Infrastruktur og bosætning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Spejdernes Lejr efterår Velkommen til møde om Spejdernes Lejr 2012 giver intense oplevelser, hvor vi møder hinanden, udvikler os.
Advertisements

Er der en udkant i Danmark?
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Mikrovirksomheder som løftestang i erhvervsudviklingen
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Hvordan tiltrækker Rudersdal nye borgere og holder på de nuværende? Hans Skifter Andersen Statens Byggeforskningsinstitut.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Introduktion for byrådet
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Hvad kan København som hovedstad?
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Visionsproces Fra ord til handling.
Regionalplanlægning over Sydøst-Fyn
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Miljøvurdering – Slagelse Kommuneplan 2013 Identifikation af væsentlige miljøfaktorer Overskrifterne • Kommuneplan 2013 • Miljøvurdering.
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
En fast Kattegatforbindelse
Regionalpolitisk redegørelse 2010 TITEL DIAS Indsæt alternativt baggrundsbillede ved at højreklikke  Baggrund  Klik drop down menu  Effekter.
Hvad er en bygningskonstuktør
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
1 BOLIGØKONOMISK VIDENCENTER Hvordan ser fremtiden ud for boligmarkedet v/ Curt Liliegreen, Boligøkonomisk Videncenter / BL Kredsmøde.
V/VICEBORGMESTER KRISTIAN ANDERSEN Urbaniseringstendenser i RKSK Fredag d. 12. december 2014.
BOSÆTNINGSSEMINAR DEN 4. FEBRUAR 2014 Guldborgsund Kommune Potentiale – uanset hvad vi gør, så er vi i 2022 en del af metropolen, placeret på en højklasse.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Landdistriktspolitik i Mariagerfjord kommune - En vision for fremtidens landsbyer.
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Danske Øer.
Tryghed, tilfredshed og udkantsproblemer Rapport af Jørgen Goul Andersen.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
TRAFIKPLANLÆGNING Center for Byudvikling Søren Elle Overordnet trafikplanlægning 24. april 2013.
Regnskoven i Sydamerika
1 1 Vision 2020 Sammen rykker vi verden – med vilje.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen 28. april 2010.
Vækstforum Hovedstaden MISV 23.maj 11 Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Planlovsdag 2004, 2., 3. og 9 marts Fælles planstrategi for Sønderborg-området Opgaven fra Landsplanafdelingen Hvordan organiseres samarbejdet mellem kommunerne?
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED Erhvervsstruktur i Holbæk Kommune.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED EN NY POLITIK FOR BYLIV BYER & BYGNINGER I HOLBÆK KOMMUNE?
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Landdistrikter/Yderområder Hvad er et landdistrikt? Hvad er et yderområde? Kan vi afgrænse begrebet ”landdistrikt /yderområde” på en nutidig måde? Natur.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
BL|9. nov Nordjylland: Boligmarkedet og den almene sektor
Opsamling på de fire klyngemøder v. Jeanette Lund
Befolkning og bæredygtighed
Mobil- og bredbåndsdækning
Storstrømsbroen Infrastruktur i Region Sjælland 12. FEBRUAR 2016
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Ungdomsuddannelse til alle
Præsentationens transcript:

Infrastruktur og bosætning Lolland, tunnelen og befolkningsudviklingen Chefkonsulent Henrik Madsen, Lolland Kommune 1

2 2

Plan- og udviklingsstrategi 2012-22 Verden forandrer sig - hvad vil vi gøre ved det? 3

Nakskov-København: 1t 53m Nakskov-Odense: 1t 12m Maribo-Lübeck: 2t 29m Afstand til storbyerne får større betydning - og Lolland er svær at flytte… Maribo-Roskilde: 1t 21 m Maribo-København: 1t 30m Nakskov-København: 1t 53m Nakskov-Odense: 1t 12m Maribo-Lübeck: 2t 29m 4

Befolkningsudvikling 5

Befolkning – interne flytninger 6

Konsekvens: Tomme boliger – masser af tomme boliger 7

Indbyggertallet falder Sammensætningen også en udfordring 8

Plan- og udviklingsstrategiens vision ”Først og fremmest skal Lolland Kommune være et godt sted at bo, arbejde og drive virksomhed for de mennesker, der bor her. Det er ikke så vigtigt, hvor mange vi er. Det afgørende er, at vi har skabt nye og bedre muligheder og tryghed for kommunens indbyggere, så stoltheden over at komme fra Lolland kryber helt ind under huden på os alle.” 9

Plan- og udviklingsstrategiens målsætninger Arbejdspladser til alle En stærk næste generation Bedre byer og bomiljøer Effektivisering af Lolland Kommune 10

Den faste forbindelse til Femern Bælt - mens vi bygger Masser af arbejdspladser i 5-7 år Mulighed for lokal beskæftigelse Mulighed for uddannelse Mulighed for bosætning Med arbejdsløshed på 9%, ikke mindst blandt ufaglærte, er beskæftigelse vigtigt Der forventes omkring 500 praktik-pladser – enestående mulighed for at løfte det lokale kompetenceniveau. 11

Den faste forbindelse til Femern Bælt - mens vi bygger Masser af arbejdspladser i 5-7 år Mulighed for lokal beskæftigelse Mulighed for uddannelse Mulighed for bosætning, men De lokale giver jo ikke bosætning Pendlere fra nærområdet flytter ikke hertil Folk, der flytter, kan vælge andre kommuner Et bud kunne være 800 tilflyttere Med arbejdsløshed på 9%, ikke mindst blandt ufaglærte, er beskæftigelse vigtigt. Det vil også give Der forventes omkring 500 praktik-pladser – enestående mulighed for at løfte det lokale kompetenceniveau Mulighed for bosætning – men hvor mange? Et bud kunne være 800 tilflyttere – men det skal ses på baggrund af en forventet befolkningstilbagegang i perioden på omkring 5000 indbyggere. Erfaringen fra andre store byggerier er, at tilflytningen er lille og midlertidig. Byggeriet er selvfølgelig en gevinst – men det løser på ingen måde 12

Den faste forbindelse til Femern Bælt - Når tunnelen åbner Tab af arbejdspladser Byggepladsen lukker ned Hvad med færgerne? Ny infrastruktur giver bedre pendlingsmuligheder Kortere rejsetid mod Sjælland og Hovedstaden Genplacering af station er afgørende Maribo – Lübeck 1t 45m Nye erhvervsmuligheder Tæt på Tyskland + motorvejsnære arealer 13

Unge flytter til storbyerne for at videreuddanne sig Bosætningsdilemmaer Unge flytter til storbyerne for at videreuddanne sig Bedre infrastruktur gør det muligt at bo i København og pendle til Lolland Held til at bryde den negative sociale arv Bedre infrastruktur gør det muligt at bo på Lolland og pendle til København ↔ 14