Børn med særlige forudsætninger 15-1-2014 – fælles puc BMSF Børn med særlige forudsætninger 15-1-2014 – fælles puc
Hvem er vi? Videnscenter Børn med Særlige Forudsætninger Birthe og Jens Ole Jan Andreasen, Ordrup Skole Kirsten Holm Larsen, Hellerup Skole Dorthe Thorup, Tjørnegårdsskolen Janni Pihl Sørensen, Tjørnegårdsskolen Én kontaktlærer på hver skole
Opgaverne Vejlede lærerteams om BMSF generelt Vejlede lærerteams i konkrete situationer Deltage i møder med forældre Observere børn/klasser Holde os ajour med ny forskning, nye tendenser og ny litteratur .....
Differentieringsformer Individualiseret differentiering Elevdifferentiering Undervisningsdifferentiering
Bloom Benjamin Bloom 1913-1999 Ph. D. in Education 1956 Classification of learning objectives Pensum på læreruddannelsen i USA
Undervisningsdifferentieringens ABC Kirsten Baltzer og Poul Nissen
A Lyt og husk historien B Lyt og svar: Hvad gør fortællingen interessant? Hvad gør fortælleren for historien? C Lyt og skriv fortælleråd til dig selv
Hvad er individuelle læringsmål? PEU Matematik, UVM 2008 Fælles Mål 2009 – Matematik EMU NTSnet Ergoterapeutuddannelsen Bygningskonstruktøruddannelsen Undervisningsministeriet evaluerer årligt prøverne. I 2008 skrev de i indledningen om målfastsættelse. Undervisningsmålene er trinmålene, og de er overordnede og dækker flere trin og store grupper elever. Ud fra undervisningsmålene skal lærerne fastlægge læringsmål og specificerede faglige beskrivelser for de enkelte elever. Læringsmålene er forskellige for enkeltelever eller elevgrupper. Eksempler: Nogle elever har målsætning om inspektion og helt enkle ligninger, mens andre arbejder mod at kunne komplicerede ligninger i formaliseret løsningsproces. Eksempler: Addition hvor nogle er klar til en formaliseret opstilling, men andre arbejder mod forståelse og udvikling af algoritmer ud fra konkrete materialer. Målene kan afvejes, således at nogle mål fylder mere hos nogle end hos andre. Jeg hæfter mig ved, at mål og metode ligger meget tæt.
Vejen Trinmål Konkretiserede mål Individuelle læringsmål
ABC som mål og aktivitet
Synlighed
Hjælp
Hjælp i bøgerne
Hjælp i konkretmaterialer
Hjælp i IT
Min gevinst Vejleder
Tak Janni Pihl Sørensen