Akkreditering Diplom 21.9.2004 Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [1/33] Akkreditering af Diplomingeniøruddannelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.

Bygningsinformatik it.civil.aau.dk Bygningsinformatik Etableret 1997 under Institut for Bygningsteknik Lektor Kjeld Svidt Prof. Per Christiansson Denne.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Grunde til at jeg elsker dig
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
AB295 Sexuality Education Expansion Bill
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [1/33] Akkreditering af Diplomingeniøruddannelsen i Byggeri og Anlæg IT i Byggeprocessen Per Christiansson Aalborg Universitet september Lektor Kjeld Svidt Ph.D. studerende Mads Carlsen Ph.D. studerende Yoke-Chin Lai

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [2/33] INDHOLD BAGGRUND FORANDREDE LÆREPROCESSER DEFINITION AF IT INDSATSOMRÅDER INDUSTRIKONTAKT LÆRINGSPROCESSEN LÆRINGSMATERIALE

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [3/33] BAGGRUND Informationsteknologien blev introduceret i byggebranchen allerede i 1960’erne i form af computerbaserede tekniske beregninger. Siden er Informations- og Kommunikationsteknologien (IKT) taget i anvendelse indenfor alle bygningsrelaterede discipliner, såsom arkitektonisk udformning, planlægning, byggematerialelogistik, videnhåndtering samt drift og vedligeholdelse. -Indførelse af IKT medfører store ændringer i arbejdsindhold, samarbejdsrutiner, projektorganisation, forretning og handel, produkt- og procesbeskrivelser (modeller). -I de kommende år vil der være stort behov for personer, der kan tage aktiv del i specifikation, design, implementering og evaluering af systemer til understøttelse af fremtidens byggeproces. -Der kræves en bred indsigt i byggeprocessens kompleksitet kombineret med en bred og indenfor visse nøgleområder dyb viden om eksisterende og fremtidige IKT-værktøjer. -Selve byggeprodukterne vil også komme til at indeholde indlejrede og integrerede IT- systemer (Intelligent and responsive buildings) -Byggeprocessen vil blive mere integreret og understøttet af produkt- og procesmodeller. Information, der produceres i løbet af hele byggeprojektet vil i stigende grad understøtte brug og vedligeholdelse af den færdige bygning og tilvejebringe efterfølgende erfaringsdata. -Der vil være et øget behov for at formulere IKT-strategier til at understøtte den igangværende forandringsproces. -Der vil i stigende grad blive anvendt distribuerede virtuelle samarbejdsrum, som har færre begrænsninger mht. samtidighed i tid og sted.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [4/33] FORANDREDE LÆREPROCESSER

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [5/33] Research - Practice - Education The dynamic model of the relationships between practice, research, and education. AAU focus.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [6/33] Distributed Learning Distributed learning takes place in a virtual learning space that expands the conventional study chamber and classroom in time and room with regard to learning style and interaction modes as well as learning material and learning methods Some issues in connection with properties for and relations between physical and virtual rooms Distributed environments are in most cases complement to campus spaces Rooms with new properties can be implemented (augmented, mixed reality and immersive environments, ICT tools transparency) Virtual rooms can change state (function and form) quickly (group room, personal, presentation, discussion,..) through opening and closing of communication channels, change of interface properties, access to adapted information resources, creation of social and emotional contexts.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [7/33] Learning Rooms Students learn and collaborate in physical and virtual rooms (blue lines)

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [8/33] DEFINITION AF IT

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [9/33] ’BUILDING INFORMATICS’ Information and Communication Technology (ICT) is a cross disciplinary domain with strong relations to a number of established sciences such as computer science, cognitive psychology, mathematics, artificial intelligence, social sciences, and informatics. The Construction ICT is by nature also tightly connected to theoretical and practical building sciences.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [10/33] IT in Construction Learning domains

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [11/33] IT in Construction Learning domains (Building Informatics) The IT in construction main learning domains at Aalborg University.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [12/33] INDSATSOMRÅDER

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [13/33] Indsatsområder Det tilstræbes, at vi gennem undervisningen giver de studerende -bredt kendskab til strategiske emner i forbindelse med specifikation, implementering og brug af nye IKT-værktøjer i byggebranchen -dyb indsigt i praktisk brug af IKT-værktøjer i byggebranchen -forståelse for den forventede udvikling indenfor IKT-området -kundskab til grundlæggende begreber tekniker og metoder til at udvikle modeller som beskriver bygværket, byggeprocessen og det digitale samfund fra design til anvendelse -kundskab til grundlæggende begreber, tekniker og metoder til at udvikle IKT-støttede samarbejdes- og kommunikationsværktøjer

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [14/33] INDUSTRIKONTAKT

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [15/33] Samarbejde med byggeindustrien Undervisningen bygger på mange års erfaringer fra forsknings- og udviklingsprojekter, der er gennemført i samarbejde med den nationale og internationale byggeindustri indenfor følgende områder. - Videnhåndtering i byggebranchen - Samarbejde i fysiske og virtuelle rum -Modellering af byggeprodukter og byggeprocessen -Klassificering og standarder -Behov og krav fra byggebranchen til det digitale byggeri

