A A R H U S U N I V E R S I T Y 1 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17 The Meaning of Movement Ole Togeby.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retorik. Inventio. • Inventio er den ide-genererende fase, hvor man finder sine argumenter 2. og indsamler viden om sit emne. 3. Inventio kan både være:
Advertisements

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Jacob Thøgersen DGCSS/ LARM, University of Copenhagen Nik-fest 2011.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
The Danish Lesson Center for Second Language Studies August 23, 2011 VMS.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Danish and English Some major points of syntactic contrasts tt [Right click for speaker’s notes]
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Kultur- og branchestudier
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Model-Driven Development.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
View Procedures Trigger og Function Jesper Tørresø DAB1 E07 1. november 2007.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.

Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Delprøve 1, december 2011.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Statistics Denmark DISCO Kenneth Christensen Labour Market responsibility: DISCO Birgitte Brondum Income and Registers responsibility: SOCIO DISCO = Danish.
….at være eller …… …… ikke at være.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Magistrenes Arbejdsløshedskasse side 1 Welcome to MA Odense.
Kapitel 4.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Grunde til at jeg elsker dig
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Introduction to synopsis writing
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Kirkens kit – akademiets kant
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
Præsentationens transcript:

A A R H U S U N I V E R S I T Y 1 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun The Meaning of Movement Ole Togeby Scandinavian Institute Aarhus University

A A R H U S U N I V E R S I T Y 2 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun  Ole Togeby:  The meaning of syntactic position or movement in modern Danish syntax  The terms of ‘syntactic position’ and ‘syntactic movement’ are metaphors of something which must be described as mind processes of prediction and recall during the language user’s interpretation of a text. These processes are triggered by lexical items with meaning, and so word order in it self carry meaning too. In my talks I’ll discuss the meaning of the positions in Diderichsens sentence scheme, and of the different movements in modern generative syntax. I suggest that the requirement to these explanations is that they are not incompatible with what we know about how the brain works - which in fact both ‘position’ and ‘movement’ are. Example to be discussed are objects in front position in Danish, e.g.: Ham kender jeg, so called light objects before the negation, e.g.: Jeg kender ham ikke, and normal objects in the final position: Jeg kender ikke ham der.

A A R H U S U N I V E R S I T Y 3 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun Types of meaning

A A R H U S U N I V E R S I T Y 4 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 5 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 6 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 7 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 8 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 9 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 10 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 11 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 12 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun What is communicated Inference of what is implicated Integration of what is presupposed What is said – what is said Extraction the relevant implications Enrichment of elliptic expressions Disambiguation of lexical items Recognition of reference What is pronounced–what is pronounced–what is pronounced Unconscous Involuntary obligatory Inferential Accessible Optional A model of interpretation process

A A R H U S U N I V E R S I T Y 13 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun Inferential text interpretation  If we take the oral situation as basic, we can thus distinguish between:  1) what is pronounced (known as what is explicit) in uttering a text,  2) what is said by what is pronounced (called the explicature or the coded meaning), and  3) what is implicitly communicated by what is said (both presupposition and implicature).

A A R H U S U N I V E R S I T Y 14 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun Inferential text interpretation  On another dimension we can distinguish between  a) information that the speaker indicates as something that should be taking for granted,  b) information that the speaker states as new in order to make the audience take it in  It gives six type of information:  names, predicates, what is named (the reference), what is predicated, what is presupposed and the implicature.

A A R H U S U N I V E R S I T Y 15 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 16 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun  C-F-v-sub- s-l\u– a-V-L—IO-DR-M-IR-PR--A

A A R H U S U N I V E R S I T Y 17 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun  Harry ifoerte sig sin pyjamas  Admiralen fratog kaprajnen hans privilegier

A A R H U S U N I V E R S I T Y 18 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun Types of information InformationTaken for grantedStated What is pronounced Names (definite noun phrases) Predicates (verb phrases, adjectives, adverbials) What is said in the proposition What is named (the re- cognizable reference in the mental model) What is predicated as relevant to the audience What is communicated What is presupposed by the utterance of the proposition The implicature of the speaker’s claim of relevance of the predicated information

A A R H U S U N I V E R S I T Y 19 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun IV.C. Syntaks og hukommelsesbelastning  Her skal det beskrives hvor mange ord læseren skal genkalde sig for at forstå forbindelsen mellem to ord der følger efter hinanden tre forskellige steder i en sætning: Hvis [1] vi mener [2]at oplysningerne er nødvendige [3] så er det sandsynligt vi går rettens vej.

