Marxisme, Bourdieu og klasser i dag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturmøder og kulturforskelle
Advertisements

Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Hvad er korruption? En kort introduktion
At tænke iværksætteri under sin uddannelse Dette kapitel er inddelt i 5 underafsnit. 1.På pædagogstudiet •Hvad betyder Heidis forestilling om at have sit.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Politiske grundholdninger og ideologier
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Den folkesocialistiske strategi - En introduktion
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Principprogramsoplæg
Hvad er det der socialisme og marxisme egentlig
Sociologi – Individ og samfund
Globalisering og internationale forhold
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Introduktion til centrale begreber
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
 1800tallet og frem til 1920erne Sociale problemer i industrialiserede byer -> små velfærds-tiltag Frygt for revolutioner -> små velfærds-tiltag Fx aldersrente,
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
KVINDER HALVDELEN AF VERDEN
SF Ungdom Ved..
SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11.
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Uddrag af politiske principprogrammer
Noter til emnet Kultur/Max Weber v/ Knud Erik Jørgensen
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Biblioteket som katalysator for social kapital
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Livsstilsanalyse i Danmark
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
1. lektion: Danmark i verden
Introduktion til socialisme
Erik Christensen. Den Johannes E. Hohlenberg (JH) ( ): 1. JH’s livsforløb. 2. JH’s vigtigste bøger. 3. Rudolf Steiners tre-greningslære.
Revolution og Romantik
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Ideologiske holdninger og meninger
Finanskrisen, der blev til en økonomisk krise
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Socialismen Jan Christiansen.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Vælgerne og politiske skillelinjer Fra industrisamfund til servicesamfund.
Kunsten at samtale og være personlig Lektor, Ph.d. Charlotte Palludan.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Livsstilsanalyse i Danmark
Politisk økonomi 24. November 2016.
Kvinderne vi bygger verden
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Udviklinger i sprogsamfundet Danmark og deres mulige gennemslag i dansk ånd Liselund januar 2018.
Præsentationens transcript:

Marxisme, Bourdieu og klasser i dag Oprids af grundtræk i klassisk marxisme, opdatering ved neomarxisme og diskussion af Bourdieu i relation hertil Christian Vedersø Østergaard, martstræf i SFU ’11

SFU’s formålsparagraf SFU’s vedtægter §2 SFU’s formål er at virke i ungdommen, på parlamentariske såvel som udenomsparlamentariske måder, for indførelsen af et socialistisk samfund baseret på demokrati, solidaritet og bæredygtighed. SFUarbejder på et idégrundlag, inspireret af marxismen og i forlængelse heraf feminismen. SFU arbejder på såvel dansk, europæisk som globalt plan.

”Inspireret af marxismen” Marx dengang Klasser i dag Hvad kan vi bruge det til? Dette er min fortolkning – I skal endelig byde ind: Både med faktuelle spørgsmål, hvis jeg snakker for hurtigt eller hvis der er noget, I er uenige i. Oplægget vil være min personlige tolkning af marxisme og dennes udvikling, så bryd gerne ind med andre tilgange Meget ”samfundsforsker”-agtigt – fokus skal være på, hvad vi kan bruge politisk

Før vi begynder 21 år Landsledelsen i SFU Sociologistuderende – bryd ind hvis det bliver for nørdet

Før vi går i gang Hvad tænker I, når I hører ordet ”klasse” eller ”klassekamp”? Hvad er en klasse? Er der stadig klasser? Er det der klassekamp ikke dødt? Hvorfor skal vi lige snakke om at være marxister – er vi ikke også feminister og enviromentalister? Præmisser for oplægget: Ad 2)DK er et klassesamfund – både som i at negativ social arv er et fakta og som i at det giver stor mening at differentiere samfundet vertikalt. Ad 1) En klasse forstås her som dels en analytisk konstruktion for samfundsanalytikere, men også identitetskategorier (klasse, stand & parti hos Weber). Det vil altid give mening at dele et samfunds borgere op i økonomisk velstand – spørgsmålet er bare, om det er tilstrækkeligt kun at se på det for at kunne beskrive deres adfærd. Ad 3) Klassekampen død – lad os gemme den til sidst! Ad 4) Marxismen har om noget formet vores parti – og som inspireret af marxismen tror vi på, at økonomiske, materielle forhold kommer før alt andet ;-)

Marx I – Udbytning Arbejdets organisering i kapitalismen: Udbytning Arbejderen producerer værdi som ikke tilfalder ham selv Pengene og (dermed) magten centraliseres Benjamins oplæg søndag kommer ind på dette og andet mere i dybden

Marx II – En klasseteori Samfundet består af to(/tre) klasser: Proletariatet og kapitalisterne (og småborgerskabet) Samfundets udvikling er produktet af disses kamp Individet er kun noget i kraft af sit klassetilhørsforhold

Marx III – Konflikttilgang Samfundet er præget af konflikt og divergerende kollektive interesser Magt er et nulsumsspil Uretfærdig fordeling af magten

Marx IV – Materialisme ”Filosofferne har længe fortolket verden, det handler om at ændre den” Basis-overbygning: Det materielle former det kulturelle

Marx V - Begrænsninger 2 klasser er for lidt Klassebevidstheden er svækket Tager udgangspunkt i verden for 150 år siden

Marx VI - Gramsci Antonio Gramsci (1891-1937): Hegemoni Ideologisk overherredømme – a la Anders Fogh Relativistisk udvikling i marxismen fra Gramsci og frem – opdatering af ”ideologi”-begreb

WHAT TO DO TODAY??? Kan vi være marxister i et samfund med så lav klassebevidsthed? Eksisterer klasser, hvis det kun er os der taler om dem?

