PLANLÆGNING AF KULTUROPLEVELSER Hvordan er det muligt? Jørgen Ole Bærenholdt Professor i samfundsgeografi, kultur, turisme og regioner Ph.d. og Dr. Scient.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Jørgen Ole Bærenholdt, professor, ENSPAC
Forskning, formidling og andre færdigheder
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk.
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Den bæredygtige landsby
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Glyngøre / Limfjorden 17. august Værdien af mega-events.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Design, brugere og industrien AAA-ID Aarhus School of Architecture Department for Design Jørgen Rasmussen Head of Department Associate professor Design,
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Regionalforskermøde. Index  Mit projekt i korte træk  Dansk kulturpolitik  Kulturregionerne  Østjysk Vækstbånd.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Udvikling af immunforsvaret
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
God stiftelsesledelse i internationalt perspektiv Steen Thomsen, Center for Corporate Governance Copenhagen Business School.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Ledelse i synet af de unge
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

PLANLÆGNING AF KULTUROPLEVELSER Hvordan er det muligt? Jørgen Ole Bærenholdt Professor i samfundsgeografi, kultur, turisme og regioner Ph.d. og Dr. Scient. Soc. Masteruddannelsen i Kulturplanlægning (MKP) Med baggrund i Forskningsgruppen Rum, Sted, Mobilitet og By (MOSPUS) og Center for Oplevelsesforskning (COF) Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring (ENSPAC) Roskilde Universitet (RUC)

Hvad er kulturoplevelser – og i hvilken forstand kan de planlægges? Disposition Et ydmygt begreb om oplevelser Hvordan kulturoplevelser ’finder sted’ At facilitere det multi- dimensionelle Hvordan så planlægge…?

Nogle referencer Bærenholdt 2007: At forbinde steder: Turistoplevelser på farten, Nordisk Museologi, 2007 (2): 5-24 Bærenholdt, Haldrup and Larsen 2008: Performing Cultural Attractions, in Sundbo and Darmer (eds) Creating Experiences in the Experience Economy, Edward Elgar. Bærenholdt og Sundbo 2008 (red.): Oplevelsesøkonomi: Produktion, Forbrug, Kultur, Samfundslitteratur Bærenholdt og Jensen 2008: Oplevelsesarbejde på Lolland. Sørensen, Kjølbæk og Bærenholdt 2009: Kulturelle Fyrtårne i Region Sjælland. storstroem.dk/diverse/Kulturelle_fyrtaarne.pdfhttp:// storstroem.dk/diverse/Kulturelle_fyrtaarne.pdf Haldrup and Bærenholdt 2010: ’Tourist Experience Design’ in Simonsen, Bærenholdt, Büscher and Scheuer (eds) Design Research, Routledge.

Et ydmygt begreb om oplevelser - Psykologisk indgangsbøn - ’Lykke er en tilstand, som skal forberedes, dyrkes og forsvares af hver enkelt menneske’ (Mihaly Csikszentmihalyi, 2008: Flow – Optimaloplevelsens psykologi, Dansk Psykologisk Forlag, s. 10) - ’Godt oplevelsesdesign frembringer (…) produkter, som forbrugeren ikke på forhånd var klar over, at han eller hun havde behov for, og bagefter ikke kan forstå, hvordan hun eller han nogensinde har kunnet leve foruden.’ (ChristianJantzen og Michael Vetner, ’Oplevelsens psykologiske struktur’, in Bærenholdt, J.O. og Sundbo, J. (red): Oplevelsesøkonomi: Produktion, Forbrug, Kultur, Frederiksberg: Samfundslitteratur, p Gode oplevelser er afhængige af at opleveren er med på – giver sig hen til - - det uforudsigelige og irreversible

…udspille fortryllelsen (… enact enchantment ) ‘Enchantment produces a Secondary World into which both designer and spectator can enter, to the satisfaction of their senses while they are inside; but in its purity it is artistic in desire and purpose.’ (Tolkien, J.R.R. (1997) ‘On Fairy- Stories’, in J.R.R. Tolkien The Monsters and The Critics: and Other Essays, London: HarperCollins, p.143).

