Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Mikroforandringer i to engelske aspekt- konstruktioner og visualisering heraf: Hilpert-metoden Tempus & Aspekt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Variabler og Koefficienter: Eksperimenter på Kanten Fra kontur til kant [D][D]
WP 5.2 Kortlægning af eksisterende resurcer/collections
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forsigtighedsprincippet - en barriere for udviklingen af bedre kemikalier? Ulla Hansen Telcs, DI Kemiens Dag -16. november 2011.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Hermeneutik og strukturalisme
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Web question answering Is more always better? (Artikel 14)
Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
  Hvilken rolle spiller dansk i KUs parallelsproglige sprogpolitik? Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
Introduktion til Access (Access, del 1)
Digitalisering i skolen - Skoleledelse 2.0 SkoleIntratræf 16. marts 2011 Lisa Holden Christensen.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Korte guidelines: Billede Brug et billede som afspejler dit budskab – og din målgruppe. De billeder du kan hente ved klik på ikon understøtter PensionDanmarks.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Recovery-mentor projektet
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
25. september 2007 Dias 1 Center for Sprogteknologi Evalueringsmetoder i MT Bente Maegaard og Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Balance i livet, rationalernes arena
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Debutantprisen m.m. / Mona Madsen Debutantprisbestyrer siden 1999.
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
Om at spørge.
Eksempler på best practice, uddannelse, forskning, samfund
[ Avanceret Interaktionsdesign | Tekstpræsentation 1: The Student´s construction of artistic truth in digital images ] < > [ Allan Lundgaard |
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Unified Modeling Language
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Digitale medier: formidling og design 8. februar Teorier om medier.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Persuasive games / Procedural Retorik Digital Retorik, IT Universitetet,forår 2008.
De glade 60’ere. The Beatles Facts: -Grundlagt Engelsk rock band -Over 5 mil. solgte lp’er.
AARHUS UNIVERSITY Oktober 2013 Villum Research Station Henrik Skov, Morten Rasch og Bent Lorenzen Arctic Research Centre, Aarhus Universitet.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Automatisk oversættelse af
Maria Jørgensen Lingvistik, Aarhus Universitet d SSK 2016
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Tilgange i humanistisk forskning (med udgangspunkt i sprogvidenskaben)
Tilgange i humanistisk forskning (med udgangspunkt i sprogvidenskaben)
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Præsentationens transcript:

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Mikroforandringer i to engelske aspekt- konstruktioner og visualisering heraf: Hilpert-metoden Tempus & Aspekt Københavns Universitet 23-24/6, 2014

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Introduktion Forandringer og mikroforandringer Hilpert-metoden 3 ”cases” –Progressiv- vs. perfektiv-konstruktion –Nutid vs. datid i den progressive konstruktion –Simpel nutid vs. simpel datid vs. progressiv vs. perfektiv Hvad kan det her bruges til?

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Forandringer: den progressive konstruktion som eksempel OE → ME → ModE –OE: [BEON/WESAN V-ende] i oversættelser af perifrastiske imperfektivkonstruktioner fra latin (Baugh & Cable 1993: 287, Mitchell & Robinson 1992: 110, Denison 1993: 371). “ond hie Þa feohtende wæron” (≈ 'og så blev de ved med at slås') “ða se apostol Þas lore sprecende wæs” (≈ 'mens apostlen var igang med at forklare sin lære) –ME: [BE V-ung] vs. OE form (Fischer 1992: 254-6), Denison (1993:274- 6). “As Canacee was pleyyng in hir walk ther sata faucon over hire heed” (≈ 'Mens Canacee gik og legede/spillede, placerede de en falk langt oppe over hovedet på hende') “The flod is into the grete see rennende” (≈ 'Floden løber ud i det store hav') –ModE: [BE V-ing]

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Forandringer: den progressive konstruktion som eksempel OE → ME → ModE –Funktionsforandringer (semasiologisk perspektiv) OE & ME (Fischer 1992: 254-6) –Igangværende situationer –Situations-”indramning” –Evige sandheder og vaner –Handlingsregulerende talehandlinger (med imperativ) –Statiske situationer ModE –Igangværende situationer –Fremtid lagt på skinner –osv.

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Forandringer: den progressive konstruktion som eksempel OE → ME → ModE –Funktionsforandringer (i onomasiologisk perspektiv) OE & ME (Fischer 1992: 259) –Igangværende situation → den progressive konstruktion var en ud af mange, der kunne bruges (bl.a. simpel nu- og datid) ModE –Igangværende situation → primært den progressive konstruktion –1500-tal til 1700-tal markant stigning i brug af den progressive konstuktion (også en ”opblomstringsperiode” i starten af 1800-tallet), men typisk begrænset til ”situationsinramning”. (Denison 1998: 143)

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Forandringer: den progressive konstruktion som eksempel Grammatikaliserings-”paths” (for diskussion, se Ziegeler 1999) –Locative source path (e.g. Bolinger 1971): [BE PREP N (v) -ing] → [BE a-V-ing] → [BE V-ing] –Reanalysis path (e.g. Ziegeler 1999: 73) [BE] [ADJ (v) -ing] → [BE V-ing] –Amalgamation path (e.g. Fischer 1992: 252) [N (v) -ing] [N (v) -ende] [BE PREP N (v) -ing] → [BE a-V-ing] [BE V-ing] [BE] [ADJ (v) -ende] → [BE V-ende]

