Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Konkurrence i grupperne Hvem får først bolden…..
Advertisements

Hvordan man opretter en cache
Lærersamarbejde i Aarhus
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Satellitter i kredsløb om jorden
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Kort og infrastruktur Jordens form og størrelse:
Yachtskipper /2013 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Vejret Vandet i luften.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
Reduktion AM 2009.
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Gå for hjertet med Becel - for Hjerteforeningen
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Udlægning af en ny cache
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Fig p669.
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Navigationsinstrumenter

Yachtskipper /2013 Navigation - 1. del.
Arnes vindmølle.
Jorden, en eklipse Jorden betragtes som rund, men er faktisk en smule fladtrykt ved polerne og er derfor eklipseformet. Fladtrykningen skyldes jordens.
Misvisning og deviation
Geocaching.
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Lydsignaler for forskellige kategorier af skibe
Klargøring til sejlads
GPS i undervisningen inspiration.
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Lanterner og dagsignaler
Videreudvikling af ide 2&2
Alkohol, euforiserende stoffer, sløvende medicin
Reduktion AM 2009.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Hvordan kan man se forskel på et sort hul og en neutron-stjerne?
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
GPS. Hvad er GPS? ➔ Global Position System ➔ Består af 27 satelitter ➔ Atom ur med milliarddel sekunds nøjagtighed ➔ Kræver 4 satelitter for godt signal.
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Sikkerhedsforanstaltninger for beboere på Plejehjem
Bachelor-studiet: Geodæsi-Geostatistik Overbygning: Satellitgeodæsi
GPS-systemet I rummet 24+ Satellitter Konfigurationen sendes til brugeren på Jorden Monitor Stations Diego Garcia Ascension Island Kwajalein Hawaii Colorado.
SYNKRONISER DIN S3 SCANNER. At synkronisere sin scanner betyder at man sender data fra alle de scanninger man har lavet, ind til Nu Skins server, der.
Automatiske styresystemer til traktorer og redskaber Hans Henrik Pedersen Agrotech
Jens Olaf Pepke Pedersen
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Landinspektør Robert Jakobsen
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Øveprøve – lille knallert
Radar.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints GPS – Global Positioning System , blev udviklet af det amerikanske militær i 1990’erne og har siden overtaget næsten alle andre navigationssytsemer som Decca, Omega, Loran, gyrokompasser, inertinavigation , radiopejling m.v. Prisen for en GPS er ligeledes faldet til en brøkdel, fra nogle få hundrede kr. op til 3-4.000 for rigtige (og vandtætte) navigations-systemer med elektroniske søkort til mindre fartøjer. GPS-satellitter kredser i faste baner omkring jorden. De forsyner GPS-modtagere med signaler, så positionen et vilkårligt sted kan bestemmes med en nøjagtighed ned til 5-10 meter i danske farvande. Det er navnlig skibsfarten, der udnytter GPS's globale dækning, konstante ajourføring af positionen og store nøjagtighed. Men netop kontinuiteten og nøjagtigheden gør, at GPS også bruges til f.eks. landmåling, søopmåling, vejvisning i biler og flytrafik. Satellitter dækker jorden – hele vejen rundt. I GPS indgår 24 satellitter, der fra en højde af 20.200 km over jorden dækker jorden globalt. Satellitterne er placeret i seks baner med fire satellitter i hver bane. Satellitternes placering i banerne, banernes placering i rummet og satellitternes kredsløb om jorden sikrer, at der konstant og overalt på jorden er minimum fire satellitter over horisonten, der kan bruges til stedbestemmelse. Når en satellit ikke fungerer, som den skal, skiftes den ud. Europa er på vej med deres eget GPS system, som er mere moderne og nøjagtig end det amerikanske GPS system © Dragør Navigationsskole

GPS til skibe GPS måler tiden fra, at radiosignalet afsendes fra en satellit, og til en bruger modtager det – og afstanden beregnes. Ved hjælp af 4 satellitter bestemmes en nøjagtig position, idet afstanden fra hver satellit til skibet sættes lig med radius i hver sin cirkel. Skæringspunktet for det fire cirkler angiver bådens position. I dag har næsten alle GPS systemer indbygget et elektronisk søkort (benævnes også navigationssystem eller kortplotter). Vær opmærksom på om kortet er installeret ved køb og hvilke farvandsområder de dækker (og hvilket søkort du kan købe til dette). En GPS giver dig som minimum positionen i bredde/længde, klokken, beholdne fart og beholdne kurs. Iphone/Ipad med søkort. Vær opmærksom på begrænset batteritid. Håndholde GPS med indbygget søkort © Dragør Navigationsskole

Brug af GPS navigator, waypoints Sejlads og waypoints med GPS  GPS-modtageren fortæller dig, hvor du er lige nu, men ikke hvor du vil hen, og hvad du vil bruge positionen til. Derfor skal du ”fortælle” GPS’en dine sekladsplan ved hjælp af såkaldte waypoints (WP), som du læser ind i GPS-modtageren. Dette kan gøres på flere måder afhænger af GPS-modellen. Her en vist en rute fra Dragør Havn til Kastrup Havn. Ruten består af 6 waypoints (WP) nummeret fra 001 – 006. Når du sejler ud af din rute vil GPS give dig en række information så som : SOG: Speed Over Ground (beholdne fart) VMG: Velocity Make Good (sejlede fart (fra log) COG: Course Over Ground (beholde kurs) XTE: Cross Track Error (afstanden til din planlagte rute) BRG: Bearing (kurs til næste WP) RNG: Range (afstand) ETA: Estimated Time of Arrival (forventet ankomsttidspunkt) TTG: Time To Get (to destination). © Dragør Navigationsskole

GPS og anden elektronik går i stykker !! Forlade dig ALDRIG kun på din GPS, når du sejler. Denne kan gå i stykker, du mister strømmen, antennen knække eller kortslutte, eller du mister GPS signalet af andre årsager. Du skal altid have et magnetkompas i din båd, søkort og helst også kurslineal og stikpasser som back-up, så du kan fortsætte sejladsen sikkert og betryggende. Læs mere om GPS her © Dragør Navigationsskole