Designteori 8.1 Design: teori, metode & praksis, ITDD F2013 ALBERT BORGMANN: THE DEPTH OF DESIGN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Jacob Thøgersen DGCSS/ LARM, University of Copenhagen Nik-fest 2011.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Forventninger til hinanden • Jeg kan ikke læse for jer, det er en forudsætning at i har læst • Jeg vil give detaljeret feedback til jeres rapporter • Hvor.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
HA-Intro 2013 Præsentation af 24-timers case Gruppenr.: Holdnr.:
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Drivhuseffekten The greenhouse effect Klima og drivhuseffekt
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
SOME eller ANY Joan Neesgaard Continue Tryk på F5-tasten for at starte! og derefter Continue…
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Magtteori I 7. September 2005.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Greylisting Gerth Stølting Brodal.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Delprøve 1, december 2011.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Kapitel 4.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Kyoto, dyr og dårlig Mere Kyoto efter 2012?. Pris og effekt Pris for Kyoto: Forløbig omkring 60 mia $. Effekt: afvigelse fra udviklingen uden intervention.
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
and many other things and many other things.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Futures and sustainabilities - Perspectives and Tools Steen Svendsen, Futurist Public Futures / House of Futures.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Compositional Design Principles “SemiCiv”
A Constitutional Monarchy, Parliamentary Democracy, & Federation
Præsentationens transcript:

Designteori 8.1 Design: teori, metode & praksis, ITDD F2013 ALBERT BORGMANN: THE DEPTH OF DESIGN

There is one heading, however, under which we discuss and judge the quality of our material culture, viz., design. Accordingly I propose we think of design as the excellence of material objects. Design in this objective sense is everyone’s concern. (Albert Borgmann, s. 13) To stress the coordination between design in its objective sense as the excellence of the material culture and design in its practical sense as a profession is eminently urgent and desirable. Design, taken as an objective quality, needs design as a professional practice because the quality of the material culture urgently needs the care and advocacy of professionals. (Albert Borgmann, s. 14) DESIGN AS THE EXCELLENCE OF MATERIAL OBJECTS

Når vi designer og taler om IT-Didaktisk design beskæftiger vi os altså med materielle objekter i en materiel kultur. Det vil sige at vimå være reflekterede omkring et designs materialitet, håndgribelighed og ekspressivitet. Et design bør altså indeholde lige dele ‘fornuft & følelse’ Og hvis det at lære gennem design skal være engagerende må designet altså tage højde for disse forhold. Vi kan altså ikke ‘arrangere,’ ‘diktere’ eller ‘skabe’ læring gennem designet (engineering design) og vi kan ikke lave et læringsdesign der ‘frikøber’ læreren og lærer eleven automatisk og universelt Hvad vi istedet må gøre er at invitere eleven gennem en æstetisk-materiel appel til ‘fornuft & følelse’, ‘sansning & håndgribelighed,’ ‘ekspressivitet & indtryk’ (aesthetic design)  As engagement has declined, so has aesthetic design (Albert Borgmann, s. 15)  As aesthetic design has declined, so has engagement  Hvordan forholder jeres design sig konkret til og tager hånd om disse aspekter? DESIGN AS THE EXCELLENCE OF MATERIAL OBJECTS

Aesthetic design inevitably is confined to smoothing the interfaces and stylizing the surfaces of technological devices. Aesthetic design becomes shallow, not because it is aesthetic, but because it has become superficial. It has been divorced from the powerful shaping of the material culture. Engineering has taken over the latter task. But it in turn conceals the power of its shapes under discreet and pleasant surfaces (Albert Borgmann, s. 15) DESIGN AS SURFACE DESIGN?

