Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Formidling på nettet Forår 2005 Lektion 7 Multimedial formidling eller tekst i kontekst: mediebrug på nettet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Comenius School project: Educating TV- viewers Partnere: Istituto Tecnico Industriale Majorana - CASSINO ( Italy) Escola Secundaria de Clara.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Introduktion til HTML Hypertekst referencer. Uden links – Hypertekst referencer – intet world wide web. World wide web er et Hypermedium….. Link definition.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Multimodalitet og Retorisk Konvergens
Instruktion i Animation Shop
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
How to boost students´ vocabulary via reading
Kvantitative metoder
Forretning og Ledelse lektion 7
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Vejlederens kommunikation
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Tv-reklame.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
BY BLAIR HOLLINGWORTH CONTENTS FLAG NATIONAL ATHEM POPULATION FOOD DANISH FACTS LEGO QUIZ CHRISTMAS SCANDINAVIA MAP.
Mads-Peter Galtt, pæd. It- & mediekonsulent 1 Lav dit eget design på SkolePorten, SkoleIntratræffet, 17. marts 2011.
Computeren som medie Medier og Kommunikation, F2005.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Medier og Kommunikation, F2005
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digitale medier: formidling og design
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Dagens program 1)Opsamling på øvelser (sprog, struktur) 2)Tekst i kontekst - del I (repræsentationsformer +/-) 3)Pause.
Tekst er vigtigt Men det er billeder, funktionaliteter, kort, diagrammer, links etc. også. Faktisk kan brugen af dens slags features tilføre alen til forståelsen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Formidling på nettet Forår 2005 Lektion 7 Multimedial formidling eller tekst i kontekst: mediebrug på nettet

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Dagens program 1)Nye medier og drømmen om den perfekte kommunikation 2)Pause 3)Mere ”teori” + eksempler på multimedial formidling – hvornår er f.eks. et billed på sin plads?

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Kress/Leeuwen ”Semiotic modes…are shaped both by the intrinsic characteristics and potentialities of the medium and by the requirements, histories and values of societies and their cultures.” (s. 34)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts

Forskellige udtryksformer - forskelligt sprog Tegn: noget, der står for noget andet - hvert medie sine egne tegn & mindste betydende enheder Tekst: morfem (”ko”, ”ne” - Saussure) Billedet: polysemisk (tekst forankrer mening, Barthes) Film: ”skuddet” (autonome segmenter, syntagme, Metz)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Bolter/Grusin No medium today, and certainly no single media event, seems to do its cultural work in isolation from other media, no more than it works in isolation from other social and economic forces. What is new about new media comes from the particular ways in which they refashion older media and the ways in which older media refashion themselves to answer the challenges of new media. (Remediation, s. 15)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Remediering / Konvergens Konvergens forskellige udtryksformer flyder sammen (det visuelle sprog, lyd som billed, interaktiv grafik) flere medier er repræsenteret i eet (lyd, billed, animation, text repræsenteret på den samme flade) Remediering Nye medier genbruger gamle mediers ”sprog” og gamle medier indoptager nye mediers sprog – alle medier ”remedierer” andre mediers udtryksformer (film - teater, tv - radio, internet text - print text osv)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Hypermediacy/immediacy Immediacy (drømmen om at) mediet opleves som transparent; at der ikke er noget interface, at vi oplever det som om vi er dér eller at intet står i vejen for den ”rene” optagelse af information Fagerjord: - konvergens, visuelle interfaces, interaktivitet, kompleksitet, mobilitet

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Remediation as reform Bolter/Grusin: Nye medier hævder altid at være ”som x gamle medie, bare bedre” – eller ”noget helt andet” TV: ”News and information shows…[and] their claim to immediacy is based on the shared belief that they are presenting what ”really happened”. (live!) (Remediation s. 188) Web: ”the promise of immediacy through the flexibility and liveness of the Web’s networked communication” (Remediation, s 198)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts

MacGregor om status quo -Multimedie-journalistik ikke så udbredt som forudsagt -Multimedier bruges, ”isoleret” fra teksten, dvs. manglende konvergens -”Sensorisk” kløft -Manglende linearitet i præsentation = manglende sammenhæng - Clash mlm immediacy & hypermediacy

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts To forskellige repræsentationsparadigmer 2 ”kulturelle” interfaces Det skrevne ord (gemme og lagre information) Det levende billede (traditioner for formidling af oplevelser, nu også måde at tilgå data på, immersion) + 1 generelt interface: HCI (tradition for manipulation af objekter, kontrol) Repræsentationsparagdigmer

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Del II Multimedialitet i praksis

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Tekst forankrer mening – eller skaber den! Eller gør den? Anders Fogh Rasmussen Lederen viser vejen frem ”I did not have sex with that woman!” ”Hvis du har lavet dine STÅ må du gerne låne min computer!”

