Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

A.G.S.D (Klik gennem i dit eget rolige tempo).
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
At bruge disse to ord rigtigt
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
Nonne historie.
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Problemformulering Hvad sker der i sammenstødet mellem omsorg og administration på en hospitalsafdeling? Hvilken betydning har dette sammenstød for sygeplejerskernes.
Uskrevne Regler Modul november 2011.
Hvordan du læser forældreintra
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Hvad er ligheden mellem en blondine og Netto?
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Og hvordan man håndterer den.
Livets Ord April 2009 "Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer." (Mt 24,42).
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Lærings- og praksisfortællinger:
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Den urolige chef kigger på uret,
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
MG Production Den 75-årige Stig besøger sin læge for at få sin sperm undersøgt !
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Dansk 1. klasse.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Overvældet af Jesu opstandelse!
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Chefen ser fortvivlet på sit ur, og opdager at hans underordnede ikke er kommet til tiden, til at holde et meget vigtigt foredrag. På en konference, som.
En ganske from historie….
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Implementering af akutuddannelsen i klinisk praksis
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
HVAD SIGER BIBLEN OM KVINDER SOM HANNE?. Hvem kan finde sig en dygtig hustru? For hun er langt mere værd end juveler.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Chefen ser fortvivlet på sit ur og opdager at hans underordnede ikke er kommet til tiden for at holde et meget vigtigt seminar på en konference som netop.
FORSIDEVARIANT 2 1 LEDER MIN LEDER MIT ARBEJDSMILJØ – OG HVEM LEDER HANS/HENDES? VED GRETE CHRISTENSEN, FORMAND, DANSK SYGEPLEJERÅD PÅ FAGDAG I KREDS MIDT.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Skabt som mand og kvinde
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Bulbjerg.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
"De er jo så søde alle sammen"
Præsentationens transcript:

Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff ”Vi har en ankel på stue 2” Om udfordringer i at skabe relationer i en skadestue Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff Rikke

Præsentation af bacheloropgaven Fra løse observationer til et egentligt observationsstudie Teoretisk referenceramme Joyce Travelbee Merry Scheel Janice Morse Rikke

Belæg Undersøgelser – nationalt og internationalt FAM’s struktur FAM’s nuværende værdigrundlag Pernille Undersøgelser peger på, at patienter ikke er tilfredse med den behandling de modtager i en skadestue. De vil have andet/mere end det de får (hurtig og effektiv behandling) Sygeplejersker føler de arbejder under et pres/kulturen har betydning for, hvordan patienter behandles. Hvad kan vores observationsstudie bidrage med: observationerne kan pege på, hvorfor patienter oplever som de gør, og hvorfor sygeplejersker prioriterer som de gør.

Hvad var vores fokus? Sygeplejerske-patient interaktion Præsenterer sygeplejersken sig for patienten - hvordan? Kropssprog Hvordan informerer sygeplejersken patienten? Får patienten lov til at udtrykke sig? pernille

Opgavens problemformulering Hvorledes kan sygeplejersken skabe en relation med skadestuepatienten som tilgodeser patientens livsverden igennem sygeplejerskens handlemåder? Undersøgelsesspørgsmål: Hvad indebærer det, at skabe en god relation? Hvordan kan patientens livsverden tilgodeses i relationen med sygeplejersken? Hvorledes kommer sygeplejerskens handlemåder til udtryk i mødet med patienten? Rikke

Temaopdelte observationer Det første møde – bliver der skabt en relation Sygeplejerskens kropssprog og videregivelse af informationer Patientens mulighed for at udtrykke sig til sygeplejersken Rikke

Det første møde – bliver der skabt en relation - eksempel Sygeplejersken går ud i venterummet, for at hente en patient. Hun råber hans navn op, han rejser sig, og følger efter sygeplejersken, som ikke taler yderligere til ham. Han vises ind på en stue, hvor han får besked på, at lægge sig på båren. Sygeplejersken begynder at optage anamnese, mens hun står med ryggen til patienten. Patienten ligger stille på båren, og siger ikke noget, udover når sygeplejersken spørger. Han kigger lige ud i rummet, uden at skabe øjenkontakt med sygeplejersken. Da hun er færdig, vender hun sig om, og siger til patienten ”Der kommer en læge ind og kigger på det” hvortil patienten spørger: ”Hva’ er I sygeplejersker eller hvad?”. I 9 ud af 10 tilfælde…

Sygeplejerskens kropssprog og videregivelse af informationer – et eksempel (En travl vagt) En højgravid kvinde hentes i venteværelset. Hun bliver henvist til stuen, hvorefter sygeplejersken spørger, hvad der er sket. Patienten fortæller om hændelsen, og udtrykker stor nervøsitet over pludselige store smerter ved ribbenene: ”Jeg er lidt nervøs med hensyn til barnet… jeg kan jo ikke være helt sikker på, at der ikke er sket noget…. Jeg er især bange for, at jeg ikke kan føde normalt fordi jeg har så ondt ved mine ribben”. Imens patienten fortæller om hændelsen, står sygeplejersken halvvejs ude af døren, da hun vil hente lægen. Det observeres, at patienten begynder at tale hurtigere, for at få udtrykt sine bekymringer inden sygeplejersken forlader rummet. At tage sig tid til den enkelte patient..

Patientens mulighed for at udtrykke sig til sygeplejersken – et eksempel En patient følges ind på stuen med en stor sårskade. Patienten er meget rolig, og har ikke smerter. Sygeplejersken hilser ikke på patienten, men tiltaler ham først, da hun beder ham om, at lægge sig op på båren. Hun begynder, at optage anamnese ved computeren, der er placeret sådan, at sygeplejersken står med ryggen til båren. Mens sygeplejersken udspørger patienten, med ryggen til, rækker patienten sig ud over båren, for at forsøge at skabe opmærksomhed til sygeplejersken. Dette ser sygeplejersken ikke, da hun er travlt optaget af at skrive anamnese. Pernille

Opsummering – hvordan har vi brugt den viden vi har fået? Temaerne Organisatorisk, ledelsesmæssigt, sygeplejefagligt Observationsstudier kan være ”øjenåbnere” på flere niveauer Rikke

Hvorfor er opgavens emne vigtigt? Patientologi Udvikling Rikke