Artikel præsentation Kenneth Pedersen - 26.10.2009 DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Sociale medier og læring
Forskning, formidling og andre færdigheder
Lidt om vejleder rollen
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Vækstvirksomheders udfordringer
Iterativ udvikling og UP
“Hvad har vi på hylderne?”
Markedsføring IV – e-business
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kommunikation / it.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af innovative medarbejdere
Forretning og Ledelse lektion 7
Inquiry based science education
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kultur- og branchestudier
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
GNU - projektet projektmetode og design
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
Reflektion over jeres egen praksis
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Modstand i STS & innovation Peter Danholt, Center for STS-studier, IMV, AU DASTS - DPU
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Definition Kriterier Design og evaluering
Digital Didaktisk Design
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Præsentation af webkomponent
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004) 1

Motivation og formål Motivation Forskere der arbejder med IS har opgaven, at fremme viden indenfor udviklingen af IS. Opnåelse af denne opgave, kan kun nås gennem anvendelse af to paradigmer: Behavioral science og design science Formål At informere IS gruppen om, hvordan man udfører, evaluerer og præsentere design science forskning 2

Behavioral science Stammer fra natural science Søger at opstille og bevise teori, som kan forklare eller beskrive organisatoriske og menneskelige fænomener i forhold til analyse, design, implementering osv. Teorien kan anvendes både af praktikere og forskere, som forståelse af forhold i interaktionen mellem mennesker, teknologi og organisationer, der skal håndteres, for at sikre succes for et informations system. Teorien har indflydelse på og af design beslutninger. 3

Design science Stammer fra engineering Bygger fundamentalt på problemløsning Søger at skabe innovative ideer, praksis, teknologier eller produkter, som kan forbedre og effektivisere analyse, implementering eller brugen af informations systemer. Disse nyskabelser er ikke fritaget fra teori og regler – men bygger på allerede kendt teori 4

Design science Selvom de to paradigmer hænger sammen, så kan man være nød til, at gå uden for kendt teori, når der udvikles nye IT produkter. Hvis et produkt af design science ikke løser et problem, så er det ubrugeligt!! Den største forskel på, at udføre en design fase og design science er bidraget af viden. 5

Design science: Guidelines 6

Guideline 3: Design Evaluation 7 Et design produkt er færdig udviklet, når det opfylder de krav som et problem stiller. Evaluering af produktet er alt afgørende for succesfuld udførelse af design science. Evalueringen bygger på kravene, som problemets oprindelse stiller. F.eks. Optimering stiller et krav om at måle hastighed / resurseforbrug.

Guideline 3: Design Evaluation 8

Guideline 4: Research Contribution 9 Der er 3 typer af bidrag: Produktet i sig selv: design værktøjer, prototyper Udvidelse af basis viden: udvidelse / forbedring af metode, model Metodologi: Udvikling af ny evaluerings metode

Guideline 5: Research Rigor 10 Fokus for design science er at måle hvor godt et produkt virker – og ikke at prøve på at forklare hvorfor det virker.

Guideline 6: Design as a Search Process 11 Der er 3 typer af bidrag: Produktet i sig selv: design værktøjer, prototyper Udvidelse af basis viden: udvidelse / forbedring af metode, model Metodologi: Udvikling af ny evaluerings metode

Guideline 6: Design as a Search Process 12 Ofte begrænses et problem ved at dele det

Afsluttende 13 Overdrevet fokus på teknologiske produkter og manglende vedligehold af den teoretiske basis, kan skabe gode produkter – men som er ubrugelige i virkeligheden. ”Validering” af forskning: If the new artifact does not map adequately to the real world (rigor), it cannot provide utility. If the artifact does not solve the problem (search, implementability), it has no utility. If utility is not demonstrated (evaluation), then there is no basis upon which to accept the claims that it provides any contribution (contribution). Furthermore, if the problem, the artifact, and its utility are not presented in a manner such that the implications for research and practice are clear, then publication in the IS literature is not appropriate (communication).