Børnelitteraturen – genrer og æstetik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
TPG handleplans-skema
Faglig læsning i naturfagene
”Intet” af Janne Teller
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Nye bøger på PLC Fantasy.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Læringsstile og lektier
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Tema: De nye kvinder stemmer i
Billedbøger.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektopgave klasse.
- i danskundervisningen
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Faglig læsning 2.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Engelbert H – og den sidste chance
Forfatterportrætter Velkommen.
Æstetiske læreprocesser
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Tema: Graphic novels Bliv inspireret i temaet på.
Kommunikativ sprogfærdighed
Struer Kommunes Skolebiblioteker
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Skoleparathed Sunds skole.
1.Lektion: Identitet i forandring
Årsplan – en kort en lang
Danskfaget som medskaber af et kønsblik
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Tema: Årets nye børnelitteratur 2014
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Læsning.
Udvikling af fiktionskompetence
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
C. V. Jørgensen Signe, Andreas, Oliver og Christian
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Jagten på den gode børnebog
SKABELON.
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
Billedbogen i børnehaven – en praksisguide af Caroline Sehested Leg og læring i Børnehaven Gyldendal 30. Oktober 2013.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Titel – Forfatter - Årstal
Brikker til litteraturhistorien
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Novelleanalyse introduktion.
MANUAL TIL BRUG VED TEKSTANALYSE:
Præsentationens transcript:

Børnelitteraturen – genrer og æstetik

Hvad er børnelitteratur? Børnelitteratur er litteratur skrevet til børn og unge fra 0-18 år Det særlige ved børnelitteraturen er adaptionen – et særligt hensyntagen eller en tilpasning til læseren i forhold til tekstens udtryk og indhold Kan børnelitteraturen være kunst? Romantisk kunstopfattelse ( kunsten må ikke tjene et udefrakommende formål)

Genrer i børnelitteraturen Genrer som fortolkningsredskab: Genrestudier har en dobbeltinteresse: De historisk og generelle genremæssige træk skal identificeres De specifikke og enestående træk ved den enkelte tekst skal identificeres Genrestudiet er dermed et studie af det særlige i det almene og det almene i det særlige OBS. Reference til genrepædagogikken – de fleste tekster deltager i flere genrer (hybrider)

Tekst- og genrepædagogik Crossover-begrebet: Grænser mellem genrer er flydende; genrer der er meget flydende går under betegenelsen ”Crossover”: En pædagogisk konsekvens heraf er, at genrer og tekster ikke per automatik må puttes ind i en kasse: ”Med en kommunikationsorienteret tilgang til genreforholdet, kan vi i stedet for at spørge om, hvilken genre teksten tilhører, spørge om, hvilke genrer den deltager i?” (Byggesten s. 20)

Genrer i børnelitteraturen Brede og mere snævre betegnelser: Epik, lyrik og drama Romaner, noveller, digte, sange… Fantastiske fortællinger, fortællende nonsensedigte, socialrealistiske hverdagsfortællinger… … En uendelig galakse…?

Genrer i børnelitteraturen Billedbogen – en særlig genre, hvor billedsiden og skriften er ligeværdige og tilsammen udgør et narrativt forløb Obs. Billedsiden tilfører teksten selvstændig betydning Den illustrerede bog – billedsiden er underordnet teksten og tjener som støtte og dekoration

Genrer i børnelitteraturen En særlig form for billedbog indeholder lyriske tekster: Nonsensdigtning Lange fortællende digte (prosadigte) Eks. Halfdan Rasmussen, Peter Mouritzen, Louis Jensen, + eksempler fra bogen

Genrer i børnelitteraturen Billedromanen – et eksempel på en ny genre Inspireret af illustrerede bøger, billedbøger, graphic novels, Billedsiden og tekstsiden er ligeværdige som i billedbogen

Billedromanens 2 modaliteter KAPITEL 2 Engelbert H lander lidt uden for Hamburg. Eller København eller New York. Det er i hvert fald en meget stor by, og store byer ligner som bekendt hinanden, mange huse, mange mennesker, mange biler. Det kunne også være Vladivostok. Engelbert H går ind i den store by. Uanset hvad den hedder. Engelbert H tager sig lige en cola for at sunde sig og møder en underlig pige og en underlig hund. Hvad er du for én? spørger den underlige pige. Engelbert H siger: Du må ikke forstyrre mig, jeg skal redde verden, det er sidste chance. Wow, siger pigen. Jeg hedder Bessie, og min hund hedder Trifli. Tillykke med det, vrisser Engelbert H og skynder sig videre.

Genrer i børnelitteraturen Børneromanen har udviklet sig fra at være simpel i sin struktur, tematik, persongalleri, sprog m.m.: Seriebøger som Puk og Jan bøger Til at være komplekse: Eks. Bent Hallers ”Neondrengens profeti”:

Neondrengens profeti Omvendt forløbsstruktur; Kaos – kosmos – kaos/ åben Sammensatte personer – indeholder flere karakteregenskaber (komplekse) Fortælleren er drilsk (alvidende med meta-fortællerkommentarer) Den fantastiske og den realistiske fortælling blandet sammen (to plan) Kompleks symbolik Allegorisk gennemskrivning af fortællingen om Jesus

Genrer i børnelitteraturen Den fantastiske roman Den realistiske roman Den historiske roman I dag er børneromanen kendetegnet ved at være mangfoldig og fortsat kompleks, hvad angår undergenrer og målgrupper

Æstetik i børnelitteraturen ”Nej sagde Kaj” af Peter Mouritzen Æstetisk og kompleks Æstetikken er fremtrædende, da den sanselige oplevelse af sproget og litteraturen vægtes højt: Rim, rytme, illustrationerne, billedsproget, nonsensdigtning Kompleks i kraft af det prekære/ tabuiserede emne/ temaet

Æstetiske sprogvalg hos Jokeren (grupper 30 min.) Karakteriser teksten genremæssigt – obs. Fra brede til mere snævre begreber Analyser teksten sprogligt: sproglige billeder, rim, rytme, syntaks og stil Hvori ligger det æstetiske i ”Dommedag nu”? Hvordan hænger form og indhold sammen?

de tre