Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07
Screening af kursister med læsevanskeligheder Hvilket materiale anvendes Gennemførelse af screeninger Resultat af screeningerne Hvordan det er gået med holdene Hjælpemidler som konse – kvens af screeninger Fremtiden
Screeningsmaterialer En hjælpende hånd, en læsetekst fra Århusskolen Indsætningsøvelse om DSB Faglig dansk, tekst 1, 2, 3, 4 og 6 Bushold 2, faglig dansk alle tekster og med udførelse på tid, som beskrevet i rettevej- ledning
Erfaringer Mange, især 2 sprogede med læseproblemer Disse har svært ved at tilegne sig teori De har ofte sproglige vanskeligheder i skolevognen De har ofte svært ved at bestå afsluttende prøve
Hold 1 Alle skal op til tre prøver: teoriprøve, køreprøve og EU- prøve (den sidste er ikke et krav for at få kørekortet) 15 kursister – heraf 8 med læsevanskeligheder, 5 uden vanskeligheder og 2 der ikke har deltaget Ingen af de 8 med læsevanskeligheder bestod alle tre prøver – to af dem mangler dog kun EU-prøven
Hold 2 Alle skal op til tre prøver: teoriprøve, køreprøve og EU- prøve (den sidste er ikke et krav for at få kørekortet) 16 kursister – heraf 6 med læsevanskeligheder 4 ud af de 6 bestod ikke teori- og/eller køreprøverne – og de fik ikke kursusbevis
Hjælpemidler IT programmer IT rygsæk med scanner, der kan lave tekst til lyd Bøger og andet materiale i rygsækken Lydbog teori B Lydbog teori D
Fremtiden Ord – og regneværksted Udfordringer hvilket screeningsmateriale organisering af værkstedet hvorledes benytter vi bedst muligt IT værktøj mulighed for oplæsning på alle maskiner It – rygsæk til enkelte elever
NavnNr.Antal forkerte Læse prøve Indsætte ord /7 Ikke testet 20/72/200/30/51/4 0/2 4 35/7 Ikke testet 1/35/53/44/42/ /7 Ikke testet 0/32/51/43/42/ /710/200/35/52/41/40/ /75/201/35/51/42/42/ /74/200/32/52/43/41/ /710/200/33/53/44/42/ /75/200/32/51/43/42/ /75/200/32/52/40/42/ /7 Ikke testet 12 Ikke testet 135/77/200/34/54/43/41/ /72/201/32/52/40/ /75/200/30/52/4 2/2 11 ir
Hvordan e r det gået med bushold 1 NavnNr. Antal forkerte TPKPEU prøvelæsevanskelig heder Sammenfald Sprogfærdighed / resultat 2.sproget1_Ikke deltaget _jaJa 2+++NejJa 3_Ikke deltaget Ja 2.sproget4___Ja 2.sproget5+_Ikke deltaget Ja 6++_ 7_ +_ +__Nej 2.sproget8Ikke deltaget Ja 9_ ++_Ja 10++_NejJa/Nej 11_Ikke deltaget Nej 2.sproget12Ikke deltaget ophørt 2.sproget13_Ikke deltaget Ja 14+++NejJa 15+++NejJa
NavnNr.Antal forkerte /34/53/44/42/21/217/2033/40 21/34/52/44/42/20/214/2027/40 30/32/52/4 0/2 8/2014/40 40/32/52/41/40/2 1/206/40 50/33/53/42/40/21/26/2015/40 60/31/51/42/40/22/28/2014/40 70/33/51/43/40/22/29/2018/40 80/33/52/43/40/21/27/2016/40 90/34/53/42/40/22/23/2014/40 100/34/53/4 0/22/214/2026/40 111/34/52/4 0/22/218/2029/40 123/34/52/4 1/2 16/2029/40 130/32/53/41/40/2 3/209/40 141/34/54/41/40/22/28/2020/40 151/32/52/41/41/2 4/2012/40 160/34/52/41/40/2 12/2019/40 Bushold 2
NavnNr.TPKPEU prøveLæsevanske- ligheder Sammenfald Sprogfærdighed / resultat Kursusbevis Ja Nej 1DDDD Ikke deltaget Ja lidtjax 2_ (6) _ Ikke deltaget ja x 3D Ep Beståetnejx 4D Ep Beståetnejx 5D Ep Beståetnejx 6D Ep Beståetnejx 7D D Ep -Ikke Bestået ja lidt x 8D Ep Beståetnejx 9D DEp DIkke Bestået nej x 10D Ep-BeståetJa lidtx 11_ (7)Ikke deltaget Ja megetjax 12_ (10) _(7) Ikke deltaget Ja megetjax 13D Ep Beståetnejx 14D Ep-Beståetnejx 15D EpDBeståetnejx 16D Ep Beståetnejx