Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Analyse af Nationalmuseets web-site
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Forældrearrangement om folkeskolereform
Dialog mellem Stenomuseet og 1c årgang 2011 Egaa Gymnasium
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Arbejdspladsudvikling
Rejsen går til… CANADA .
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Side1 WORKSHOP - Fremtidens museumshjemmesider 12:45 Introduktion 13:00 Nationalmuseets hjemmeside 13:10 Workshop 14:00 Fremlæggelse i plenum.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Udstillingsprincipper Opfølgning på studieturen
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
VELKOMMEN Seminar 1: Kræft og strålebehandling 23. Januar 2013.
2011XXXXX Golfklub FLERE GOLFSPILLERE I DANMARK •”Et overblik” •Udviklingskonference.
Museologi Implementering & lokal efteruddannelse
 8.00– 9.00 Præsentation af fag + filmklip lok. 111  workshop  pause  – workshop  Frokost 
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
Seminar om indsamlingsstrategier for arkæologi og nyere tid 26. november 2013 Martin Brandt Djupdræt Den Gamle By.
Velkommen til Sundhedsfagligt Forum. Udarbejdet af Dorthe Overgaard, seniorforsker og sundhedsfaglig forskningsleder Velkommen til Sundhedsfagligt Forum.
Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk.
Efteruddannelse i Bioteknologi Kursus A. Kursus indhold.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Administrationsseminar, den 27. april 2010 Administrationsseminar Tirsdag, den 27. april 2010.
Vejledning i projektarbejde
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
Administrationsseminar, den 27. april 2010 Administrationsseminar Tirsdag, den 27. april 2010.
Gratis entré og bedre formidling i Danmark Steen Kyed Afdelingschef Kulturministeriet, departementet.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
1000 ansatte i Arla skal lære at læse "Der er ikke længere et job tilbage derude, hvor der ikke indgår en eller anden form for skriftlig del i arbejdet.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Velkommen til Konference om det opsøgende arbejde 13. Oktober 2011 Anne Birch, UNIC.
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Agenda Agenda Introduktion Målgruppe WPS Gennemgang af Application
Æstetisk Kommunikation Keramiker og IT-studerende Vigdis Petersen
PROJEKT MISBRUGSBEHANDLING
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Offentlige data i spil. 10: :05 Velkomst 10: :30 ”Offentlige data i spil”, Christian Lanng, IT- og Telestyrelsen 10: :00 “Tal i bevægelse”,
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Udstillingsprincipper. Kunsten at læse et museum Skrevet på ”portugisisk” Ør i hovedet og tung i benene.
Hvad? Hvordan? Hvorfor ? Og hvorfor relevant for AT m. innovation? Torben Benoni & Lise Mark Steno Museet Kursus, Marts 2015.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium.
Intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010.
Hvordan skaber vi inkluderende læreprocesser på museer og kulturinstitutioner ?
Opstartsmøde på museet, mindst 2 fra hvert partnerskab.
Udstillingsanalyse Almen studieforberedelse. Museum literacy, ideelt set… - evnen til at ”læse” museumsinstitutionen og gennemskue dens skjulte dagsorden.
Grønlænder lejligheden Ayman, Nada, Nikolaj og Nora.
Museologi på skoleniveau AT forløb for 9 1.g klasser ”Verdensbilleder: Renæssancen” + perspektiver på skoleniveau.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
I Aarhus, efter foredraget: NatCafé
Præsentationens transcript:

Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)

12.25 – Fællesoplæg om museologi (LM) – Workshop 1: Hold 1: Naturhistorisk Museum (TB/LM) Hold 2: Antikmuseet (CG/TS) – Workshop 2: Hold 1: Antikmuseet (CG/TS) Hold 2: Naturhistorisk Museum (TB/LM) – Plenum i Stakladen: Kaffe, kage og opsamling

Om museets 5 søjler/funktioner Om at læse en udstilling-1: 4 Kommunikationsstrategier Om at læse en udstilling –2: 3 Udstillingsprincipper Relevans for jer

Indsamle kulturarven Registrere den Bevare den Forske i den… Formidle inkl. fokus Kommunikationsstrategier udstille den idag Udstillingsprincipper

Målgruppe(r) Tema, titel Udbytte/formidlingsmål Kommunikationsstrategi/formidlingsgrundlag: 1. Laissez-faire tilgangen 2. Transmissionstilgangen 3. Konstruktivistisk tilgang 4. Narrativ tilgang

Gæsten: nysgerrig, selvhjulpen, opsøgende Formidlingsmål: induktivt, subjektivt Udstillingen: ikke bestemt rute Eksempel: “Det uperfekte barn” Steno Museet

Gæsten: mgl. viden, passiv, skal informeres Formidlingsmål: øge gæstens viden Udstilling:autoritativ, ofte fastlagt rute Eksempel: “Verdensbilleder“, Steno Museet

Gæsten:I centrum -mødes og udfordres Formidlingsmål: gæst konstruerer ny viden Udstillingen: medspiller, nedtonet autoritet Eksempel: Moesgaard Museum, særudstillingen “Rethink Information”

Gæsten: medfortællende/medskabende Formidlingsmål: at gæsten kan koble egne historier til udstillingens Udstillingen:ramme til fortælling(er) Eksempel: særudstillingen ‘Enter Ung 2010’ Kvindemuseet, Århus

Didaktisk informerende/undervisende princip Affektivt dramatiserende princip Æstetisk skønheds/nydelses-princip

Århus Bymuseum (møntudstilling)

Jødisk Museum, Berlin Ny tilbygning af Daniel Liebeskind Her: Holocaust Tower

“Rethink Information” – Contemporary Art and Climate Change “Acid Rain”, Kunsthallen Nikolaj “Cascade”, Moesgaard Museum

Fra særudstillingen Blod, Stenomuseet

Alle nuværende 1.g’ere har læst om og arbejdet med de 3 udstillingsprincipper (AT2 “Verdensbilleder:Renæssancen”) Museumsbesøg kan tilføre meta-faglighed (bevidsthed om metode /videnskabsteori) til det faglige udbytte Ideelt til AT-forløb, fx ved studieture

Elev-’kit’ til undervisningsbrug: Uploades også på hjemmesiden Læsestof Udstillingsprincipper Kommunikationsstrategier Forslag til arbejdsopgaver AFPRØV DET FX I BERLIN