Klasser i dag I – Erik Olin-Wright Nuancering af klassisk marxisme – forskel på arbejder og direktør Struktureret ud fra udbytningsrelationer, ”organizational assets” og ”skills assets” Objektive klasseinteresser Med OW’s teori er direktøren fra LEGO ikke længere proletar, fordi han besidder meget specialiseret viden og en meget høj placering i produktionen

12 klasser – i LEGO! Ejere Ikke-ejere Borgerskab Ejerne Expert manager Administrerende direktør Semi-cred. manager Leder af administrationen Un-cred. manager Leder af folkene på gulvet (stor) Selvstændig Dem der leverer plastik Expert supervisor Chef for produktudvikling Semi-cred. supervisor Leder af børnehaven Un-cred. Supervisor Tillidsmand-ish Småborgerskab Ham der ejer kantinen Expert nonmanager Ingeniør-type Semi-cred. Worker Pædagog Proletarian Fabriksarbejder

12 KLASSER Fra midten af 80’erne: årsløn opgjort.

Her opgjort % af befolkningen Ejere Ikke-ejere Borgerskab USA: 1,8 Sverige: 0,7 Expert manager USA: 3,9 Sverige: 4,4 Semi-cred. manager USA: 6,2 Sverige: 4,0 Un-cred. manager USA: 2,3 Sverige: 2,5 (stor) Selvstændig USA: 6,0 Sverige: 4,7 Expert supervisor USA: 3,7 Sverige: 3,8 Semi-cred. supervisor USA: 6,8 Sverige: 3,2 Un-cred. supervisor USA: 6,9 Sverige: 3,1 Småborgerskab USA: 6,9 Sverige: 5,4 Expert nonmanager USA: 3,4 Sverige: 6,8 Semi-cred. worker USA: 12,2 Sverige: 17,8 Proletarian USA: 39,9 Sverige: 43,5 Opgjort i midten af 80’erne…

Olin Wrights pointer Middelklassen ideologisk illusion Udbytning frem for dominans: Divergerende, materialistiske interesser i dag Hver klasse har økonomisk interesse i at stå sammen - marxismen normativ ”radikal egalitarisme” Kun marxismen har blik for produktionen som definerende faktor i samfundet Merværdiens fordeling er det, politik handler om

Klasser i dag II – Pierre Bourdieu 0 klasser ”i sig selv” Samfundet består af potentielle klasser

Bourdieu Habitus – sæt af smagspræferencer Kapitalformer – økonomisk, kulturel M.FL.! Det sociale rum

DET SOCIALE RUM Forklar her kapitalformer, habitus, ”magtens felt” i relation til hegemoni-begrebet, evt. doxa og felt

Bourdieus pointer Massiv reproduktion af ulighed i samfundet i dag Klassers potentiale og karakter konstrueres ud fra identifikation og fælles identitet Relativistisk blik på individerne i samfundet Tesfaye-blog – ”de 100 mest magtfulde mænd”: Magten reproduceres gennem normer og vaner

Ligheder mellem OW og B Konfliktperspektiv Klassetilgang Magt som nulsumsspil Tilslutter sig hegemoni-begrebet Her ses også begge teoretikeres tydelige inspiration fra klassisk marxisme

Forskelle Objektive/relative klasseinteresser ”What you have, determines what you have to do to get what you want” – marked og eller produktion? Hvad med køn, religion, etnicitet, nationalitet og alder, Olin- Wright? Hvor politisk kan en klasse være, hvis den har dårlige eksistensbetingelser, Bourdieu? Ad 2) Weberiansk klasseanalyse: Du er situeret som individ, men du er samtidig frit og kan handle på baggrund af strukturer relativt frit på lige vilkår med alle andre. Marxistisk: Du er situeret som individ, men du kan ikke bare uden videre sætte dig ud over den udbytningsrelation, du indgår i. Indeholder to dele, hvoraf Weber mangler blikket på produktionen

Hvad kan vi så bruge det til? Hvad betyder det så, at vi er marxistisk inspirerede? (Hvordan) kan vi som parti bruge klasseteori?

Dilemmaer og eksempler Vælgeradfærd, fagforeningsmedlemsskab mv. Eksempler på klassepolitik(?): Danskhed (Stram) indvandringspolitik Efterløn SU Krige Den økonomiske krise – bankpakker, arbejdsløshed mv. X-factor Folkeskole

Opsamling Hegemoni – ”sådan vinder vi magten” Bourdieus relativistiske blik – klasser konstrueres Præmissen om at DK er klassesamfund – og at Marx stadig er relevant i sine analytiske grundtræk

Tak for ordet 