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Mikroforandringer Forandringer på ”mikroniveau”: forandringer, der ikke nødvendigvis fremgår for det blotte øje (dvs. formelt eller strukturelt) – det, som Fillmore (1988) kalder 'external syntax' eller 'external properties'. –kollokationer –kolligationer –kollostruktioner –mikrokontekster –visse makrokontekster –andre 'association patterns'

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Hilpert-metoden Forankret i konstruktionsgrammatik (f.eks. Fillmore et al. 1988, Goldberg 1995, Croft 2001, Hilpert 2014). Via diakron kvantitativ undersøgelse af 'constructional changes' (Hilpert 2013) i sprogkorpora og applikation af 'motion charts' kan man visualisere sådanne forandringer på dynamisk vis (Hilpert 2011). 'Motion charts' kan udformes på forskellige måder, alt efter hvad der er hensigtsmæssigt (Hilpert 2013) I elektroniske/digitale medier kan animerede 'motion charts' bruges via googleVis-pakken, som kan anvendes i R- platformen (Hilpert 2012).

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University “Case” 1: Progressiv- vs. perfektiv-konstruktion Data fra COHA (Davies 2014) –20 subkorpora (et per årti i perioden ) –Søgninger på [BE V-ing] og [HAVE V-en/-ed] i hvert subkorpus (primærverberne er eksluderet) Sammenligning af leksemer i hovedverbumposition –Data normaliseret til pr. million ord –Udfra sammenligning konstrueres motion chart via googleVis-værktøjet i R-platformen Resultat

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University “Case” 2: Nutid vs. datid i den progressive kostruktion Data fra COHA (Davies 2014) –20 subkorpora (et per årti i perioden ) –Søgninger på [BE V-ing] i hvert subkorpus –Eksempler delt op i nutid og datid Sammenligning af leksemer i hovedverbumposition –Data normaliseret til pr. million ord –Udfra sammenligning konstrueres motion chart via googleVis-værktøjet i R-platformen Resultat

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University “Case” 3: simpel nutid vs. simpel datid vs. progressiv vs. perfektiv* Data fra COHA (Davies 2014) –20 subkorpora (et per årti i perioden ) –Søgninger på [BE V-ing], [HAVE V-ed/-ed], [V 3.sg.pres ] og [V past ] i hvert subkorpus (primærverberne er eksluderet) Sammenligning af leksemer i –Data omregnes til relativ frekvens for hvert subkorpus –'Distance matrix' for hvert subkorpus –På basis af hvert distance matrix foretages multi- dimensional scaling (MDS) i R-platformen –Udfra hvert MDS konstrueres motion chart via googleVis- værktøjet i R-platformen Resultat *Denne 'case' skal tages med et gran salt

Kim Ebensgaard Jensen CGS, Aalborg University Hvad kan det bruges til? Endegyldig analyse? –Ikke nødvendigvis Del af analyse –Faciliterer analyse af forandringer på mikroniveau –Organisering af data (en slags mellemledsdata) –Rejser spørgsmål, man måske ellers ikke ville have tænkt over Formidling af forskning –Analogisk illustration af forandring (forandring = bevægelse), som måske er nem at forholde sig til –Kan indlejres i html-dokumenter –Lingvistik i digital humaniora

Referencer Baugh, A.C. & T. Cable (1993). A History of the English Language, 4. udg. (London: Routledge). Biber, D., Conrad, S., & Reppen, R. (1998). Corpus linguistics: Investigating language structure and use. Cambridge: Cambridge University Press. Bolinger, D. (1971). 'The nominal in the progressive'. Linguistic Inquiry, Croft, W. (2001). Radical Construction Grammar: Syntactic Theory in Typological Perspective. Oxford: Oxford University Press. Davies, M. (2014). Corpus of Historical American English (COHA). Denison, D. (1993). English Historical Syntax. London: Longman. Denison, D. (1998). 'Syntax'. I: S. Romaine (red.). The Cambridge History of the English Language. V ol. IV : Cambridge: Cambridge University Press Fillmore, C. J. (1988). The mechanics of “Construction grammar”. Berkeley Linguistics Society, 15, Fillmore, C. J., P. Kay & M. C. O'Connor (1988). 'Regularity and idiomaticity in grammatical constructions: the case of let alone'. Language, 64(3), Fischer, O. (1992). 'Syntax'. I: N. Blake (red.). The Cambridge History of the English Language. Vol. II: Cambridge: Cambridge University Press Goldberg, A (1995). Constructions: A Construction Grammar Approach to Argument Structure. Chicago: Chicago University Press. Hilpert, M. (2011). Dynamic visualizations of language change: Motion charts on the basis of bivariate and multivariate data from diachronic corpora. International Journal of Corpus Linguistics, 16(4), Hilpert, M. (2012). Motion Chart Resource Page. Hilpert, M. (2013). Constructional Change in English: Developments in Allomorphy, Word Formation, and Syntax. Cambridge: Cambridge University Press. Hilpert, M. (2014). Construction Grammar and its Application to English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Mitchell, B. & F.C. Robinson (1992). A Guide to Old English, 3. udg. Oxford: Blackwell.