NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Teknik event i det mørke Jylland IV, 16. Januar 2010GPSmap 60CSx vs. Oregon 550T 1 GPSmap 60SCx vs. Oregon 550T  Baggrunden for dette indlæg  Skærmen.
Introduktion til PECS på Lysholm
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Fra formel til funktionel undervisning
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Boringer til jordvarme
Sådan underviser vi i stavning
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Bytte   PowerPoint  .
Instruktion i Animation Shop
Backoffice præsentation
Grammatik hvorfor og hvordan?
Formularer (Access, del 3)
Skab et design og sæt dit præg på EG Design trykmønster/foliodeko til alle glasdørene på 1. sal. DESIGNKONKURRENCE.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Sproglige finurligheder
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Studieretningsprojekt
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Hvordan skaber man et godt afsnit
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Web question answering Is more always better? (Artikel 14)
Videreudvikling af ide 2&2
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Motivation for at indgå i VISL ud fra et seminarieperspektiv Undervisningsbaseret interesse (ikke forskningsbaseret) Studerende, som har for lidt – interesse.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
 ”Hv” spørgsmål  Våben  Ting til våben  Titler og emblemer  Mods  Prestige  Konklusion  Kilder og Materialer  Made by.
Læring i et vejledningsperspektiv
VISL – begrænsninger og styrker
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Christian Backer Mogensen, Poul Kjældgaard, Charlotte Jensen and Ming Chen, Akutforskningsenheden, Sygehus Sønderjylland MRSA screening in ED detects a.
Gletsjer Dannelse af is fra snekrystal til gletsjeris Kilde: Luis María Benítez.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Ordklasser.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Baresso.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Billedsprog – Fortsættelse…
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
THE MENTORING JOURNEY.
Kjeld Resen Projektarbejde og PowerPoint
Hvad er en Feltrapportage?
- og hvordan du undgår dem…
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Præsentationens transcript:

NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Mål og midler  Grupper og sætninger – dansk og engelsk  Starte med substantiver – Nominalgruppen Funktioner  Længere bagud: starte med ordklasser Træne sikkerhed, funktioner mm.

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Leg med termer  Matchmaker – forms  Matchmaker – functions  Nu kan vi tale OM tingene!  Evt. gå til nogle af spillene: Paintbox (Evt. med egne sætninger/udvalgte sætn.) Labyrinth

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Morfologi  Inspiration  Forståelse  Fleksibilitet

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November  The Brazilian man shot dead by police in the mistaken belief that he was a suicide bomber was killed with a type of bullet banned in warfare under international convention, The Daily Telegraph has learned. The firing of hollow point ammunition into the head of Jean Charles de Menezes, 27, is believed to be the first use of the bullets by British police. Tekstarbejde

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Tekstarbejde  Text painter - Arbejde med forskellige ordklasser i txt:

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Problemer – udfordringer?  Autentisk (aktuel, individualiseret) txt: Nogle ord fejltolkes Diskussion – fremmende? Alternativ: finde passende sætninger i det præ-analyserede materiale

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Udfordringer ++  Ændringer, som kunne afhjælpe dette: Mulighed for at logge ind og rette til/gemme? Cf. De tiltag, der er med rettetekster… Cf. Killer-Filler

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Videre i teksten…  Den engelske txt -> naturlig dansk txt  The Brazilian man shot dead by police in the mistaken belief that he was a suicide bomber was killed with a type of bullet banned in warfare under international convention, The Daily Telegraph has learned. The firing of hollow point ammunition into the head of Jean Charles de Menezes, 27, is believed to be the first use of the bullets by British police.

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Videre i teksten…  Den engelske txt -> naturlig dansk txt  Den brasilianske mand, som blev skudt af politiet, fordi de fejlagtigt troede, han var selvmordsbomber, blev skudt med en type kugler, som ifølge internationale konventioner er forbudt i krig, skriver The Daily Telegraph. Da britisk politi affyrede dum-dum-kuglerne i hovedet på Jean Charles de Menezes, var det første gang, de brugte disse kugler, formodes det.

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Proceduren fra før gentages…

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Forskel….  Anderledes resultat:  Der arbejdes (igen) med highlight af forskellige ordklasser – fx osse verber – finitte, nonfinitte mm.

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Sammenligninger…  Analyse – flat – colors:

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Læsbart:

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Dansk:

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November Konklusioner:  Træningen i starten kan differentieres efter behov – spil osv. Som extra træning  Der lægges op til en hel del verbalisering og dermed opøvelse af grammatisk ”sprog”  Systemet hjælper med at træne fleksibilitet i termer og strukturer  Farverne giver en eye-opener og noget at tale om – kraftig illustration af forskellene her.

© VISL-SEM/Hanne Kjærgaard 18. November … konklusioner  Logiske fortsættelser: Stilistik  Bruge farvesystemerne til at se på ordklasser i forskellige stillejer  Se NPs udbygning/former i stilistisk lys VP  Finithed  Hvad er en sætning  VPs roller  Passivernes roller i forhold til stilistik Tværfaglighed – dansk/engelsk udbygges