Forretning og Ledelse – Lektion12

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kend din værkstøjskasse
Advertisements

Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
LEAN Akademy.
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Forretningsudvikling med IT
Værdistrømsanalyse Gennemgang af hvordan man laver værdistrømsanalyser i produktion Værdistrømsanalyse kaldes VSM (Value Stream Mapping) i materialet.
Forretning og Ledelse – Lektion 12
Business Process Management -> ERP Nuuk, 24. februar, 2014
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Procesledelse og Lean.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Teamwork En praksisnær øvelse.
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Kaizen tavle Forbedringstavlen.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
at få sund fornuft til sund adfærd….
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Standarder og ISO 9001 som ledelsesværktøj
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Partnering med udgangspunkt i Supply Chain Management.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
Supplier development project Lageranalyse og ændring af push/pull Operated by Valcon & Implement.
Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Supplier development project 28.Aug. 15 Lageranalyse og ændring af push/pull Operated by Valcon & Implement.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Tools for Supplier Development
Et mere fit ITS 2016, 2017  2021 ITS temamøde 17. Maj 2017.
Completing secondary education
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Business Model Generation
Dag 2 – Incident og request fullfillment
Tools for Supplier Development
Smart Data Tool (SDT) In Sales
Præsentationens transcript:

Forretning og Ledelse – Lektion12 Procesledelse og Lean

Forretning og Ledelse – Lektion12 Proces Ledelse

ITIL High Level Model Service Support Service Delivery Forretning og Ledelse – Lektion12 ITIL High Level Model IT Customer Relationship Management Release Management Change Management Configuration Management Capacity Management Financial Management for IT Services Security Management IT Service Continuity Management Service Level Management Incident Management Problem Management Availability Management Service Delivery Service Support Service Desk Function

Forretning og Ledelse – Lektion12 Process Ledelse

Hovedprocesser

Emhætten.

Principles of Lean Specify value from the standpoint of the end customer by product family Identify all the steps in the value stream for each product family, eliminating every step and every action and every practice that does not create value.  Make the remaining value-creating steps occur in a tight and integrated sequence so the product will flow smoothly toward the customer. As flow is introduced, let customers pull value from the next upstream activity As these steps lead to greater transparency, enabling managers and teams to eliminate further waste, pursue perfection through continuous improvement      .      .

5 lean- grundprincipper Identificer kundeværdi Identificer værdistrøm (værdikæde), eliminer spild Flow uden stop Nye styringsprincipper (kunden trækker arbejdet igennem) Kaizen - hver dag

Identificer kundeværdi - Hvilke aktiviteter bidrager til servicen til kunderne Identificer værdistrøm (værdikæde), eliminer spild - Opdel i relevante værdistrømme - ydelsestyper – kortlæg, optimer og eliminer spild Flow uden stop - Sager må ikke ligge på hylden og vente! Nye styringsprincipper - Kunden trækker arbejdet i gennem Kaizen - Hver dag fokus på kontinuerlige forbedringer

Forretning og Ledelse – Lektion12 Value Stream Mapping

Mapping af en værdistrøm – mål tider og tæl dem sammen Kunder Aflevering af ordrer Modtagelse af leverancer xx stk / måned xx stk / dag Takttid = xx sek Indsamling af manglende oplysninger Aktivitet 1 Aktivitet 2 Aktivitet 3 Aktivitet 4 Aktivitet 5 Aktivitet 6 Aktivitet 7 2 1 1 4 2 1 2 P/T: P/T: P/T: P/T: P/T: P/T: P/T: V/T: V/T: V/T: V/T: V/T: V/T: V/T: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: FTQ: Gennemløbstid: Procestid:

Nuværende arbejdsgange

The 7 wastes described by Ohno are: Forretning og Ledelse – Lektion12 Types of Waste The 7 wastes described by Ohno are: Overproduction and early production producing over customer orders, producing unordered materials / goods. Waiting hanging around, idle time (time when no value is added to the product) . Transportation handling more than once, delays in moving materials, unnecessary moving or handling . Inventory - unnecessary raw materials in stores, work in process (WIP), & finished stocks . Motion - movement of equipment or people that add no value to the product . Over-processing - unnecessary processing or procedures (work carried out on the product which adds no value) . Defective units producing or reworking scrap.

Lidt inspiration fra Lean-værktøjskassen - spildtyper Overproduktion - For god sagsbehandling! Ventetid - It, høringer, fyldestgørende materiale etc. Bevægelse - Lede efter materiale, print Processer (overforædling) - Samarbejde, for mange overgange, kontrol Lagre - Ind- og udbakker, hylder Transport - Sende materiale rundt Kassation - OM'ere, dobbeltarbejde

Forretning og Ledelse – Lektion7

1 dag og 30 dages iterationer Eksempler på metoder Scrum

Kvalitetsstyring er Proces Styring Forretning og Ledelse – Lektion12 Kvalitetsstyring er Proces Styring Perfekt Proces = Perfekte Produkter

Forretning og Ledelse – Lektion12 Kaizen I vores program efterspørger vi ikke efter initiativ fra vores mænd. Vi ønsker ingen initiativer. Alt vi ønsker af dem er, at de adlyder de ordrer vi giver dem, gør hvad vi siger og gør det hurtigt.” Frederick Taylor Jeg kan kun beklage, at hver gang jeg har brug for et par hænder til mine fabrikker, får jeg et helt menneske” Henry Ford

Forretning og Ledelse – Lektion12 Kaizen Kaizen er løbende, små forbedringer, som over tid bliver til store forbedringer. Kaizen sker på det operationelle niveau, men skal styres af ledelsen

Kaizen-møder Kaizen-tavler sættes op, til at fange og behandle ideer Der holdes ugentlige tavlemøder (på tværs af faggrænser) Man skal sørge for hele tiden at have et par kaizen-forbedringsopgaver i gang – dog ikke flere end man kan få tid til Sørg for at få standardiseret det som laves – husk at noget er først en standard, når det er kendt og følges af alle Få nye ideer til kaizen-tavlen ved at tage "spildbriller" på

Forretning og Ledelse – Lektion12

Forretning og Ledelse – Lektion12

Opgave: Beskriv 5 grundprincipper og 7 spildtyper for en helpdesk