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [16/33] Bygviden.dk Kontakt: Direktør Michael Nielsen

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [17/33] Evaluering af Bygviden 1/2 Brug af Bygviden i læreprocessen

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [18/33] Evaluering af Bygviden 2/2 Studenternes feed-back til Dansk Byggeri.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [19/33] Samarbejde med byggebranchen Der refereres til følgende igangværende eller netop afsluttede projekter indenfor området: -Det Digitale Byggeri. Bygherrekrav - 3D modeller - B3D. Bevilling: Erhvervs- og Boligstyrelsen. Samarbejdspartnere: Rambøll, Arkitema, NCC. -Det Digitale Byggeri: Bygherrekrav - Digital aflevering – DACaPo. Bevilling: Erhvervs- og Boligstyrelsen. Samarbejdspartnere: Cowi, Danmarks Radio, Pihl & Søn. -IFC-modelserver i praksis -afprøvning af modelserverkonceptet i byggeriet. Bevilling: Videnskabsministeriet. Samarbejdspartnere: Arkitektskolen i Århus, EMP Technology, Byggeinformatik, Byggeriets IT, Byggematerialeindustrien m.fl. -Distributed Virtual Workspace for enhancing Communication within the Construction Industry – DIVERCITY. Bevilling: EU. Samarbejdspartnere: 10 virksomheder og forskningsinstitutioner i 5 forsekllige EU-lande. -IT på byggepladsen. Bevilling: Videnskabsministeriet. Samarbejdspartnere: Vitus Bering i Horsens, Dansk Byggeri, Netmill samt en række entreprenør- og håndværksvirksomheder. -Videnhåndtering i byggebranchen. Bevilling: Realdania Fonden. Samarbejdspartnere: Erhvervs- og Boligstyrelsen, Bips, BYG-ERFA, Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut, Murerfagets Oplysningsråd, Tagpapbranchens Oplysningsråd, Træbranchens Oplysningsråd, By og Byg, Danske Arkitekters Landsforbund, Dansk Byggeri, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Byggematerialeindustrien, Arkitektens Forlag, Byggecentrum

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [20/33] LÆRINGSPROCESSEN

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [21/33] Samarbejde med byggeindustrien i læreprocessen På 6. semester arbejder de studerende med konkrete større byggeprojekter, der er opført eller under opførelse i lokalområdet, hvor der er gode muligheder for regelmæssige byggepladsbesøg. Projektgrupperne har siden 1998 arbejdet med internetbaseret kommunikation og præsentation af deres projekt. Der findes link til samtlige projekter på adressen Der lægges desuden vægt på at inddrage en række gæsteforelæsere fra større rådgivende ingeniørfirmaer samt konsulenter/leverandører indenfor IT-systemer til byggebranchen.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [22/33] Del af kursusbeskrivelse -Der analyseres, hvilke IT-værktøjer der er anvendelige til opgaven. Specielt fokuseres på anvendelsen af databaser, kommunikationsværktøjer og multimediepræsentationer. - Projektinformation kan lagres i databasen og gøres tilgængelig via www. -Byggepladsen kan dokumenteres (i tiden) ved hjælp af foto, interaktive film, 3D virtual reality og beskrivelser som for eksempel gøres tilgængelig via www. -Analyse af IT-værktøjer til brug for samarbejde mellem byggeprocessens parter (t internt i gruppen og eksternt) -Projektet præsenteres på www i form af problemformulering, løsningsstrategi, løsnings- forslag, og referencer samt erfaring med de benyttede IT-værktøjer.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [23/33] IT I byggeprocessen kursus indhold

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [24/33] Learning material Kursus oversigt og indhold på WWW

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [25/33] Læringsmateriale Kursets hjemmeside Slides Forelæsningsoversigt Foregående forelæsning Øvelser Litteratur

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [26/33] Learning material

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [27/33] Studerendes projekter Der findes link til samtlige projekter på WWW

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [28/33] Studerendes projekter (fortsat)

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [29/33] Studerendes projektwebs støtter gruppesamarbejde, vejlederkontakter, projektpræsentation, analyse af projekt- arbejdet og IKT- værktøjer.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [30/33]

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [31/33]

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [32/33] Yderligere information om fagområdets undervisning og forskningsaktiviteter findes på.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [33/33] END

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [34/33] EXTRAS

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [35/33] The CHANGE PROCESS The learning process has not changed to any considerable degree during the latest centuries. A big shift came when the art of printing was introduced during the middle 1400 (Guthenberg). The most important changes due to introduction of ICT in the learning process are -Higher emphasis on learning (and learning to learn) than teaching -The teacher becomes more of a tutor (coach, facilitator) than information disseminator -Greater opportunities for distant learning in virtual environments -Life long learning becomes an important issue (time and place independent learning). -Globalization with cultural diversity and global market place development with greater possibilities to combine courses from different universities (virtual universities) -Increased modularization of information containers with dynamic formation of higher level containers and inclusion of time marked data. -Possibilities to adapt and/or develop new pedagogical methods/learning styles (learning material, learning modes, student competence and intelligence profile, improved collaboration, new teacher roles, and social contexts ).

