Præsentation af Det retoriske kompas

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
1 Test 2 Klik for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at få vist tabelværktøjer?
SharePoint /36 2 General SettingsPermissions and ManagementCommunications Titel, description and navigation Versioning settings Advanced settings.
Større Skriftlig Opgave
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Formularer (Access, del 3)
ART GALLERIES Gruppe 4.
1 Internetsøgning •Niveau 3 for Korte- og Mellemlange videregående uddannelser.
Om feedback og tilbagemeldinger
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
SEO PÅ AU.
Statistik.
Vejledning i projektarbejde
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.
Præsentation af Det retoriske kompas
Læremiddelkultur I Folkeskolen
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
CFU 1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint-kursus Enkle præsentationer.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Affordance 1. Miljø eller objekt Refererer Den faktiske egenskab Brugervenlighed 2.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Refleksioner og opsamling ift. i går
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lær at søge bedre på nettet
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Gymnasiet (Stx)
Andreas, Busola, Emma-Amalie, Johan og Mie. Gruppefordeling Emma-Amalie – Leder Busola og Mie – Interviewere / tekstforfattere Johan – Fotograf Andreas.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
Affaldsordninger Lemvig Kommune. Dagrenovation Ændringer pr. 1. januar 2011 Frivægt pr. tømning er 5 kg. Herudover er kg. prisen 1 kr. Fra 1. januar 2011.
Grunde til at jeg elsker dig
Verdens værste bødler Sagprosa.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Præsentationens transcript:

Præsentation af Det retoriske kompas Studiestartsprojekt for Engelsk og Kommunikation, IVK Slagelse 29.8.2012 v/Søren Vigild Poulsen & Niels Christian Hansen

Opgaven Kommunikationsanalyse af et website Metode: Det retoriske kompas Litteratur: Lund &Petersen (2003): Det sku’ vær’ så godt, s. 49-66 Gruppepræsentationer af analyser på fredag d. 31.8. 12, kl. 9.15-11.00 Krav: PowerPoint-præsentation Tid: ca. 15 minutter pr. gruppe Opgaveformuleringen, teksten om det retoriske kompas og disse slides ligger allerede på blackboard

Det retoriske kompas

Opgaven 4 Sørg for at analysere, ikke bare benævne Fx afsender: blikkenslager Friis fra Holstebro Og hvad så? Hvordan fremtræder han? Hvad gør han for at fremstå troværdig? Hvad kunne han ellers have gjort? Hvad hvis afsenderen havde været en helt anden? Begrund analyserne ved at henvise til website 4

Modtager De(-n) person(-er), som websitet er henvendt til Modtager: Den, som modtager kommunikationen Målgruppe: Den, som kommunikationen er tiltænkt Kan bestemmes ud fra alder, bopæl, interesser, livsstil, uddannelse, informationsbehov m.m.

Afsender Kommunikationens initiativtager Afsender tegner altid et billede af sig selv med kommunikationen Kommunikation forudsætter tillid Troværdighedsdyder:

Kontekst Den sammenhæng/situation, hvori kommunikationen foregår Kontekst kan beskrives ved Fysiske rammer: Tid, sted, personer Psykiske rammer: Motivation, indstilling, stemning, forventning Carsten Friis Fysiske rammer: privatpersoner ved computeren  ”reklametekst” Psykiske rammer: Modtager er en searcher, velvilligt indstillet og har et informationsbehov

Formål Hensigten med websitet Give information Formidle viden Sælge en vare/ydelse Underholde Opfordre til handling Ændre holdning

Emne Websitets indhold/sag Det, websitet handler om Kan være enkelt/komplekst

Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

Medium Kanal for kommunikation Rammen for, hvad der kommunikativt er muligt Kommunikationstype: En- eller tovejskommunikation? Website: It-specifikke betingelser?

Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

Genre Skabelon for kommunikation Måden, hvorpå kommunikationen foregår Hvilken type website er det tale om? Tildeler afsender og modtager bestemte roller En genre består typisk flere forskellige stadier af kommunikative handlinger – hænger sammen med Forløb

Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

Forløb Tekstens struktur Den måde, hvorpå websitet er disponeret Skema-metode: Bruges til at skabe overblik over funktioner og indhold på et website Én kolonne, der beskriver de funktioner et website består af Én kolonne, der beskriver indholdet af websitets funktioner

Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

Fremstillingsform Brugen af udtryksmidler til at formidle emne Sprog, billeder, farver, grafik m.m. Afhænger af øvrige faktorer i kompasset

Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

Grupper og websitecases Solvognen www.solvognen.dk Ben & Jerry www.benjerry.dk Surin Fysiurgisk Massage www.surin.dk Syddansk Erhvervsskole www.sde.dk Bertoni www.bertoni.dk