Ole Skovsmose osk@learning.aau.dk På rejse med matematikken… SeMat’s Vinterkursus Aalborg, 3 februar 2010 Ole Skovsmose osk@learning.aau.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Global undervisning.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Relationsarbejde på Vejrup skole
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Socialpsykiatrien i forandring - Høje Taastrup
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Folk og klima People and climate. Folk og klima Jo flere mennesker på kloden, desto mere udslip af CO 2, og så bliver klimaforandringerne endnu værre.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Kultur- og branchestudier
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Tekst her 1 9. marts 2011 Chairman Vagn Sørensen Presentation.
DIN KARRIERE – DIN FREMTID ”Min røv er helt ødelagt. Fuldstændig. Den er rød med blå mærker over det hele.” Maria-Louise Beuchert.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
ØSTAFRIKA Fremtidens Vækstmarked 14. april 2011, Hotel Hvide Hus Køge.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Anette Borchorst, FREIA, Aalborg University, Fibigerstraede 2, 9220 Aalborg East, Denmark Pipelines and Problematizations: The Restricted Number of Women.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Takao Tanabe: Takao Tanabe was born in 1926 in Prince Rupert, British Columbia. Takao Tanabe er meget vigtig for vores forståelse for British Columbias.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Completing secondary education
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Victoria Schiøtz – BPW Norway
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Learning and sharing in a game context LeadershipTHEGAME
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk eksternt indlæg epi KU 2017 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet.
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
DA and the Danish labour market
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Ole Skovsmose osk@learning.aau.dk På rejse med matematikken… SeMat’s Vinterkursus Aalborg, 3 februar 2010 Ole Skovsmose osk@learning.aau.dk

Kritisk matematikundervisning Min finger Kritisk matematikundervisning i forandring.

De gode gamle (blå) begreber Deltagerstyring Problemorientering Projektpædagogik Tage udgangspunkt i elevernes hverdag Erfaringsbaseret undervisning Tværfaglighed Kritisk holdning til faget Fagkritik Modelkritik

Stille piger At trække sig tilbage i et hjørne. At trække intentionerne til sig.

Begrebet forgrund En forgrund handler om muligheder. Om personens oplevelser af muligheder. En forgrund er flertydig og dynamisk. Man må tale om forgrunde i flertal.

Education after Apartheid Adorno, T. W. (1971b). Erzhiung nach Auschwitz. I: T. W. Adorno, Erziehung zur Mündigkeit (88-104). Frankfurt am Main: Suhrkamp. Skovsmose, O. (2007). Uddannelse efter Apartheid. In L. Granlund and J. Linell (Eds.). Sydafrikansk demokratisering: Mellem vækst og fordelingsproblemer, protest og ytringsfrihed. Den ny Verden: Tidsskrift for Internationale Studier, 89-99.

Politisering af begrebet forgrund En tolkning af skolepræstationer World Bank (2006). Equity and Development: World Development Report 2006. Washington and New York: A co-publication of The World Bank and Oxford University Press.

Fra Wold Bank Report Consider two South African children born on the same day in 2000. Nthabiseng is black, born in a poor family in a rural area in the Eastern Cape province, about 700 kilometres from Cape Town. Her mother had no formal schooling. Pieter is white, born in a wealthy family in Cape Town. His mother completed a college education at the nearby prestigious Stellenbosch University.

Fra… One the day of their birth, Nthabiseng and Pieter could hardly be held responsible for their family circumstances: their race, their parents’ income and education, their urban or rural location, or indeed their sex. Yet statistics suggests that those predetermined background variables will make a major difference for the lives they lead. Nthabiseng has 7.2 percent change of dying in the first year of her life, more than twice Pieter’s 3 percent. Pieter can look forward to 68 years of life, Nthabiseng to 50.

Fra… Pieter can expect to complete 12 years of formal schooling, Nthabiseng less than 1 year. Nthabiseng is likely to be considerably poorer than Pieter throughout her life. Growing up, she is less likely to have access to clean water and sanitations, or to good schools. So the opportunities these two children face to reach their full human potentials are vastly different from the outset, through no fault of their own.

Frygten for at håbe At se på fremtiden: med lukkede og med åbne øjne. Et eksempel fra Barcelona. (Hvad er meningsfuld undervisning?)

Matematik og opskrifter Indianere i Venezuela “Beyond the mountains” i Afrika

Begrebet mening Mening handler om relationer mellem aktiviteter i klasseværelset og situationer og aktiviteter uden for klasseværelset. Relationer til noget i hverdage. Relationer til noget i fremtiden. Relationer til forhåbninger. Relationer til ens drømme. Relationer til forgrunde.

Det ”gamle” begreb om mening Mening handler først og fremmest om relationer til elevernes hverdag. Meget progressiv matematikundervisning har været fanget af dette snævre meningsbegreb.

