Præsentation af Det retoriske kompas Studiestartsprojekt for Engelsk og Kommunikation, IVK Slagelse 29.8.2012 v/Søren Vigild Poulsen & Niels Christian Hansen
Opgaven Kommunikationsanalyse af et website Metode: Det retoriske kompas Litteratur: Lund &Petersen (2003): Det sku’ vær’ så godt, s. 49-66 Gruppepræsentationer af analyser på fredag d. 31.8. 12, kl. 9.15-11.00 Krav: PowerPoint-præsentation Tid: ca. 15 minutter pr. gruppe Opgaveformuleringen, teksten om det retoriske kompas og disse slides ligger allerede på blackboard
Det retoriske kompas
Opgaven 4 Sørg for at analysere, ikke bare benævne Fx afsender: blikkenslager Friis fra Holstebro Og hvad så? Hvordan fremtræder han? Hvad gør han for at fremstå troværdig? Hvad kunne han ellers have gjort? Hvad hvis afsenderen havde været en helt anden? Begrund analyserne ved at henvise til website 4
Modtager De(-n) person(-er), som websitet er henvendt til Modtager: Den, som modtager kommunikationen Målgruppe: Den, som kommunikationen er tiltænkt Kan bestemmes ud fra alder, bopæl, interesser, livsstil, uddannelse, informationsbehov m.m.
Afsender Kommunikationens initiativtager Afsender tegner altid et billede af sig selv med kommunikationen Kommunikation forudsætter tillid Troværdighedsdyder:
Kontekst Den sammenhæng/situation, hvori kommunikationen foregår Kontekst kan beskrives ved Fysiske rammer: Tid, sted, personer Psykiske rammer: Motivation, indstilling, stemning, forventning Carsten Friis Fysiske rammer: privatpersoner ved computeren ”reklametekst” Psykiske rammer: Modtager er en searcher, velvilligt indstillet og har et informationsbehov
Formål Hensigten med websitet Give information Formidle viden Sælge en vare/ydelse Underholde Opfordre til handling Ændre holdning
Emne Websitets indhold/sag Det, websitet handler om Kan være enkelt/komplekst
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
Medium Kanal for kommunikation Rammen for, hvad der kommunikativt er muligt Kommunikationstype: En- eller tovejskommunikation? Website: It-specifikke betingelser?
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
Genre Skabelon for kommunikation Måden, hvorpå kommunikationen foregår Hvilken type website er det tale om? Tildeler afsender og modtager bestemte roller En genre består typisk flere forskellige stadier af kommunikative handlinger – hænger sammen med Forløb
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
Forløb Tekstens struktur Den måde, hvorpå websitet er disponeret Skema-metode: Bruges til at skabe overblik over funktioner og indhold på et website Én kolonne, der beskriver de funktioner et website består af Én kolonne, der beskriver indholdet af websitets funktioner
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
Fremstillingsform Brugen af udtryksmidler til at formidle emne Sprog, billeder, farver, grafik m.m. Afhænger af øvrige faktorer i kompasset
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
Grupper og websitecases Solvognen www.solvognen.dk Ben & Jerry www.benjerry.dk Surin Fysiurgisk Massage www.surin.dk Syddansk Erhvervsskole www.sde.dk Bertoni www.bertoni.dk