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [36/33] ICT and education Computer tools were introduced in the education during the mid 1960s. Our IT education experiences are based on course and education systems development as well as teaching from around course in "Computer Controlled Measurements and data manipulation and presentation" at Lund University, Sweden, courses in "Cad, and 3D- and database modeling using Medusa", (Christiansson and Herrera 1985). Workstations were expensive ( US$), post graduate course in "Knowledge Based System", "New tools for knowledge transfer - development of hypermedia systems -…….

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [37/33] LEARNING STYLES Our possibilities to provide tools that suite different learning styles should be taken into account as we develop ICT supported learning material/access. The learning environment should as far as possible support different learning styles involving concrete experiences, reflective observations, abstract conceptualization, and active experimentation (Kolb et.al. 2003) also taking into account that students have different preferences on the way information is accessed -The Visual/Verbal Learning Style (learns best when information is presented visually and in a written language format. Like to study by yourself in a quiet room) -The Visual/Nonverbal Learning Style (learns best when information is presented visually and in a picture or design format. Likes film, videos, maps, and charts in classroom settings and tends to like to work in a quiet room and may not like to work in study groups. May have an artistic side) -The Tactile/Kinesthetic Learning Style (learns best when physically engaged in a "hands on" activity, classroom demonstration and field work outside the classroom) -The Auditory/Verbal Learning Style (learns best when information is presented auditory in oral language format. Likes group discussions. Likes to interact with others in a listening/speaking exchange)

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [38/33] Learning paradigms ITcon Vol. 9, Special Issue ICT Supported Learning in Architecture and Civil Engineering - Properties of learning spaces - ICT tools to support learning - (Meta) information handling - Learning styles - Learning material properties - Pedagogical methods

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [39/33] PPBL The PPBL, Project Organized Problem Based Learning, methodology was introduced 1974 at Aalborg University. The first year the freshmen learn to work in project-groups. The next two years in the undergraduate programs the project work is mainly design-oriented. The last two years in the graduate programs the project work is mainly problem-oriented The duration of each project is one semester. In the program 50% of the time is distributed to the project work, 25% to courses related to the project and 25% to courses related to the curriculum.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [40/33] ICT Tools The ICT tools broadly falls within the following categories - Human Computer Interaction (HCI) with multimodal access to dynamically composed information containers and applications - Communication and collaboration support (human-human, human-artifact, artifact-artifact) - Digital information containers with modularised content and separation between storage and access media

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [41/33] MII learning environment Students main education access is through the Education Node, EN. If all traffic is channeled through EN it is easier to create administrative data as 'who-is- on' and 'when', and 'who has accessed what'. This is though in conflict with direct student access to teacher produced locally stored material.

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [42/33] MII 1st year Master of Industrial IT (Building Management not shown here) The 1st year theme is 'Distributed Information systems’ The aim is to convey theoretical knowledge and deep understanding on distributed information systems - Object oriented systems - Human Computer Interaction - Databases - Client Server Technology Java applet-servlet based web- database connection (student project)

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [43/33] MII 2nd year - Computer supported collaboration - Different types of knowledge representations - Analyses and modeling of the building - process and building products - Knowledge management - Usability Engineering and Contextual Design Contextual Design work flow model used for type house catalogue application The 2nd year theme is ‘Models and Communication The aim is to convey theoretical knowledge and deep understanding of some important fundamental domains and ICT-tools that will influence the future development

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [44/33] MII 3rd year - Virtual Buildings - Work with and analyses building product model exchange using IFC and model checker tools - Intelligent buildings and services in the digital cities - Building Simulations The 3rd year theme is 'Integrated IT in the Building Process’ The aim is to convey analyses, experiences and examples on advanced present and future use of IT in the different parts of the building process. Digital cities intelligent and responsive building investigation domains

Akkreditering Diplom Prof. Per Christiansson  IT in Civil Engineering  Aalborg University [45/33] Conclusions We are only in the beginning of development of cross-disciplinary university courses in open environments with highly communicative IT tools in contrast to traditional classroom teaching. - excellent possibilities to advance the learning methodologies suitable for life long learning and to render existing courses more effective - need to raise the IT competence of the teachers to meet the needs for and carrying through of the changes in education in connection with specification of distributed learning system and tools. - learning material knowledge representations and properties must be (at least implicitly) explained to the learners (and teachers/tutors) (‘involve end-users early’) - closer natural collaboration between universities in course development, and experience exchange. [