Engelsk A, delprøve 1 19. Maj 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

Udsagnsordets/verbets bøjning
Adverbier - really - absolutely - somehow
Kongruens og tællelighed.
Omskrivning med ”to do”
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Jacob Thøgersen DGCSS/ LARM, University of Copenhagen Nik-fest 2011.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Omskrivning med do i spørgende og nægtende sætninger
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Langmarkskolen 6a. Flag  The name of the Danish flag is :  Dannebrog  The legend says at the Danish flag fell down from heaven.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Stx engelsk A 6 december 2011.
Engelsk A stx Delprøve 1 19 aug 2011.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
SOME eller ANY Joan Neesgaard Continue Tryk på F5-tasten for at starte! og derefter Continue…
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Sonnet 130 My mistress’ eyes are nothing like the sun; Coral is far more red, than her lips red: If snow be white, why then her breasts are dun; If hairs.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
Delprøve 1, december 2011.
….at være eller …… …… ikke at være.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Kapitel 4.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Oh, store Gud, når jeg dit værk beskuer
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Tryk på F5-tasten for at starte!
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
and many other things and many other things.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Tryk på F5-tasten for at starte!
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Teacher Tips for Success
SOME eller ANY START
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
The Nested Splat! Series
A Constitutional Monarchy, Parliamentary Democracy, & Federation
Præsentationens transcript:

Engelsk A, delprøve 1 19. Maj 2011

A1: ”Did you take my lunch money A1: ”Did you take my lunch money? I left them on the kitchen counter last night.” ”Did you take my lunch money? I left it on the kitchen counter last night.” Forklaring: Money er et utælleligt navneord og opfattes som 3.person ental, it.

A2: In his autobiography, the author speaks very open about his complicated relationship with his parents. In his autobiography, the author speaks very openly about his complicated relationship with his parents. Begrundelse: Ordklassefejl. Open er et tillægsord. I denne sætning beskriver ordet den måde hvorpå forfatteren taler – det beskriver altså et udsagnsord, hvorfor det skal stå i biordsformen, openly.

A3:The story takes place in a small town that are located in Nepal. The story takes place in a small town that is located in Nepal. Forklaring: Kongruensfejl. that henviser tilbage til the story, der står i ental. Derfor skal udsagnsordet bøjes i 3.person ental, is.

A4: The story is build up chronologically, but there are flashbacks to the main character’s past. The story is built up chronologically, but there are flashbacks to the main character’s past. Forklaring: is built står i og built skal bøjes i kort tillægsform/den 3. udsagnsordsbøjning.

A5: The financial success of the company is proof of that the marketing plan was right for the times. The financial success of the company is proof [of fjernet] that the marketing plan was right for the times. Forklaring: På engelsk må der aldrig stå of efter et forholdsord. Dette kan løses på 2 måder: Indsæt the fact  proof of the fact that … Udelad forholdsordet  proof that

A6: To my dismay was the bookshop I had planned to visit closed. To my dismay the bookshop I had planned to visit was closed. Begrundelse: Ordstillingsfejl. På engelsk er der som oftest ligefrem ordstilling, dvs. grundled efterfulgt af udsagnsled.

A7: Patrick does not sees their problem, all he sees is an opportunity for himself to be noticed. Patrick does not see their problem, all he sees is an opportunity for himself to be noticed. Begrundelse: forkert form af udsagnsordet. Do-omskrivning dannes med hjælpeudsagnsordet do + grundform/navnemåde af hovedudsagnsordet  does not see

B – simpel tid versus udvidet tid Handed – simpel datid Wants – simpel nutid Indicated – simpel datid Promised- simpel datid Was selling- udvidet datid Is looking – udvidet nutid Is behaving – udvidet nutid Think – simpel nutid

B – simpel tid versus udvidet tid Simpel tid bruges om gentagelse/ det vanemæssige –eller punkthandlinger. Handed, indicated, promised = punkthandling Was selling = om det igangværende i fortiden, som på dansk ville blive oversat ”var ved at sælge” Is looking, is behaving = om det der sker lige nu og her: Hun er ved at…/sidder og kigger på Think – der angiver holdning/synspunkt, kan ikke forekomme i udvidet nutid. Wants – simpel nutid – da der altid tages udgangspunkt i kundens ønsker

C- tekstens opbygning og karakteristiske genretræk Genre: jobopslag på internettet – for matematiklærere Tekstens opbygning: Del (start – hear from you) Del (We are a new… heart of its local community) Del (Just 35 minutes…. Airport) Del (If you are excited.. Til slutningen) I del 1 henvender afsenderen, Basildon Academies, sig direkte til potentielle ansøgere. Det slås fast, hvad de har behov for ”an enthusiastic and ambitious Maths teacher” – og hvis man mener at kunne leve op til disse tillægsord, skal man ansøge. I del 2 beskrives skolen med meget positiv ladede tillægsord, idet man finder ”a unique learning environment”, competitive terms… and strong commitment to the professional development of talented staff”. Klassestørrelsen nævnes blandt andet også. I del 3 bagatelliseres afstanden til London ”just 35 minutes from London”,” Excellent access to the M25” og der er endda let adgang til lufthavnen. I del 4 gives der nødvendige informationer for at ansøge (telefonnummer + ansøgningsfrist) – samt en opfordring til at søge så hurtigt som muligt. Stilistisk niveau: formelt sprog, hvor der både er bagvægt (subjekt + verbal først – dernæst andre led –ex: We require an enthusiastic… ) og forvægt (Just 35 minutes from London…).Ligeledes er der også både paratakse og hypotakse, hvorfor stillejet er relativt højt.

C Særlige genretræk: Ordklasse, der bruges hyppigt: adjektiver/tillægsord – som i dette eksempel er positiv ladede/har positive konnotationer, så man kan lokke potentielle ansøgere til. Samtidig ønsker man et bredt ansøgningsfelt, så derfor sørger de for at lade køreturen til stedet fra London som en mindre bagatel.

D Shakespeare fascinates. His life appears/seems mysterious/a mystery and you ask yourself/one asks oneself/how anybody fourhundred years ago could write anything that/which still makes sense today. We wonder/marvel at/are surprised/marvelled that he could know so much about man’s conditions. Maybe this is why there are still so many theories on who Shakespeare really was.

5. How he could write about being human in a way which/that still sounds credible/believable/trustworthy so many years after is Shakespeare’s secret. 6. And we will probably never know (it).