Livets oprindelse Et AT-forløb for biologi og religion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
”Intet” af Janne Teller
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Mønstre i livets udvikling. Tilfældig, forklarlig, forudsigelig?
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
De sidste undervisningstimer
Kategori Religion Naturfilosofi Filosofi Naturvidenskab
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Humaniora.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Projektopgave klasse.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Augmented Reality I undervisningen.
Skolereform august 2014………………
Religion og Oldtidskundskab
Almen studieforberedelse
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Når nu jeg, jeres Herre og Mester, vasker jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre,
Inquiry based science education
3. trin 2. trin 1. trin. 3. trin 2. trin 1. trin.
Almen sTudieforberedelse AT
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
EVOLUTIONS-teori Tom Sillesen
Naturvidenskabelig metode. Dagligdags metoder Videnskabsteoretiske metoder.
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
AT8 3a 2010.
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Skriftlighed i biologi
Forklaringer på livets skabelse
Et mærkeligt skib.
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Læren om livets udvikling
Sokrates 469 f.Kr. – 399 f.Kr..
Darwinisme Jannik, Julie og Louise 2.b. Evolution postulatet - 2 elementer – evolutionspostulatet - evolutionspostulatet = han starter en teori om at.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Værkstedsundervisning
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Godmorgen og velkommen til AT4. AT, AT, AT…hvad er det nu lige, det er…? Faget hvor det tværfaglige er i fokus En SAG vil styre forløbene I skal vide.
Overblik over renæssancen og barokken
Videnskabsteori og metode
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Evolution.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Evolution.
Biologi og Psykologi Pia Juul Mørck
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Tycho brahe.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Skabelsesberetningen – forstået ud fra den moderne videnskabelige ramme Niels Pauli Nónstein.
Videnskabeligt projekt
Anvendt Statistik af Kenneth Hansen
Fem grunde til at tro på Jesus
Synopsen skal indeholde
Om festivalen Naturvidenskabsfestival er en national festival, som skaber engagerende oplevelser med science for mere end børn og unge. Festivalen.
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Livets oprindelse Et AT-forløb for biologi og religion

Oversigt over AT-forløbet Intro, dias (det er lige nu) Dannelse af grupper Læsning af tre introartikler Darwinåret 2009 Historien om livets oprindelse Teologi og skabelse Problemformulering og fordybelse Skim fordybelsesemnerne og få overblik over artiklerne Læs ”inspiration til problemformulering” Læs fordybelsesemner og faglige artikler og søg videre vis linksamlingen Skriftlig synopsis

Darwinåret 2009 1809 – 2009 200-året for Darwins fødsel 1859 – 2009 150-året for bogen: Arternes Oprindelse

To Fakulteter viden - tro Naturvidenskab biologi religion Humaniora

3 fordybelsesafsnit Naturvidenskab Livets oprindelse Fænomenologi Religion Filosofi

Temaer i fordybelsesafsnit 1 Viden og Fakta Den naturvidenskabelige arbejdsmetode Gåden efter Louis Pasteur: Når liv kun kan komme af liv, hvordan er livets så begyndt? Den naturvidenskabelige hypotese for livets oprindelse Den naturvidenskabelige selvkritik af hypotesen om livets oprindelse Hvad er liv? Niels Bohrs syn på biologisk liv Rejsen til Mars - en skelsættende test

Nøglebegreber i fordybelsesafsnit 1 Hypotese, verifikation - falsifikation Biologisk liv fysisk forklaret Den præbiotiske atmosfære Sandsynlighed Orden Entropi Emergens Kunstigt liv

Galleri I Liv på Mars? Kunstigt liv Liv kommer kun af liv DNA – livets kode og gåde

Temaer i fordybelsesafsnit II Orden og Information Grænselandet mellem naturvidenskab og religion Information og tegn Biosemiotik på grænsen til filosofi Orden og irreducerbare systemer Intelligent design (i dansk udgave) og livets fænomenologi

Galleri II tegn information orden kompleksitet

Temaer i fordybelsesafsnit III Tro og religion Fra én fælles myte om livet til to forskellige fakulteter – naturvidenskab og humaniora/religion Tilfældighed og mening Konflikten mellem viden og tro: den altomfattende darwin-isme Materialisme og Platon Relationen Tro-viden som uafhængighed, dialog, integration Skabelsesbegrebet og teistisk evolution Kirkerne og historiske konflikter

Galleri III konflikt Ide og myte Fordømmelse og accept

… fra projektets persongalleri Platon – Aristoteles – Archimedes – Tycho Brahe – Galilæi – Paley – Mendel - Darwin – Pasteur – Bohr – Miller – Wächtershäuser – Løgstrup – Dawkin – Prigogine - Kaufmann – Johannes Paul II …