Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Det Sydfynske øhav ”Et øhav i verdensklasse”
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Turismens økonomise betydning i Ringkøbing-Skjern kommune Potentialet Hvad vore gæster mener om Søndervig - hvad vi arbejder med for at imødekomme gæsterne.
Mod bedre vidende – videns- og brugerdrevet design
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden
- Udkast til handlingsplan
Hvorfor børnekulturpolitik?
Introduktion til Sprogpakken
Informationsforvaltning
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Research & Innovation. Teknologier Attraktioner i Odense  Odense Zoo  Jernbane Museet  Fyrtøjet  Den Fynske Landsby  Jernalder Landsbyen  Tidens.
Hvad kan København som hovedstad?
Udvikling I landet bag motorvejen
SEE20:10SKIVE KFUM-Spejdernes Korpslejr Velkommen til.
Odense Bys Museer internationalt
Historisk Atlas Lancering af brugstedet.dk 12. april 2012 Introduktion.
Kysferiebyer i vækst Nulpunktsmåling af kendskab og attraktivitet v. Epinions Den første analyse af kystferiebyer i Danmark Resultater for det danske og.
Kulturseminar 2010 – Bymose Hegn 8. september 2010.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Generalforsamling 20. marts 2014
Finanskrisen Verdens største og mest komplekse økonomiske krise
Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Anja Jørgensen, Frilandsmuseet
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
Status for Det Internationale Kulturpanels arbejde Oplæg på Kulturseminaret 30. august 2011 ved Jesper Hermansen, formand for Det Internationale Kulturpanel.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Turismeudvalg Turismeudvalgsformand: Tommy Schultz
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
1 Europæiske fortællinger om Danmark Mette Bom Kommunikationschef Kulturarvsstyrelsen Oplæg på Kulturseminaret Bymose Hegn 30/
PROJEKT BAGGRUND Hovedaktiviteter I projektet Konceptualisering Kick-off møde med de lokalenetværkspartnere SurveyInterviewsStudierejse til Vesterålen:
Program kulturseminar Tirsdag 30. august TEMA 1 ’Fokus og mangfoldighed i den internationale kulturudveksling’ Status på Det Internationale Kulturpanels.
1 Kulturseminar 2009 Det internationale kultursamarbejde.
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
TRENDSPOTTING YOUNES, JOACHIM OG LUKAS. Begrebet trendspotting Trendspotting er en opdagelse af de nyeste tendenser på det givne marked.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Globaliseringens udfordringer Nordisk Ministerråd, Island, 22. maj 2014 Underdirektør Erik Simonsen.
1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Præsentation 20. august 2015 Dansk Turismefremme på MID ”Made in Denmarks indflydelse på destinationen” Rasmus Jerver, Turistchef VisitVesthimmerland.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
AFDÆKNING AF TURISTERNES BEVÆGELSESMØNSTRE I DANMARK
Content marketing-strategi VisitVestsjælland
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Energierhvervsanalyse
UDVIKLINGSPOTENTIALER FOR KULTURTURISMEN I HOVEDSTADSREGIONEN Lone Alletorp Callard Senior Advidsor Wonderful Copenhagen Et projekt, som har set på udviklingspotentialerne.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Energierhvervsanalyse
Kortlægning - Styrker og svagheder
Om festivalen Naturvidenskabsfestival er en national festival, som skaber engagerende oplevelser med science for mere end børn og unge. Festivalen.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011

Brød 1 Brød 2 Styrket samarbejde for at tiltrække flere kulturturister Hvorfor? Er der internationale gæster der vil kultur? Er der kendskab til kultur og seværdigheder i Danmark? Hvad gør VisitDenmark i forhold til kulturturismen? Hvordan styrker vi sammen indsatsen?

Brød 1 Brød 2 Hvorfor flere internationale kulturturister til Danmark? Styrker kendskabet til dansk kultur og Danmark Flere besøgende på danske kulturinstitutioner Styrket omsætning og beskæftigelse i dansk turisme

Brød 1 Brød 2 Er der internationale gæster der vil kultur?

Brød 1 Brød 2 Fokuseret kultur- rejse er en mindre udbredt rejseform – størst i Tyskland og UK Ferietype for sidst afholdte ferie, 2010 Ikke så stort potentiale i ”hard core” kulturturisme

Brød 1 Brød 2 Faktoranalyse af hollændere og briters generelle rejsemotiver (analysen er gennemført for begge markeder samtidig). Scoren viser den gennemsnitlige score på en skala fra 1 – 7 mht. forholdets generelle vigtighed for briterne på en ferie. Potentiale i kulturturisme ”soft core” Kulturelle oplevelser indgår som regel i enhver ferieoplevelse. En faktoranalyse af rejsemotiver i UK viser, at ferien groft set består af fire brikker, her nævnt efter vigtighed: 1.Basiskrav 2.Natur og afslapning 3.Historie og inspiration 4.Aktiviteter Kulturoplevelser indgår som en del af interessen for at se noget nyt, spændende, byer og blive inspireret.

Brød 1 Brød 2 Potentiale i kulturturisme ”soft core” Undersøgelse via internetpaneler blandt personer i fem lande (Norge, Sverige, Tyskland, UK og Holland, gennemført af TNS og Opinion for VisitDenmark i november Interessen i ”inspiration” og ”historiske og kulturelle oplevelser” indgår på top fem rejsemotiver for: 1.Potentielle storbyrejsende 2.Potentielle ”Det gode liv”-rejsende

Brød 1 Brød 2 Fremtidens turister Kilde: Analyse af adfærdsændringer, der påvirker fremtidige rejsebehov blandt potentielle turister, Lighthouse Cph for VisitDenmark, 2011 Analyser af fremtidens rejsebehov peger på, at turisten går fra at være: ”iagttager og objekt” til ”deltager og subjekt”. Man vil være med i og hermed forstå det land, man opholder sig i. Her spiller kulturarv en stor rolle.

Brød 1 Brød 2 Uhjulpet kendskab til attraktioner, steder og seværdigheder i Danmark Sp.: Hvilke attraktioner, seværdigheder eller steder i Danmark kender du eller har du hørt om? Med attraktioner og seværdigheder menes fx forlystelsesparker, museer, historiske monumenter, naturfænomener, steder og byer af særlig interesse. Noter alle, du kan komme i tanke om her: ___. Kilde: VisitDenmark, Undersøgelse blandt personer i 4 lande, der overvejer at rejse til Danmark interview via internet-paneler. Kultur og kulturelle attraktioner indgår som en del af associationerne til Danmark

Brød 1 Brød 2 Er der kendskab til kultur og seværdigheder i Danmark?

Brød 1 Brød 2 Hvad gør VisitDenmark i forhold til kulturturismen? Kampagner ift. ”Det gode liv” og ”Moderne Storbyoplevelser” Kulturelle temaer, et vigtigt emne i internationalt pressearbejde Kulturelle begivenheder, en attraktiv del i vores brandingaktiviteter De danske seværdigheder samt 1001-nats fortællinger omtales via Guide Danmark og på portalen:

Brød 1 Brød 2 Hvordan styrker vi sammen indsatsen? Fælles idéoplæg/samarbejdsaftale Flere fællesprojekter ude i verden 1)”Bright Green Denmark”, Australien 2)”Cool Denmark”, Berlin, New York, Shanghai, Moskva 3)OL i London 2012 Fælles nationale temaer, fx. Vikinger Kulturinstitutioner deltager i højere grad i internationale markedsføringskampagner indenfor ”Det gode liv” og ”Moderne storbyoplevelser”.

Brød 1 Brød 2