Indeholder jeres design æstetisk dybde eller er det blot en smuk overfalde? = er det digitale bare den søde overflade (eller forlystelsespark) der skal få brugeren til at sluge den bitre læring (eller gå i skole)? Hvis ikke – hvordan kan man så se det i designet? Er jeres design bare en ‘automatisering’? En ‘aflastning’ der skal få brugeren til at blive ‘forbruger’ mere end ‘fokuseret deltager’? Hvis ikke – hvordan kan man så se det i designet? Hvilke æstetiske krav stiller jeres design mht. brugerens engagement? Hvordan er det digitale mere og andet end overflade? Hvordan er det digitale ‘digitalt’? Dvs. Ikke bare ‘mere af det samme bare digitalt’? DESIGN AS SURFACE DESIGN?

If we are concerned to revive engagement, we must try to recover the depth of design, that is, the kind of design that once more fuses engineering and aesthetics and provides a material setting that provokes and rewards engagement. (Albert Borgmann, s. 16) More important, comprehension shades over into engagement, and it is depth of engagement that truly allows and calls for depth of design. (Albert Borgmann, s, 17) THE DEPTH OF DESIGN

Hvis formålet med designet er at engagere brugerne til at lære, opleve eller interagere så må designet altså sammensmelte æstetisk ekspressivitet, sansning og fordybelse med udformningen af en designet invitation til læring, oplevelse eller interaktion. Hvordan provokerer & inviterer jeres design brugeren til at engagere sig? Og hvordan er denne provokation & invitation meningsfuld for brugeren i den kontekst hvori brugeren befinder sig? Hvordan belønner jeres design brugerens anstrengelser og engagement? Skaber jeres design et rum for et dybt vedvarende engagement hos brugeren? Hvordan? Eller gør jeres design noget helt andet? THE DEPTH OF DESIGN

People who do house work extend themselves tangibly and subtly into the texture of their ownmost environment. They do so in furnishing, cleaning, repairing, adorning, and ordering their home. They lead a more extended and competent life than persons who are merely inserted into a prefabricated container. (Albert Borgmann, s. 18) More particularly, I want to urge, designers are charged with making the material culture conducive to engagement. (Albert Borgmann, s. 18) DESIGN AS CONDUCIVE TO ENGAGEMENT

Hvordan bidrager jeres design til brugerens engagement i konteksten? Giver designet brugeren mulighed for at række ind I og påvirke konteksten? Eller omslutter det brugeren og afskærer ham/hende fra at have meningsfuld indflydelse på konteksten og konteksten fra at have meningsfuld indflydelse på brugeren? Har I som designere formået at skabe et design der bidrager til brugerens engagement i konteksten? DESIGN AS CONDUCIVE TO ENGAGEMENT

Things that invite engagement are distinguished not only by the wealth of their experiential properties but also by the disclosing power of those properties. A car does not really allow for engagement although it has a fair number of different kinds of experiential qualities. But normally the tendency is to make a car as insensitive as possible to the wider world, to outside noise and temperature and to the surface, grade, and curves of the road. The kitchen utensils of the gourmet cook, to the contrary, disclose the texture, color, and taste of the food. The depth of the utensils opens on the depth of the world at large. They do not represent the world, as technological devices do; they allow the world to be present in its own right. Things, however, can have and hold this deeply disclosive power if they are so designed. (Albert Borgmann, s ) DESIGNING ENGAGING ACTIVITIES

Skaber jeres design en udfoldet og åben invitation til engagement som brugeren kan (be)gribe og gøre til en engagerende aktivitet? Hvordan har I taget jeres professionelle didaktiske ansvar alvorligt? Og hvordan har I taget jeres professionelle designer ansvar alvorligt? Hvordan kan man se det i designet? Er jeres design ‘en bil’ eller ‘et køkkenredskab’? Hvilken metafor beskriver den invitation til engagement jeres design udgør? Hvordan har I udfoldet og implementeret denne invitation i jeres design? Og hvordan kommer invitationen til udtryk som design? Design is deep and consequential. It is not confined to the cosmetics of a skyscraper’s skin (Albert Borgmann, s. 20) DESIGNING ENGAGING ACTIVITIES