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Sprogtegn - verbal fortælling: fra abstrakt til konkret: symbolet mand --- din mentale konkretisering af ordet - received tekst opererer med metaforer Billedtegn - filmisk fortælling: fra konkret til abstrakt: en bestemt mand --- en mental repræsentation af mand i det hele taget, hvad han er symbol for - perceived billeder opererer med metonymier Sprog og billed

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Gunter Kress om sprog/billed Sprog - er et godt medium til at repræsentere et tidsligt forløb (sekvens af begivenheder, handlinger) Billede - er et godt medium til at repræsentere rum (arrangement, ”display”) HomeHome (villa)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Billedets fordele - og ulemper Fordele Konkretisering - rumligørelse Udtømmende beskrivelse ”Nemt” at gå til - umiddelbar perception (skanbar!) Realistisk Problemer med den "rene" billedflade: ? Formidling af følelser ? Formidling af abstrakte begreber ?Formidling af tidslighed (fortid, fremtid, "sammenpresset" tid) ?Fokusering

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Bevægelse i rum

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts

Billedets former Den visuelle repræsentation spænder fra det meget abstrakte til det meget konkrete Symbol - ikon - repræsentation ? Hvornår er det hensigtsmæssigt at bruge hvad

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Symbol/Ikon Symbol (afledt mening) Direkte reference

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Billedets former II Det simple ikoniske = det hurtigt genkendelige, skanbare Det komplekse repræsentative = forankre mening (det er det her sted) = genkendelighed (sådan her ser hun ud)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts

Billed/text i samspil (McCloud) Illustration Billed illustrerer Ord illustrerer (rart men unødvendigt)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Illustration?

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Billed/text i samspil (McCloud) Addition Billed uddyber eller forstærker udsagn Ord uddyber eller forstærker udsagn (følelsesmæssigt effektivt, ”bevisførelse”)

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Lindh, 46, was stabbed several times inside an upmarket Stockholm department store as she shopped Wednesday. She died early Thursday as a result of wounds to her abdomen. Authorities investigating the killing say they have recovered a knife and jacket from near the scene of the stabbing. They also said DNA tests were under way to try to determine who killed one of the nation's most popular politicians. Police say the shop might have images of the killer on a video surveillance camera. Up to 50,000 people, many carrying red roses, gathered in Stockholm for Sweden's biggest political demonstration since the Vietnam War. Cnn.com, 12/ KilimanjaroKilimanjaro, CNN, 14/3-2005

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Billed/text i samspil (McCloud) Parallel Ingen sammenhæng mlm text og billed - de fortæller hver sin historie

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts

Billed/text i samspil (McCloud) Interdependant (gensidigt afhængige) Billed og ord udtrykker tilsammen noget, de ikke kunne hver for sig

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Interdependant El Mundo/Tsunami El Mundo/Tsunami (graficos interactivos) Nobodyhere.com (visual language) Nobodyhere.comvisual language Nasa Astropic

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Hvad man kan gøre med interaktiv grafik Anders Fagergjord: ( interaktiv Grafik – et studie af fremtidien i dag – i kompendiet) Interaktiv grafik - kan indføre temporalitet til billedoplevelsen - kan beskrive bevægelse - bruger bestemmer hvad der skal ses hvornår - hierarki af information Et godt eksempel: interaktiv visualisering af sitemap! Atlas: Valley of the Kings

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Hvad man kan (også) kan gøre med billedet Scott McCloud: Zot

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Lydens funktion Lydkilder (diegetisk lyd…orienterer synsretning) Fortællende (underlægningsmusik, parafrase) Stemningsskabende (skubbe/påvirke betydningsdannelse) Effekt (eksplosion) Branding (genkendelighed/kobling) “feedback” (rigtig/forkert handling - reaktion) For de blinde Repræsentativ/identificerende funktion (stemmen står for manden) tale – lydeffekt - musik

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Hvad man kan gøre med lyd på nettet? Mark Amerika: GRAMMATRON Madonna’s hjemmeside - videoer ery&subcat=music_videos Borgmesterens tale CD-køb ?v=glance&s=music&vi=samples

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Eksemplariske produktioner Tegnerne bag Ruden

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Interaktiv grafik/Spil Spillet som kommentar eller ”instruktion” New York Defender, Carabella goes to College New York DefenderCarabella goes to College 3-D animationen 3-D animationen Flash animationen/fortællingen Flash animationen/fortællingen Nye mediale udtryksformer

Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Tekst i kontekst - på nettet har du mulighed for at supplere din tekst både visuelt og lydligt! Gør det! …. når supplementet altså har en reel funktion Andre repræsentationsformer end teksten kan - illustrere (hvordan ser en motor ud indeni, statistik) - uddybe (tegning af rute, ekstra forklaring) - supplere (tilføje eksta mening, ironi, kommentar) - forankre mening (forklare, uddybe) -forklare det som tekst ikke kan (interaktiv grafik af 11/9) - skabe overblik over kompleks information (US valgkort)