Hvordan kulturoplevelser ’finder sted’ Kulturoplevelser er multidimensionelle – de kan involvere ’et nostalgisk sus’, ’et intellektuelt sus’ og ’nærvær’ (Bente Bramming: Det udstrakte øjeblik: Meningsfulde møder med kulturarv, ph.d. forhandling forsvaret ved SDU Esbjerg ) – forskning i kulturarv og oplevelser vender sig mere og mere mod at forstå – og designe ’bedre’ – steder. Steder som oplevelser – meget mere end oplevelsesøkonomi (titel på 1. modul projekt af Jan Nielsen og Gert Fabrin ved Masteruddannelsen i Kulturplanlægning ved RUC ( ) Steder i flere dimensioner er de primære attraktorer – dem der skaber flowet, kulturoplevelsen! Steder er mere end økonomi – kulturoplevelser er udleveret til også ikke-kommercielle værdier – herunder offentlige rum, der deles med borgerne! Der er forskel på eller ambivalens (Aalborg, Inf ) mellem Pine and Gillmore’s Experience Economy som erhvervsstrategi - og Kulturplanlægning (Cultural Planning), der også tænker på planlægning, steder og borgere – også socialt og teknisk/fysisk Kulturplanlægningens ambition: At åbne et eksperimentelt rum for at ’forberede’ og designe Bedre Steder©

Dimensioner af turist steder Bærenholdt, Haldrup, Larsen and Urry (2004/2007): Performing Tourist Places, Aldershot: Ashgate, Chapter 3. Sted som fysiske omgivelser Kropsligt sted Socialt sted Steder i erindringer Steds images

At facilitere det multi-dimensionelle ‘The museum visit consists of chains of shifting, patterns of interference, fluid turbulences and flickers between presence and absence’ (Connie Svabo: Portable Objects at the Museum, ph.d. afhandling forsvaret ved RUC , p. 272) ’By- og Oplevelseslandskaber’, projekt under Innovationsnetværk for Vidensbaseret Oplevelsesøkonomi (InViO) og Region Sjælland projektet ’Stedsudvikling: Design af Oplevelser i By- og Landskabsrum’ ved Connie Svabo m.fl.

Hvordan så planlægge – kan vi lære at designe Bedre Steder for kulturoplevelser ? Der er ting i vores omgivelser, vi er udleveret til (en lang historie) Men meget kan også skabes ved gentagne mobiliseringer – flydende planlægning (sammensætning af elementer og evigt re-design, Kristine Munkgård Pedersen. Flygtige Forbindelser og Midlertidige Mobiliseringer: Om Kulturel Produktion på Roskilde Festival, ph.d. afhandling forsvaret på Copenhagen Business School, )

At lægge til rette for kulturoplevelser ‘…looking at a place where one comes to experience, then it is incredibly important to think of it as a garden, where the decisive move in having a really beautiful garden is to have a gardener, who takes a decision on each bed and manages each bed, letting it display on its own conditions, with different smells, different colours and expressions, totally…’ (Tinna Damgaard-Sørensen – direktør for Vikingeskibsmuseet – interview citeret i Haldrup og Bærenholdt, 2010: Tourist Experience Design, chapter 13 in Simonsen, Bærenholdt, Büscher og Scheuer (eds) Design Research, Routledge)

Planlægning af kulturoplevelser går på tværs - Hvad skal der til?

1.Krydsende Relationer: Netværk, transaktioner og frivillig energi

2. Mødesteder: Oplevelsesrum og –tid der fascinerer

3. Fantastiske Forbindelser: Kulturelt Engagement over Afstand

Kulturplanlægning - at holde situationer flydende – 2. Mødesteder 3.Fantastiske Forbindelser 1. Krydsende Relationer