs. digitaliserede tegn for, salient, udpeget, ser ud i det blå, konventionelt): attributive eller suggestive

IIIC. Autenticitet A. Motivet er autentisk B. Motivet er uautentisk 1. Spontant motiv: autonomt og ubevidst 2-. Bevidst motiv: autonomt og bevidst 3. Opstillet motiv: opstillet som sig selv B. Motivet er uautentisk 1. Billede fra et skuespil (en film) 2. Arrangeret motiv (personen lader som om) 3. Billedet er konstrueret (ingen kontakt mellem motiv og billedproducent).

IIIC. Autenticitet A. Motivet er autentisk 1. Spontant motiv: autonomt og ubevidst

IIIC. Autenticitet A. Motivet er autentisk 2-. Bevidst motiv: autonomt og bevidst

IIIC. Autenticitet A. Motivet er autentisk 3. Opstillet motiv: opstillet som sig selv

IIIC. Autenticitet B. Motivet er uautentisk: 1. Billede fra et skuespil (eller en film) Billedet er taget nær den sydspanske by Tarifa år 2000. I baggrunden ligger liget af en mand der har forsøgt illegalt at krydse Gibraltarstrædet fra Afrika til Europa. Turisterne i forgrunden forklarede at de ikke var upåvirket af strandvaskeren, men at de ikke vidste hvor de skulle henvende sig, Politiken 18. april 2004, 3. sektion side 1.

IIIC. Autenticitet B. Motivet er uautentisk: 2. Arrangeret motiv (personen lader som om)

IIIC. Autenticitet B. Motivet er uautentisk 3. Billedet er konstrueret (ingen kontakt mellem motiv og billedmager).

IIID. Motiv-beskuer-relation 1. Deltagere Repræsenterede deltagere RD (OMSIT): motivelementer Interaktive deltagere ID (KOMSIT): billedmager og beskuer 2 Relationer mellem motivelementer (RD) mellem motivelementer og beskuer (som-om-relation) Tilbudsbilleder (evt. uden mennesker på) som tilbyder beskueren oplysninger om egenskaber ved motivet Kravbilleder, fx når motivet ser beskueren i øjnene: (pseudo)information mellem billedmager og beskuer signaleres ikke af billedet

IIID. Motiv-beskuer-relationen 3. Fysisk afstand angiver beskuerens respekt for motivelementet Nærbillede: beskueren kan umiddelbart bruge motivelementet Mellemhold: beskueren kan nå motivet, men bruger det ikke Lang afstand: motivelementet er kun til betragtning 4. Perspektiv Centralperspektiv er naturalistisk, subjektivt og forudsætter en ramme som adskiller OMSIT fra KOMSIT Billeder uden perspektiv er objektive og abstraherer fra beskueren

IIID. Motiv-beskuer-relationen 3. Fysisk afstand angiver beskuerens respekt for motivelementet Nærbillede: beskueren kan umiddelbart bruge motivelementet

IIID. Motiv-beskuer-relationen 3. Fysisk afstand angiver beskuerens respekt for motivelementet Mellemhold: beskueren kan nå motivet, men bruger det ikke

IIID. Motiv-beskuer-relationen 3. Fysisk afstand angiver beskuerens respekt for motivelementet Lang afstand: motivelementet er kun til betragtning

IIID. Motiv-beskuer-relationen 4. Perspektiv Centralperspektiv er naturalistisk, subjektivt og forudsætter en ramme som adskiller OMSIT fra KOMSIT

IIID. Motiv-beskuer-relationen 4. Perspektiv Billeder uden perspektiv er objektive og abstraherer fra beskueren

IIID. Motiv-beskuer-relationen 5. Vinkel Horisontal: Frontal: involvering: hvad du ser er del af vores verden Skæv: distancering: hvad du ser er ikke del af vores verden Vertikal Fugle: beskueren er overlegen Mellem: ligestilling Frø: beskuerens underlegenhed

IIID. Motiv-beskuer-relationen 5. Vinkel Horisontal: Frontal: involvering: hvad du ser, er del af vores verden

IIID. Motiv-beskuer-relationen 5. Vinkel Horisontal: Skæv: distancering: hvad du ser, er ikke del af vores verden

IIID. Motiv-beskuer-relationen 5. Vinkel Vertikal Fugle: beskueren er overlegen

IIID. Motiv-beskuer-relationen 5. Vinkel Mellem: ligestilling

IIID. Motiv-beskuer-relationen 5. Vinkel Frø: beskuerens underlegenhed

IV. Virkelighedsværdi Alle billeder der forestiller noget, er illusioner; virkelighedsværdien er i beskuerens øjne, men afhænger også af følgende forhold i billedet: 1. Farvemætning, farvedifferentiering og farvemodulation med farvefotografi som den højeste realitetsværdi og troværdighed Kontekstualisering = detaljeringsgrad af baggrunden; motiver uden baggrund bliver generiske Detaljeringsgrad af motivets egenskaber (tekstur) Perspektivdybde Illumination Kurver virker organiske, kanter som mekaniske konstruktioner Diagrammer har Galilæisk realisme, dvs. kun om det der kan måles og vejes Abstrakt realisme: væsen, ikke fremtrædelse; kerne, ikke overflade: Jo mere abstrakt tegnudtrykket er, desto større den semantiske ekstension Karikaturer er blandingstegn, hvor stereotyper og genkendelige digitale elementer blandes med illusionsfremkaldende analoge elementer.

