Katastrofen – årsager og konsekvenser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Samfundsfag A Matematik b
New World Order.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Hvilken form for aftale vil der blive indgået til klimatopmødet i København?
?. Globale børn - ta’r en tørn   Udvikle handlekompetence i forhold til børn og   unge i andre lande   At eleverne samarbejder på tværs og lærer.
International Økonomi A
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
Af: Nikolaj, Katrine, Bjarke og Helene..  World food programme.  På dansk: Verdensfødevareprogram.
Diskursanalyse som omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Globalisering og internationale forhold
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Samfundsvidenskabelig metode
Almen sTudieforberedelse AT
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Globalisering Rige og fattige lande
Intro og Problemformulering
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Workshop 15 Laurids S. Lauridsen, Internationale Udviklingsstudier, RUC Globalisering - årsag og konsekvenser.
Det senmoderne samfund
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Krig og Terror Gruppe 4.
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Krig og terror Gruppe 5.
Introduktion til Den Kolde Krig
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Realisternes territorium – magt og konflikter.
Den samfundsfaglige vinkel
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Hvad karakteriserer det samfundsvidenskabelige fakultet? Oplæg i forbindelse med studentereksamen i AT 2016.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
SRO SKRIV!.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Sso SKRIV!.
Den naturvidenskabelige metode
Fag, fagligt samspil og metode
Global opvarmning Noter.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Myggenet redder liv! Myggenet som løsningen
Præsentationens transcript:

Katastrofen – årsager og konsekvenser Samfundsfag/samfundsvidenskab

Du skal: Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle og du skal belyse katastrofens årsager og/eller konsekvenser Du skal anvende to fag, hvoraf det ene er på mindst B-niveau. Fagene skal være fra forskellige hovedområder

Bemærk Husk at du skal gøre rede for din brug af begrebet katastrofe Det samfundsfaglige fokus er: Sociale og politiske forhold, som forklarer årsager til eller konsekvensen af katastrofen Katastrofer er et bredt begreb og der er mange konkrete muligheder – men man kunne f.eks. i samfundsfag arbejde med:

Menneskeskabte katastrofer Hvad kendetegner katastrofen i dag? Katastrofen før og nu I dag: Ofte er katastrofen menneskeskabt og en afledt effekt af forbrugersamfundet og globaliseringen I dag: Nye menneskeskabte risici, som er sværere at forhindre F.eks.: Klimatrusler, terror, finanskrise Ulrich Beck: Sikkerheden vil aldrig komme tilbage og vi føler en ny sårbarhed Centralt: Vi må stole på eksperter og de grænseværdier og råd de formidler Kan vi stole på eksperterne? Eksperterne har mulighed for at overvåge, registrere og forudsige f.eks. på klimaområdet Hvorfor er det svært at forudsige og registrere præcist? Hvorfor fører den nye viden vi i dag kan indsamle ikke altid til en bedre, renere og tryggere verden?

Finanskrisen – en økonomisk katastrofe? Hvorfor er finanskrisen også en katastrofe? Den er menneskeskabt jf. Ulrich Beck Finanskrisen før og nu Hvilke økonomiske, politiske og sociologiske mekanismer har skabt krisen? Hvorfor er vi ikke blevet klogere siden 1929? Hvordan kan krisen løses?

Den ultimative katastrofe Indenfor international politik frygtes den totale krig eller atomkrigen Vi har smagt på frygten: F.eks. Cuba-krisen, Hiroshima Hvilke teorier forklarer hvorfor den ultimative katastrofen endnu ikke har indtruffet? Polaritet Afbalancering Spilteori Idealisme og diplomati Den demokratiske fred

Det internationale samfunds afmagt Katastrofernes konsekvenser kan altid mindskes– men hvorfor lykkes det ikke altid (sjældent)? Når mange problemer i dag er globale hvorfor kan løsningen ikke også være global? Lande er styret af egeninteresse og vil beskytte deres suverænitet FN og lignende er mere en arena (af modsatrettede interesser) end en samlet aktør Hvordan kan det internationale samfunds krisestyring styrkes?

Katastrofer rammer ulige Fattige børn og kvinder er de fleste ofre for krige og naturkatastrofer i verden F.eks. Hungersnød i Somalia eller Borgerkrig i Darfur Hvorfor rammer klimaforandringer tredje verdens lande hårdest? Svage stater Politisk ustabilitet Sammenligne katastrofer, som f.eks. jordskælvet i Haiti og Japan Hvem har ansvaret for løsningen? Er humanitær intervention løsningen? Mediernes ansvar og rolle: Hvorfor belyser de ikke de mange ”stille katastrofer” rundt omkring i verden?

Italesættelsen af katastrofen At benævne noget som en katastrofe kan være en politisk strategi – ligesom at undlade at italesætte kan være en strategi CoS: Teori som forklarer hvorfor nogle katastrofer sikkerhedsliggøres, mens andre ”ignoreres” Konsekvens af sikkerhedsliggørelse: Exceptionalisme – exceptionelle midler tillades Her kunne man sammenligne forskellige katastrofer, som italesættes forskelligt og derfor får forskellige konsekvenser F.eks.: 9/11 versus hungersnød i Somalia Argumentationsanalyse og retorisk analyse

Andre mulige emner/problemstillinger Katastrofe og overvågning Cyber-katastrofer Pandemier Holocaust: Kan det ske igen Ondskabens banalitet: Den menneskelige natur og sociologiske mekanismer gør katastrofer mulige

Samfundsfaglige teoretiske perspektiver og viden Ulrich Beck: Teorien om Risikosamfundet International politisk teori: Realisme, idealisme, den engelske skole, spilteori, konstruktivisme Ole Wæver m.fl.: Københavner-skolen (CoS) Begreber: Svage stater, globalisering, forskellige sikkerhedsbegreber, Human Security, nye trusler Aktører

Husk Samfundsfag DNA: Aktualitet AT’s DNA: Teori, empiri og metode Hvilke fag? Hvilke teorier/metoder fra fagene? Hvilken empiri?