Vi må være åbne i forhold til begrebet mening

“Før du dividere må du lægge sammen” Skovsmose, O., Alrø, H. and Valero, P. in collaboration with Silvério, A. P. and Scandiuzzi, P. P. (2008). “Before you divide you have to add”: Inter-viewing Indian students’ foregrounds. In B. Sriraman (Ed.), International Perspectives on Social Justice in Mathematics Education. The Montana Mathematics Enthusiast (209-230) Monograph 1. Charlotte, NC: Information Age Publishing, Inc.

”Hvad kunne du tænke dig at være?” Intentioner og mening En elev vågne op

Stand-up commedians Den vilde rodeo stol Hvad hedder du? 1800 Tårnet i Hanoi Back on stage

Nogle ”nye” (røde) begreber Elevers forgrund, elevers muligheder, elevers opfattelser af muligheder, konstruktion af muligheder, mening, intention, at turde håbe, diversitet, lighed, inklusion, gensidig respekt, værdighed, dialog.

En forskel De nye begreber rummer ikke direkte handleanvisninger. (Det gjorde derimod de gode gamle begreber.) De nye begreber former ikke pædagogiske modeller. De fremhæver først og fremmest noget at bekymre sig om.

Konstruktion af muligheder i en uforudsigelig verden. Bekymringer om: Elevers forgrund, som en social, kulturel, politisk og økonomisk konstruktion; og som en personlig oplevelse. Elevers muligheder, og elvernes oplevelser af muligheder i en verden præget af ulighed. Konstruktion af muligheder i en uforudsigelig verden. Mening som oplevelse – for forskellige grupper af elever i forskellige situationer.

Bekymringer om… Intentioner som kan blive lukket inde i et hjørne, eller som kan blive udfoldet hvis man får mulighed for at turde håbe. Diversitet som en dynamisk og til tider truende realitet. Lighed som et utopisk begreb. Inklusion som et ufremkommeligt projekt, og gensidig respekt som kan ende som en overfladisk gestus.

Bekymringer om… Værdighed i en verden fyldt med stigmatiserende diskurser. Dialog som både et pædagogisk og et politisk begreb.

De nye begreber rummer ikke anvisninger på pædagogiske fremgangsmåder. Som sagt: De nye begreber rummer ikke anvisninger på pædagogiske fremgangsmåder. Alrø, H. Ravn, O. og Valero, P. (Eds.) (2010): Critical Mathematics Education: Past, Present and Future. Rotterdam: Sense Publishers.

Kritik og usikkerhed Kritisk matematikundervisning handler om bekymringer, som måske kan udtrykkes gennem begreber som: Elevers forgrund, elevers muligheder, elevers oplevelse of muligheder, konstruktion af muligheder, mening, intention, at turde håbe, diversitet, lighed, inklusion, gensidig respekt, værdighed, dialog.

Deltagerstyring, erfaringsbaseret undervisning, deltagerstyring, problemorientering, tage udgangspunkt i elevernes hverdag, kritisk holdning til faget, tværfaglighed, fagkritik, modelkritik.

Elevers forgrund, elevers muligheder, elevers opfattelser af muligheder, konstruktion af muligheder, mening, intention, at turede håbe, diversitet, lighed, inklusion, gensidig respekt, værdighed, dialog.

Mere usikkerhed Jeg forbinder kritik med usikkerhed og tvivl. Skovsmose, O. (2009). In Doubt: About Language, Mathematics, Knowledge and Life-Worlds. Rotterdam: Sense Publishers.

Og hvad så i praksis?

Eksempel: Animal farm Fotos af Mikael Skånstrøm

Små flade dyre

Flade 4-dyr

Et fladt 9-dyr

Nogle klump-dyr

En ormefamilie på udflugt

Oversigt over Animal Farm 1-dyr 2-dyr 3-dyr 4-dyr 5-dyr 6-dyr 1-Dimension (Ormene) O(1) O(2) O(3) O(4) O(5) O(6) 2-Dimensioner (Fladdyrene) F(1) F(2) F(3) F(4) F(5) 3-Dimensioner (Klumdyr) K(1) K(2) K(3) K(4) 4-Dimensioner (Einstein-basser E(1) E(2) …

Optælling af kreaturer Type 1 Type 2 Type 3 Type 4 Type 5 Type 6 1-Dimension (Ormene) O(1)=1 O(2)=1 O(3)=1 O(4)=1 O(5)=1 O(6)=1 2-Dimensioner (Fladdyrene) F(1)=1 F(2)=1 F(3)=2 F(4)=4 F(5)= 3-Dimensioner (Klumdyr) K(1)=1 K(2)=1 K(3)=2 K(4)= 4-Dimensioner (Einstein-basser E(1)=1 E(2)= …

Dyrene i deres naturlige omgivelser