Illusion Tolkningen af et billede er selvfølgelig afhængig af hvorledes billedet ser ud, men den endelige tolkning er alene i beskuerens øjne. Det man ser, når man ser at et billede forestiller noget, er altid en illusion, for billedet er jo ikke andet end streger på papir eller malestrøg på et lærred. Man kan ikke se andet end en spiral, men hvis man følger med fingeren , forstår man at det er koncentriske cirkler. Spiralen er altså en illusion som kun er i beskuerens øje

Konsistenstjek At ’læse’ et billede er at afsøge det for muligheder I tolkningen af et billede må vi altid først gætte og så konsistenstjekke det, dvs. vurdere sandsynligheden af at vi har gættet rigtigt. Konsistenstjek: Kan vi klassificere hele billedet som en kategori fra erfaringen? Hvis vi ikke finder konsistens, leder vi efter en anden refe- renceramme som vil give én samlet mening; vi må forkaste vores forkerte gæt, revidere vores hypotese om hvad type af ’budskab’ vi står overfor, dvs. hvilken type af handling billedmageren udfører i forhold til os, hvad der er den samlende intention med billedet.

Første gæt: stregen er tegnet af tegneren; andet gæt: stregen angiver vandlinjen i Venedi; tredje gæt stregen er en tørresnor; fjerde gæt: stregen er kanten mellem jord og mur, set oppefra.

Femte gæt: stregen er en jernbaneskinne; sjette gæt: stregen er kanten på et bord; syvende gæt: stregen er kanten mellem væg og loft. Alle syv gæt må forkastes, tegnerens hensigt må være at lokke os i blindgyder for at få os til at reflektere over at billeder er en illusion.

Karikatur Konsistenstjek: en mellemøstlig mand med turban kan godt være Muhammed (som det angives), men ikke have en femstjerne som øje, og ikke en halvmåne som hovedskal. Pentagram og halvmånesegl indgår i mange muslimske landes flag: Algeriet, Mauretanien, Pakistan, Turkmenistan, Tyrkiet, men kan som et digitalt tegn for landene ikke være en mand. Tolkning: Billedet er en metafor der forener to emneområder, men det er ikke klart hvad der er figuren, og hvad der er grunden. Resultatet bliver et blend: ’Muhammed er uløseligt forbundet med de muslimske lande i Mellemøsten’.

V. Motivets funktion Motivet fungerer (uafhængigt af om billedet er hovedsagen eller ej) i forhold til modtagerne som A. Interessevækker for teksten B. Anskueliggørelse af emner i teksten C. Appetitvækker for emner (varer) i teksten 1. Oplysende ved billede af emnet 2. Bedragerisk ved billede af en metonymi til emnet D. Blikfang

V. Motivets funktion A. Interessevækker for teksten Motivet fungerer (uafhængigt af om billedet er hovedsagen eller ej) i forhold til modtagerne som A. Interessevækker for teksten

V. Motivets funktion B. Anskueliggørelse af emner i teksten Motivet fungerer (uafhængigt af om billedet er hovedsagen eller ej) i forhold til modtagerne som B. Anskueliggørelse af emner i teksten

V. Motivets funktion Motivet fungerer i forhold til modtagerne som C. Appetitvækker for emner (varer) i teksten 1. Oplysende ved billede af emnet 2. Bedragerisk ved billede af en metonymi til emnet

V. Motivets funktion D. Blikfang Motivet fungerer i forhold til modtagerne som D. Blikfang “Telefonen kan virke som en trøster mellem udearbejdende forældre og mindreårige børn, der ikke har institutionsplads efter skoletid. Moderen kan så ringe hjem og snakke lidt med sit barn og desuden give beskeder: tag lige den drosne fars op af fryseren. Det glemte jeg i morges. “

Litteratur Dretske, Fred (1995) 1999: Naturalizing the Mind. Cambridge Mass. : The MIT Press Gombrich (1960) 2002: Art & Illusion. A study in the psychology of pictoral representation. London: Phaidon Press Kress, Gunther and Theo van Leeuwen (1996) 2005: Reading Images. The Grammar of Visual Design. London: Routledge Togeby, Ole 2005: “Tegn og gerninger” i Cramer, Jens, Mette Kunøe og Ole Togeby (red) 2005: Teorien om alt og andre artikler om sprog og filosofi, Århus: Wessel og Huitfeldt, side 339-352. Togeby, Ole 2005: “Ole tegner og fortæller. Om den semiotiske forskel på billeder og tekst” i Tidsskrift for Sprogforskning Årg. 3 nr. 1, Århus: Statsbiblioteket, side 29-46. Togeby, Ole 2005: “Dette er (ikke) en pibe - billedtekster og tekstbilleder” i Widell, Peter og Mette Kunøe 2005: 10. møde om Udforskningen af Dansk Sprog. Aarhus Universitet 7.-8. oktober 2004, Århus: Aarhus Universitet, side 370-382.