A A R H U S U N I V E R S I T Y 20 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 21 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun 14-17

A A R H U S U N I V E R S I T Y 22 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun IV.C. Syntaks og hukommelsesbelastning

A A R H U S U N I V E R S I T Y 23 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun IV.C. Syntaks og hukommelsesbelastning  Mellem Hvis og vi skal læseren opbevare ét ord i korttidshukommelsen, nemlig ordet Hvis; der er jo ikke andre ord at huske på. Mellem mener og at skal læseren også kun opbevare ét ord i korttidshukommelsen, nemlig mener, for den meningsmæssige forbindelse er den at at-sætningen er objekt for mener; forbindelsen kan ikke være tættere.  Men mellem nødvendige og så, skal læseren, for at forstå den meningsmæssige forbindelse mellem de to ord, huske på at nødvendige er prædikativ til er, som er det finitte verbal i at-sætningen, som er objekt for mener, som er det finitte verbum i Hvis-sætningen, som kræver et subjekt (i) og verbal ( ™) i helsætningen, som kan indledes med konjunktionalet så:

A A R H U S U N I V E R S I T Y 24 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun IV.C. Syntaks og hukommelsesbelastning

A A R H U S U N I V E R S I T Y 25 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun IV.C. Syntaks og hukommelsesbelastning  Et komma mellem nødvendige og så fungerer som et hovedvejsskilt hvor læseren kan stoppe op og så at sige orientere sig på sit mentale kort over sætningen, inden det næste ord på sætningens hovedvej læses. Her skal meningen med Hvis-sætningen sammenfattes, før så er det sandsynligt overhovedet kan give mening.  Mellem at og det foregående ord er der derimod aldrig behov for at stoppe op og sammenfatte, for den meningsmæssige forbindelse er umiddelbar og direkte. Hvis man, fordi der står et traditionelt komma, laver en pause i læsningen (eller i oplæsningen) på dette sted, vil det være en hindring for forståelse af sammenhængen. Et komma foran et at er som et falsk hovedvejsskilt på en motorvej; det får folk til at holde inde hvor de netop skal have fuld fart på.

A A R H U S U N I V E R S I T Y 26 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun IV.C. Syntaks og hukommelsesbelastning  Derfor er hovedreglen for det anbefalede komma: komma efter en ledsætning, ikke komma før en ledsætning. Kommaet signalerer til læseren: nu kommer du fra bivejen ind på hovedvejen (eller i togkupemetaforen: nu går du fra kupeen ud i vogngangen), nu bør du sammenfatte meningen med det ledsætningsformede led, før du går over til næste led i helsætningen.  I vejmetaforen kan komma før og efter parentetiske ledsætninger, beskrives som hhv. et skilt med blind vej, når man kører fra hovedvejen ind på bivejen, og et hovedvejsskilt når man efter at være vendt om på den blinde vej igen kører ud på hovedvejen.

A A R H U S U N I V E R S I T Y 27 Scandinavian Institute Ole Togeby, The Meaning of Movement Object position: Jun References  Aristoteles (350 BC): Poetics  Borchmann, Simon, 2005: Funktionel tekstteori og fiktivt fortællende tekster med refleksiv funktion, København  Bergler, Edmond 1956: Laughter and the Sense of Humor, New York  Carston, Robyn 2002: Thoughts and Utterances. The Pragmatics of Explicit Communication, Oxford: Blackwell Publishing.  Christensen, Ken Ramshøj 2005: Interfaces. Negation – Syntax – Brain, University og Aarhus  Freud, Sigmund (1906) 1979: Der Witz und seine Beziehung zum Unbewussten, Frankfurt am Main  Grice, H.P. (1967) 1975: ”Logic and conversation” in Cole, Peter, and Jerry Morgan, 1975: Syntax and Semantics, vol 3, Speech Acts, New York: Academic Press  Peter Harder & Christian Kock 1976: The Theory of Presupposition Failure, København: Akademisk Forlag  Kant, Immanuel (1781) 1996: Kritik der reinen Vernunft, Frankfurt am Main  Koestler, Arthur 1964: The Act of Creation, London  Togeby, Ole 2003: Fungerer denne sætning? Funktionel dansk sproglære, København  Zijderveld, A. 1976: Humor und Gesellschaft. Eine Soziologie des Humors und des Lachens, Graz  Wittgenstein, Ludwig 1969: On Certainty, London  Yule, George 1996: Pragmatics, Oxford