Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011
Brød 1 Brød 2 Styrket samarbejde for at tiltrække flere kulturturister Hvorfor? Er der internationale gæster der vil kultur? Er der kendskab til kultur og seværdigheder i Danmark? Hvad gør VisitDenmark i forhold til kulturturismen? Hvordan styrker vi sammen indsatsen?
Brød 1 Brød 2 Hvorfor flere internationale kulturturister til Danmark? Styrker kendskabet til dansk kultur og Danmark Flere besøgende på danske kulturinstitutioner Styrket omsætning og beskæftigelse i dansk turisme
Brød 1 Brød 2 Er der internationale gæster der vil kultur?
Brød 1 Brød 2 Fokuseret kultur- rejse er en mindre udbredt rejseform – størst i Tyskland og UK Ferietype for sidst afholdte ferie, 2010 Ikke så stort potentiale i ”hard core” kulturturisme
Brød 1 Brød 2 Faktoranalyse af hollændere og briters generelle rejsemotiver (analysen er gennemført for begge markeder samtidig). Scoren viser den gennemsnitlige score på en skala fra 1 – 7 mht. forholdets generelle vigtighed for briterne på en ferie. Potentiale i kulturturisme ”soft core” Kulturelle oplevelser indgår som regel i enhver ferieoplevelse. En faktoranalyse af rejsemotiver i UK viser, at ferien groft set består af fire brikker, her nævnt efter vigtighed: 1.Basiskrav 2.Natur og afslapning 3.Historie og inspiration 4.Aktiviteter Kulturoplevelser indgår som en del af interessen for at se noget nyt, spændende, byer og blive inspireret.
Brød 1 Brød 2 Potentiale i kulturturisme ”soft core” Undersøgelse via internetpaneler blandt personer i fem lande (Norge, Sverige, Tyskland, UK og Holland, gennemført af TNS og Opinion for VisitDenmark i november Interessen i ”inspiration” og ”historiske og kulturelle oplevelser” indgår på top fem rejsemotiver for: 1.Potentielle storbyrejsende 2.Potentielle ”Det gode liv”-rejsende
Brød 1 Brød 2 Fremtidens turister Kilde: Analyse af adfærdsændringer, der påvirker fremtidige rejsebehov blandt potentielle turister, Lighthouse Cph for VisitDenmark, 2011 Analyser af fremtidens rejsebehov peger på, at turisten går fra at være: ”iagttager og objekt” til ”deltager og subjekt”. Man vil være med i og hermed forstå det land, man opholder sig i. Her spiller kulturarv en stor rolle.
Brød 1 Brød 2 Uhjulpet kendskab til attraktioner, steder og seværdigheder i Danmark Sp.: Hvilke attraktioner, seværdigheder eller steder i Danmark kender du eller har du hørt om? Med attraktioner og seværdigheder menes fx forlystelsesparker, museer, historiske monumenter, naturfænomener, steder og byer af særlig interesse. Noter alle, du kan komme i tanke om her: ___. Kilde: VisitDenmark, Undersøgelse blandt personer i 4 lande, der overvejer at rejse til Danmark interview via internet-paneler. Kultur og kulturelle attraktioner indgår som en del af associationerne til Danmark
Brød 1 Brød 2 Er der kendskab til kultur og seværdigheder i Danmark?
Brød 1 Brød 2 Hvad gør VisitDenmark i forhold til kulturturismen? Kampagner ift. ”Det gode liv” og ”Moderne Storbyoplevelser” Kulturelle temaer, et vigtigt emne i internationalt pressearbejde Kulturelle begivenheder, en attraktiv del i vores brandingaktiviteter De danske seværdigheder samt 1001-nats fortællinger omtales via Guide Danmark og på portalen:
Brød 1 Brød 2 Hvordan styrker vi sammen indsatsen? Fælles idéoplæg/samarbejdsaftale Flere fællesprojekter ude i verden 1)”Bright Green Denmark”, Australien 2)”Cool Denmark”, Berlin, New York, Shanghai, Moskva 3)OL i London 2012 Fælles nationale temaer, fx. Vikinger Kulturinstitutioner deltager i højere grad i internationale markedsføringskampagner indenfor ”Det gode liv” og ”Moderne storbyoplevelser”.
Brød 1 Brød 2