Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Regelaften Regeludvalget De nyeste ændringer Hulspilsregler
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Filmtekniske virkemidler
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er mediefag?.
Film omkring det grønne bord
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
Markedskommunikation Kapitel 10
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Audiovisuel betydning
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Vejlederens kommunikation
Filmanalyse - et grundkursus -
- et forsøg på en analyse
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Tv-reklame.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 3 konturer der spilles: op, ned og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand. Melodisk.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Grunde til at jeg elsker dig
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Hvad er dokumentarfilm?
Essay.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler

Filmiske virkemidler Filmens dramatiske indhold Filmens æstetiske udtryk Karakteropbygningen Underbygningen af stemninger

Filmiske virkemidler Billedet Klipningen Lydsiden Lyssætning og farver  

Filmens fødsel Hvad kunne man i 1895? Fortælle med levende billeder Sort/hvide billeder Totalbillede med stationært kamera Lyd fra live-pianist og lydeffekter i biograflokalet

Filmens fødsel Hvad kunne man ikke? Klippe Optage lyd i kameraet Vise farvefilm Variere billedbeskæringen Bevæge kameraet

Klippeteknikker Kontinuitetsklipning: ”Naturlige” usynlige overgange Klip i bevægelsesretning Klip i blikretning (POV)

Klippeteknikker Krydsklipning: At klippe frem og tilbage mellem to handlingstråde, der på et tidspunkt skal mødes. I dialogscener - shot- reaction-shot eller POV-shot

Lauges kat Christina Rosendahl, 12. min. 2004 Arbejdsforslag : Anslaget – krydsklipningen mellem Sonny og Lauge Personkarakteristik af Lauge og Sonny i forhold til: Indhold: Location Handlinger Påklædning Filmiske virkemidler: Billedbeskæringer Fortællersynsvinkel Lydside Krydsklipningens funktion + overgangene mellem klippene

Klippeteknikker Montage: Fransk for ”sætte sammen/montere” - synonymt med klipning generelt Russisk montageteori (dialektisk montage): Eisensteins idé om, at to sammenklippede indstillinger skal relatere til hinanden på en måde, så A og B i kombination skaber en ny mening C, som ikke findes som en indstilling i filmen.

Klippeteknikker Montage: Dynamisk montage: Dynamisk klipning, der i stiliseret form formidler mange informationer på kort tid Elliptisk montage: Korte klip, der i stiliseret form trækker tiden sammen og i montagen viser mellemstationer under et handlingsforløb fra en scene til en anden, fx en rejse.

Suspense Dramaturgisk betegnelse for en fortælleform, der skaber spænding. Når publikum ved noget filmens hovedpersoner ikke ved.

Psycho, Alfred Hitchcock 1960 Dynamisk/dialektisk montage Skiftende kameraperspektiv (ekstrem fugl og frø) Varierende billedudsnit Skiftende POV Suspense Markant underlægningsmusik

Lyd og musik Opfattes mindre konkret end billedet Taler til underbevidstheden Befordrer en stor del af følelserne i en film og er derfor en emotionel faktor

Lyd og musik Kan etablere og underbygge: Kan identificere: Stemninger Følelser Miljøer Kan identificere: Genstande Bevægelser Personer Kan viderebringe samtaler Kan forstærke dramatiske optrin Kan bidrage til at definere genrer

Lyd og musik To hovedgrupper: Synkron lyd (diegetisk) Lyd, som tilskueren direkte kan forbinde med filmens billedunivers Asynkron lyd (non-diegetisk) Lyd, der kommer fra en lydkilde, der ligger udenfor handlingsplanet.

Synkron og asynkron lyd 4 underkategorier: Tale Reallyd Effektlyd Musik

Tale Synkron tale: Asynkron tale: Dialog eller monolog af personer, der er til stede i billedet (læbesynkront) Asynkron tale: Voice-over (fortællerstemme)

Musik Synkron musik: Asynkron musik: Incidentalmusik, hvor lydkilden optræder i billedet Asynkron musik: Underlægningsmusik – lydkilden optræder ikke i billedet

Musik og lyd Mickey Mousing: Musik og lyd imiterer bevægelser på billedsiden Kontrapunktisk lyd: Lyd- og billedside peger i hver sin retning Lyd som ledemotiv: Bestemt lyd, musiktema el. kendingsmelodi for bestemt karakter, sted el. tema

Musik og lyd Subjektiv lyd: Den lyd. Som en person i filmen hører og videregivet sådan som personen oplever den. Lyden som alene-fortæller: Når lyden fungerer som fortæller alene

Blodsøstre Louise Friedberg, 2006 Trekantsdrama Kontraster Filmsproget: Skaber stemning Etablerer spænding Opbygger karakterer og relationer Filmiske virkemidler: Billedkomposition/linjer Lyssætning Farver Lydside Set up – pay off

Blodsøstre Louise Friedberg, 2006 Arbejdsforslag til filmen: Tag udgangspunkt i første del af fødselsdags-sekvensen: Tidskode: 12:38 – 17:32 Scenen før gæsterne kommer: A. Kig nærmere på billedkompositionen, placeringen af Dea og Sidsel i billedrammen, lyssætningen, farver og deres betydning for handlingsplanet. B. Hvilken rolle spiller Sidsels røde flamingosko her?

Blodsøstre Louise Friedberg, 2006 Arbejdsforslag til filmen: C. Beskriv lydsiden (reallyd, effektlyd,underlægnings-musik) og dens betydning for stemningen – før gæsterne kommer, under fødselsdags-drømme-sekvensen og da Caroline træder ind.

Fremdriftselementer: Varsler: Mørke skyer, død fugl, hovedpersonen mister en ejendel, uhyggelig musik før mord-scenen etc. Forhindringer: vejspærring, bilen punkterer, personer spærres inde etc. Forhalinger: Nogen trækker tiden ud, nogen udsætter en beslutning eller en handling Suspense: Publikum aner, at der er fare på færde, før personerne i filmen ved det

M Fritz Lang 1931 Læg mærke til: Klipningen: POV, krydsklipning, den afsluttende lille montage Lydsiden: Hvilke lydkilder? Hvilken rolle spiller de i de to klip fra indlednings-sekvensen? Fremdriftselementer Brugen af bolden og ballonen som central rekvisit (funktion og betydning)