Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)
12.25 – Fællesoplæg om museologi (LM) – Workshop 1: Hold 1: Naturhistorisk Museum (TB/LM) Hold 2: Antikmuseet (CG/TS) – Workshop 2: Hold 1: Antikmuseet (CG/TS) Hold 2: Naturhistorisk Museum (TB/LM) – Plenum i Stakladen: Kaffe, kage og opsamling
Om museets 5 søjler/funktioner Om at læse en udstilling-1: 4 Kommunikationsstrategier Om at læse en udstilling –2: 3 Udstillingsprincipper Relevans for jer
Indsamle kulturarven Registrere den Bevare den Forske i den… Formidle inkl. fokus Kommunikationsstrategier udstille den idag Udstillingsprincipper
Målgruppe(r) Tema, titel Udbytte/formidlingsmål Kommunikationsstrategi/formidlingsgrundlag: 1. Laissez-faire tilgangen 2. Transmissionstilgangen 3. Konstruktivistisk tilgang 4. Narrativ tilgang
Gæsten: nysgerrig, selvhjulpen, opsøgende Formidlingsmål: induktivt, subjektivt Udstillingen: ikke bestemt rute Eksempel: “Det uperfekte barn” Steno Museet
Gæsten: mgl. viden, passiv, skal informeres Formidlingsmål: øge gæstens viden Udstilling:autoritativ, ofte fastlagt rute Eksempel: “Verdensbilleder“, Steno Museet
Gæsten:I centrum -mødes og udfordres Formidlingsmål: gæst konstruerer ny viden Udstillingen: medspiller, nedtonet autoritet Eksempel: Moesgaard Museum, særudstillingen “Rethink Information”
Gæsten: medfortællende/medskabende Formidlingsmål: at gæsten kan koble egne historier til udstillingens Udstillingen:ramme til fortælling(er) Eksempel: særudstillingen ‘Enter Ung 2010’ Kvindemuseet, Århus
Didaktisk informerende/undervisende princip Affektivt dramatiserende princip Æstetisk skønheds/nydelses-princip
Århus Bymuseum (møntudstilling)
Jødisk Museum, Berlin Ny tilbygning af Daniel Liebeskind Her: Holocaust Tower
“Rethink Information” – Contemporary Art and Climate Change “Acid Rain”, Kunsthallen Nikolaj “Cascade”, Moesgaard Museum
Fra særudstillingen Blod, Stenomuseet
Alle nuværende 1.g’ere har læst om og arbejdet med de 3 udstillingsprincipper (AT2 “Verdensbilleder:Renæssancen”) Museumsbesøg kan tilføre meta-faglighed (bevidsthed om metode /videnskabsteori) til det faglige udbytte Ideelt til AT-forløb, fx ved studieture
Elev-’kit’ til undervisningsbrug: Uploades også på hjemmesiden Læsestof Udstillingsprincipper Kommunikationsstrategier Forslag til arbejdsopgaver AFPRØV DET FX I BERLIN