Simili-simulacrum Simuleringer, cellulære automater og andet godt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Historien om Jørgen Finke
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Ustabilt blodsukker – ’brittle’ diabetes
Natur og science i børnehøjde.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Vælgerne og danske EP-valg
og andre udviklingsperspektiver
Cyborg: AI Digital kulturteori, E. 05
Livets opståen og udvikling
7. Nationale Kongres Foreningen for palliativ indsats 21. Juni 2013
DTaF’s Lovmappe Afsnit 2 DTaF’s Lovmappe Undervisning DAN-fortræning.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
28/10-3/11, 2003 ROB-EX Gantt Optimizer kursus ROB-EX Gantt Optimizer - kursus -
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Inquiry based science education
Tekno-logos 8/10-02 Bio-logisk teknologi Natur, information og teknologi.
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
Tekno-logos 1/10-02 Kunstig intelligens 50 års historie.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Majbritt Breum Nielsen og Anders Henrik Bendsen HF i Nørre Nissum
Naturvidenskabelig metode. Dagligdags metoder Videnskabsteoretiske metoder.
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
Fysik/kemi – hvad er det?
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Begreber og Redskaber 8. Plan for idag Sortering fortsat Comparable Søgning –Lineær søgning –Binær søgning.
SERIØST VIDENSKABELIGT EXPERIMENT Giv jer tid til at vurdere resultatet omhyggeligt – det er yderst interessant.
Kristen i dag Identitet: Hvem er Jesus?. Sidste gang... Kristendom ikke først og fremmest love og regler, Men EVANGELIET om Jesus KRISTUS.
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Begreber og Redskaber 6. Plan for idag Tabeller Udvalgssortering, køretid Lidt mere om objekter Budskab: Køretid kan være et problem og bør løses med.
Fra vejledning til biologi c
Sokrates 469 f.Kr. – 399 f.Kr..
Biologi i AT.
KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Overblik over renæssancen og barokken
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Tekno-logos 24/9-02 Informationsprocesser Kybernetik, informationsvidenskab og computerens fødsel.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Hvad kan vi med bioteknologi, som vi ikke kunne før? Søren A. Mikkelsen Danmarks JordbrugsForskning Plantekongres 2006.
Modernity Modernised – The Cultural Impact of Computation. Niels Ole Finnemann IMV Tanke, sprog, maskine Medieteoretiker Leder af CFI At arkivere Internet.
Simulation Simulation og computerspil Bo Kampmann Walther.
Varnelis – The Meaning of Network Culture. Reflektere over fænomenet Netværkskultur. “Network has become the dominant cultural logic.”
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Tekno-logos 5/11-02 New AI, robotics og ALife Fra intelligens til liv.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Game of Life John Horton Conway, Martin Gardner, “Mathematical Games”, Scientific American, October, 1970.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Østens religioner og kosmologi – forskelle og ligheder Samsara (Hind. + buddh) Det kosmiske spiralkredsløb 1.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Hvad er kræft? Billede af kræftcelle. Sygdommen i tal Hvert år konstateres omkring nye kræfttilfælde i Danmark Over mennesker dør af kræft.
Kompleksitetslaboratorium
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Den signede dag med fryd vi ser
Internet.
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Simili-simulacrum Simuleringer, cellulære automater og andet godt

Simuleringer Computeren kan simulerer alle velafgrænsede symbolmanipulationer (dvs. informationsprocesser): Turing maskinen Hvis liv i sin essens er informationelle processer, må det kunne simuleres ved hjælp af computeren: Kybernetik (og bio- semiotik)

Simuleringer og strong ALife Metodologi  ontologi Computersimuleringer er et godt redskab til udforskningen af lisprocesser  Informationsprocesser i computeren er liv Kunstigt liv er kun modsætning til naturligt liv, men ikke til ægte liv

Cellulære automater Simulering af fundamentale biologiske processer Et gitterværk af identiske og ens programmerede celler –Tilstand –Naboer –Regler (algoritme)

Conway: Game of Life (1970) “Genetiske love”: 1.En levende celle med kun 0 eller 1 levende naboer dør 2.En levende celle med 4 levende naboer dør 3.En død celle med præcis 3 levende naboer bliver vækket til live 4.Alle andre celler forbliver uforandret

Life og emergens Mark Bedau: Weak emergence 1.Emergente fænomener er konstitueret af processer på et lavere niveau 2.Emergente fænomener er kausalt og organisatorisk autonomt Paradoks?  Weak emergence: Kun systemer styret af mikrotilstande og mikroprocesser er interessante og plausible. Eks. Life

Stephen Wolfram CA: A new kind of Science Universet er computationelt. CA modeller kan forklare alle komplekse fænomener Evolution ikke vigtig