1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Visualisering 0 – Dagslys. Introduktion til visualiseringerne Skal foretages i et mørkt rum. Tilvæn øjet til mørket i minutter. Find det rigtige.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Facilitering af møder, der skaber værdi og mening
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tak fordi jeg måtte komme
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Ledelse i Praksis – 4. aften
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
En konflikthåndterende kultur
Refleksion over sidste gang !
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Hvordan giver man levendevand til sin næste? Dialog mellem Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden i Joh Kærligheden formidles til msk ved.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
NOEA/Aalborg Universitet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Hvem vinder? Hvem vinder? Øl versus kvinde. 1. Øl er altid fugtig. Kvinder skal først bearbejdes. Øl er altid fugtig. Kvinder skal først bearbejdes. 1.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Puljerådsmøde - Oliebranchens Miljøpulje marts 2011 Miljøpuljerådsmøde 25. marts 2011 Oliebranchens Miljøpulje 1.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Mogens sparre Mogens Sparre ApS * Aalborgvej 39, 9492 Blokhus * Telefon Lektion 3 (Side ) Lektion 1 LEDELSE I PRAKSIS.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Niveauer for læring i organisationen
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
SEMINAR I FISKERIETS SERVICEFAG HVAD SKAL DER TIL FOR AT SÆLGE MERE OG DYRERE FISK?
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
INDSKRIVNINGSMØDE.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Haderslev Kommunes Alkohol- og Misbrugspolitik
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Mogens sparre Mogens Sparre * Aalborgvej 39, 9492 Blokhus * Telefon * Lektion 1 Velkommen.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Grunde til at jeg elsker dig
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Vision mission værdier handleplaner
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre

2 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Dagsorden Refleksion over sidste gang ! Siden sidst – dialog om god og dårlig ledelse fra de studerendes arbejdspladser. Dagens lektion. Hvad har vi fået ud af det vi læste ! - Undervisning fra elever Aktuelle emner. Hvordan vil undervisningen forløbe

3 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

4 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

5 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

6 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

7 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

8 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

9 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

10 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

11 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

12 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

13 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

14 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

15 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Den svære samtale

16 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Hvad er en svær samtale ? En kollega/medarbejder der drikker mere end godt er. En kollega/medarbejder der har svigtende hygiejne En kollega/medarbejder der promovere sig på bekostning af sine medarbejdere. En kollega/medarbejder der udviser svigtende engagement. En kollega/medarbejder der udøver svigt af enhver art. En kollega/medarbejder der bryder vores værdier. o.s.v. Hvad er ikke en svær samtale ? En kollega/medarbejder der har stjålet af kassen. En medarbejder der skal fyres p.g.a. af for lidt arbejde. En medarbejder der ikke efterlever vores værdier. En medarbejder der ikke lever op til vores forventninger. En medarbejder der har begået vold. En medarbejder der har bragt vores navn i miskredit. o.s.v.

17 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Indret lokalet således at der er så lidt som muligt der forstyrre. Kan man gøre rummet så kedeligt som muligt vil det være fint. Ikke noget med levende lys, frisk frugt o.s.v. Find et neutralt rum. Indkald ikke til mødet med for lang tid til selve mødet. Den svære samtale

18 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Selve mødet. Meddel altid beslutningen/konklusionen som det første. Du skal aflæse reaktion, - og give tid til reaktion. Du skal ikke referere fra andre, - bringe data ind i beslutningen. Du skal gentage beskeden, sikre dig, at der er accept. Aflæse følelser igen og aftal opfølgning én til to dage efter. Den svære samtale

19 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Den svære samtale Forberedelsen Meddelelse Analyse Handling AcceptVrede/følelser

20 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind

21 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind