DTU Transport, Technical University of Denmark Mulige strategier for en bæredygtig trafikudvikling Linda Christensen Seniorforsker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Hans Peter Slente 19.jun. 09 Velkommen i Bevægelsen for Bæredygtig Byudvikling.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Langmarkskolen 6a. Flag  The name of the Danish flag is :  Dannebrog  The legend says at the Danish flag fell down from heaven.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
MAXIFUELS: Second generation bioethanol technology Birgitte K. Ahring.
Department meeting 6 October 2009 Welcome!. Department meeting 6 October 2009Dias 2 Agenda Coffee ASB Management visiting LBC 11.00–11.05.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Variation i sorption og naturlig nedbrydning af herbicider i kalksten Gry Sander Janniche.
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Algoritmer og Datastrukturer 1 Greylisting Gerth Stølting Brodal.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Hans Jørgen Andersen Colour Vision - Weeds the Open Sky and a Thermos.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
By Hin, Anders W, Oisín and Thea.  There are about 170km of train tracks in Denmark, and 84 stations.  The trains transport about people a day.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Magistrenes Arbejdsløshedskasse side 1 Welcome to MA Odense.
CEESA Coherent Energy and Environmental System Analysis Senior Research Specialist Poul Erik Morthorst Risø National Laboratory The Technical University.
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Tekst her 1 9. marts 2011 Chairman Vagn Sørensen Presentation.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
©FDLF REACH Temperatur Måling Diskussion af analyse resultater Plenum 4.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Established in 1960 by the Chinese S. C. Van S. C. Van moved to Denmark in In the late fifties, he saw exciting possibilities for exotic spring.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Matematik B 1.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Sense My City Develco A/S.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
Physics 4: Atomic Structure
MEIC Alternative Design Part II
The Nested Splat! Series
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

DTU Transport, Technical University of Denmark Mulige strategier for en bæredygtig trafikudvikling Linda Christensen Seniorforsker

DTU Transport, Technical University of Denmark Trafikkens sammensætning og trafikudvikling

DTU Transport, Technical University of Denmark Fordeling på transportmidler

DTU Transport, Technical University of Denmark Bilejerskab og brug af kollektiv trafik

DTU Transport, Technical University of Denmark Udviklingen i transportarbejdet

DTU Transport, Technical University of Denmark Prisudviklingen på kollektiv trafik og anden transport

DTU Transport, Technical University of Denmark Den kollektive trafiks tilstand i 1990’erne

DTU Transport, Technical University of Denmark Er kollektiv rejse mulig?

DTU Transport, Technical University of Denmark Rejsetid med kollektiv trafik og i bil

DTU Transport, Technical University of Denmark Rejsetid med kollektiv trafik og i bil

DTU Transport, Technical University of Denmark Betydningen af rejsetiden for valg af transportmiddel

DTU Transport, Technical University of Denmark Kollektiv trafik og klimaeffekt

DTU Transport, Technical University of Denmark Forhold mellem CO 2 udslip fra bil og kollektiv trafik •Alm. 12 meter bus 5-6 gange •8 tons servicebus3,5-4,2 gange •3 tons midibus1,4-17 gange •Minibusser1-1,2 gange •med 1,5 – 1,7 passager i personbil skal der sidde 9 mennesker i en 12 m bus for at den er CO 2 neutral •Midibusser fra Mercedes eller Neoplan er særlig interessante selv om de ikke er udbredte i DK. •Har plads til siddende og stående passagerer

DTU Transport, Technical University of Denmark Effekt af virkemidler på kollektiv trafik

DTU Transport, Technical University of Denmark Effekt af halvering af takster Bil- 2 % Kollektiv trafik35% Cykel og gang- 5% I alt 5%

DTU Transport, Technical University of Denmark Ændring i passagertal ved forbedringer Dobbelt frekvens 25% kortere køretid Dobbelt frekvens + 10% kortere tid Centralkommuner44%43%69% Forst æ der 106%55%141% By indb.148%82%188% Land, sm å byer 114%91%160% Dobbelt frekvens 25% kortere køretid Dobbelt frekvens + 10% kortere tid Centralkommuner- 6%- 7%- 11% Forst æ der -5% - 8% By indb.- 2%-4 %- 3% Land, sm å byer 1%- 1%- 0,1% Ændring i biltrafik ved forbedringer

DTU Transport, Technical University of Denmark Hvor er kollektive forbedringer en god ide, økonomisk og miljømæssigt? •Høj hastighed –egentlig højklasset trafik, letbaner, metro, S-tog, IC tog. Men bemærk anlægsudgifterne –Større fremkommelighed, busbaner, signalstyring, S- busser. Sparer også driftudgifter •Bedre koordinering –Ventetid ved skift er det mest belastende

DTU Transport, Technical University of Denmark Cykler som bæredygtig strategi?

DTU Transport, Technical University of Denmark Distribution of travels (round tours) on modes depending on travel length for people aged •60 % of short travels is made by car •22 % of short travels is made by foot or bycicle •In Central Copen- hagen it is 43 % •4 % of the over all kilometres are short travels IATBR19

DTU Transport, Technical University of Denmark •Hilliness •In the flattest part of Denmark 21 % on bike66 % by car •In the most hilly town, Vejle 10 % on bike 74 % by car •Temperature •At 20 ºC the cycling share is 21 % •At 0 ºC the cycling share is14 % •Car kilometre are 4 % lower in summer than in winter. •Daylight is important for women •Daylight 5,9 % walking km18,6 % on bike •Dark4,4 % walking km 15,7 % on bike •Women are walking and cycling a bit more km in daylight than men. •Wind and rain •Wind is barely significant and the difference between no wind and mean wind is 1 %. •Rain also is of little importance. Impact – measured in km - of where and under which circumstances the travel is taking place IATBR

DTU Transport, Technical University of Denmark Effekt af virkemidler til forbedring af cykling

DTU Transport, Technical University of Denmark Impact of policy measures Typical policies could be •Longer driving times by car, either as a result of regulation or of congestion •Prioritising cycle traffic in urban areas to increase the speed •Parking fees and restrictions •Cycle paths which reduces distances compared to cars •More security for cyclist, i.e. as a result of cycle lanes •”Cycle cities”, with a combination of many different improvements to increase the passability for cycles •Bike parking facilities •Campaigns to increase cycling and walking, i.e. information or competition oriented •Arrangements in companies to promote cycling by employees •Economic incentives, i.e. tax reduction IATBR

DTU Transport, Technical University of Denmark 3 separate models is developed to analyse the impact of policy measures on commuting, leisure and shopping travels. Kilometer Car driverPassengerCyclingWalkingIn all Commuting, base64 %7 %28 %1,5 %100 % Commuting, with ’grand total’39 %3,%57 %1 %100 % Impact of ’grand total’-39 %-51 %103 %-37 %0 % Leisure, base60 %14 %15 %12 %100 % Leisure, with ’grand total’56 %13 %18 %13 %100 % Impact of ’grand total’ -6,50 %-5,6 %21 %13 %0 % Shopping, base76 %9 %11 %5 %100 % Shopping, with ’grand total’66 %8 %20 %5 %100 % Impact of ’grand total’-13 %-6 %92 %11 %0 % IATBR

DTU Transport, Technical University of Denmark IATBR24 Conclusions •The effect of the ’grand total’ scenario is relatively small: –Maximum possible shift is 16 % of car kilometres on short travels –Shift of about 2½ % of the over all car kilometres –An improvement of the health situation measured in fatality. •90 % of the increase in walking and cycling will be on cycling. •The potential for shifting to walking is very small. •So if you want to make a policy for reducing car traffic concentrate on a cycling policy •First of all it is the commuting trips which can be shifted, with up to 1/3 •Also at shopping car kilometres can be reduced, but to a lesser degree •A cycling policy will never be the only policy to make traffic sustainable. It will only be one of many policies

DTU Transport, Technical University of Denmark Betydningen af bystruktur

DTU Transport, Technical University of Denmark Conclusions –Strong correlation between distances travelled and urban structure. Not due to socio-economic differences –Residences ought to be concentrated •Best around the city centre of the central city. •Else in the bigger towns around the the city •Sprawl to villages and rural areas maximises the distances travelled –Workplaces/offices ought to be concentrated closely around rail stations - eventually in high rise. Residences should be placed next to them –Detailed planning of road network and residential areas is essential to avoid local impacts from traffic

DTU Transport, Technical University of Denmark Conclusions Car kilometres - Residences

DTU Transport, Technical University of Denmark Klimakommissionen

DTU Transport, Technical University of Denmark Syv forhold, der skal tages udgangspunkt i: 1.reduktion i udledningen af drivhusgasser 2.øget energieffektivitet 3.fortsat høj forsyningssikkerhed 4.samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet gennem anvendelse af markeds-baserede løsninger 5.fortsat høj økonomisk vækst 6.gunstig erhvervsudvikling og fremme af erhvervslivets internationale konkurrenceevne 7.miljømæssig bæredygtig udvikling Kommissorium ”Klimakommissionen skal belyse, hvorledes Danmark på lang sigt kan frigøre sig fra afhængigheden af fossile brændstoffer. Kommissionen skal ved belysningen beskrive virkeliggørelsen af den langsigtede vision.”

DTU Transport, Technical University of Denmark Styrende principper

DTU Transport, Technical University of Denmark To hovedspor for omstilling af transporten El-drift  Udnytte vindbaseret el-produktion,  Energi lagring enten i batterier eller kemisk (H 2 + brændselscelle)  Plug-in hybrid biler vil have et potentiale i overgangsperiode El-drift  Udnytte vindbaseret el-produktion,  Energi lagring enten i batterier eller kemisk (H 2 + brændselscelle)  Plug-in hybrid biler vil have et potentiale i overgangsperiode Biobrændstoffer  Substitution i benzin- og diesel-biler er uproblematisk  Biomasse vil blive en knap ressource  På lang sigt primært til luftfart, søfart og til dels vejgods Biobrændstoffer  Substitution i benzin- og diesel-biler er uproblematisk  Biomasse vil blive en knap ressource  På lang sigt primært til luftfart, søfart og til dels vejgods

DTU Transport, Technical University of Denmark Vejen til 2050? PersonbilerPersonbiler VarebilerVarebiler LastbilerLastbiler BusserBusser TogTog Fly, inkl. udenrigs Skibe, inkl. færger CyklerCykler

DTU Transport, Technical University of Denmark Elbiler som løsning

DTU Transport, Technical University of Denmark How large will the EV market be if we do not do anything? •Basisudvikling i –Teknologi batterier –Teknologi for udvikling af bilers rækkevidde –Udbuddet af biler •Ingen udvikling i –Bilernes priser (konventionelle og el-biler) –Begrænset opstilling af eksterne lademuligheder –Konventionelle biler

DTU Transport, Technical University of Denmark How many EVs with full accessibility in 2020

DTU Transport, Technical University of Denmark And if the purchage charge tax excemption is prolonged to 2020…

DTU Transport, Technical University of Denmark Elbilers krav til infrastruktur

DTU Transport, Technical University of Denmark Need for charging away from home 0, 1, 2 etc. days during a period of 13 days. Represents a family in Greater Copenhagen. Source: Akta data Præsentation38

DTU Transport, Technical University of Denmark Share of cars that need to fast charge during the day in 1, 2 etc number of days over a month.

DTU Transport, Technical University of Denmark Distribution on average daily kilometres for vans and lorries operating 225 days a year. Whole Denmark. Source: MDCars Præsentation40

DTU Transport, Technical University of Denmark Need to charge at home or elsewhere Præsentation41

DTU Transport, Technical University of Denmark Share of trips for trips with need for charging compared to all trips Præsentation42

DTU Transport, Technical University of Denmark Optimal location of 5 fast charging stations

DTU Transport, Technical University of Denmark Optimal location of 20 fast charging stations Præsentation44

DTU Transport, Technical University of Denmark Tours with need for fast charging Successfull tours / overall detours 1448 Extended trips With all 1288 open stations – succesfull tours = 1441 bad matchings = 7 detours = 6,322 km = 4.4 km / tour

DTU Transport, Technical University of Denmark Conclusion •Only few electric vehicle drivers will need to charge outside home •But seen over a period most EV drivers will need to charge elseware •Fast charging is needed sometimes for a high share of EV drivers. This will need a great number of fastcharging stations Præsentation46

DTU Transport, Technical University of Denmark Min konklusion •Biltrafikken skal begrænses, vejafgifter er reelt eneste løsning •Kollektiv trafik skal forbedres som reelt alternativ til bil –Især i samspil med cykler og dele(el)biler •Cykeltrafik skal forbedres i byerne, se til Odense og København, men det breder sig – også i udlandet •Alle virkemidler er nødvendige •Men teknologiudvikling er det der virkelig batter