Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.
LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kulturværftet som tredje sted Støjgener på 3. etage, Fakta- afdelingen.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Art Carrier App til Linked In • Man er ikke kun sit cv men også sine innovative tanker og ideer. • Linked In kan se bagud, det er dokumentation af, hvad.
Bæredygtig interaktionsdesign
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.
Kultur- og branchestudier
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
En ny model for bibliotekernes rum
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Det nye bibliotek & Lydens unikke egenskaber
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Innovationsbehov erkendt, men hvad så? V/Dan Boding-Jensen, Vestforbrænding.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
 Niels K. Kristensen  Lærer og int. Koordinator  Fjordbakkeskolen, Fredericia.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Problem- and play- based Learning
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
It i folkeskolens matematikundervisning
International Federation of Library Associations and Institutions
Projekt: Koncept til formidling
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Fra mursten til mennesker – biblioteksformidleren i det 21
Biblioteket og integrationsopgaven: historie og teorier
Danish TUC portal for training
Styrkelse af IT-uddannelserne via samarbejde
Præsentationens transcript:

Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet

Biblioteket som performativt rum Tankerne bag biblioteket som performativt rum Betydningen af biblioteket som performativt rum Eksempler på performative rum En biblioteksopgave? Hvordan - må I selv finde ud af …

Biblioteket som performativt rum Det performative rum understøtter brugernes kreativitet og innovation. Det kan understøtte brugernes egen skabende udfoldelse gennem værksteder, faciliteter og programmer, som borgerne ikke har adgang til i hjemmet. Det kan samtidig fungere som et læringsrum med workshops af forskellig art: skriveværksteder, filmværksteder, innovationsworkshops mm. og understøtte produktionsmiljøer i lokalsamfundet.

Biblioteket som performativt rum Indholdet i det performative rum kan være kunstnerisk og kreativ udfoldelse, innovativ design og produktudvikling eller teknologisk innovation.

Inspirationsrum Performativt rum Læringsrum Møderum Skabe Opleve Deltage Opdage Innovation Erkendelse/erfaring Empowerment Engagement

Biblioteket som performativt rum The creation library is a library which has extended its role and become a place where media conveying information, knowledge, art and entertainment are created. It is a library that houses a range of equipment and facilities to help, authors, editors, performers and other creators to prepare new work, alone or in groups, in new or old media, for personal use or widespread distribution Confronting the Future – Strategic Visions for the 21st Century Public Library, ALA

From content to context Fra materialer til brugere Fra transaktioner til relationer From collection to connection From collection to creation

Biblioteket som performativt rum Ud af boxen Brugerinddragelse Brugerdreven innovation Partnerskaber og kreative alliancer Hybride kulturarenaer Kreative og kulturelle vækstlag Ekspressiv kulturformidling Entreprenørskab Etc.

Biblioteket som performativt rum Understøtte kreative og kulturelle vækstlag Sikre fri og lige adgang til teknologi Danne og myndiggøre til et samfund, hvor viden og innovation står centralt Understøtte læring, inspiration og møder på tværs

Inspirationsrum Performativt rum Læringsrum Møderum Skabe Opleve Deltage Opdage Innovation Erkendelse/erfaring Empowerment Engagement

Tak!