Irene Pollach Corporate self-presentation on the WWW Metoder –Indholdsanalyse –Lingvistisk analyse –Diskursanalyse
Do I Trust You Online and If So, Will I Buy? Kai H. Lim, CHOON Ling Sai, Matthew K.O. Lee, Izak Benbasat
Trust building 3 faktorer –Individuel disposition to trust Karaktertræk som udvikles i løbet af barndommen –Institution-based trust Institutioner regulativer og love –Cognitive trust Kognitiv forståelse og førstehåndsindtryk - design af en hjemmeside
Tillidsskabende processer Portal Affiliation –Affiliation with a well-known portal will improve potential customers’ trusting beliefs of an unfamiliar online store Customer Endorsement –Endorsements of satisfied customers who are similar to potential customers will improve the potential customers’ trusting beliefs of an unfamiliar online store.
Metode –Brugertest af målgruppen –Relevans –Ingen krav om køb –Økonomisk overkommeligt
Trust transfer on the WWW Overførsel af tillid via bl.a. hypertekst links. Tillid Risikovillighed Køb Lighed, nærhed & fælles overbevisning
Metode –Laptop-køb via salgssite –Afdække købskriterier valg af produkt –Computervaner afdækkes via følgende parametre: Tillid til websites ”Net-erfaring” Forforståelse af sitet