KvaliSys
Agenda Hvem er vi? Hvem er Rotrex? Problemstilling (Nicholas) Feasibility study (Nicholas) Visning af produkt (Rasmus) Feedback fra Rotrex (Rasmus) Tilstandsdiagram (Lars) Designsekvensdiagram (Lars) Designmønster – Singleton (Henriette) Database (Henriette) Installation (Rasmus) Reflektering
Hvem er Rotrex? Aktieselskab dannet i 2000 i samarbejde med Maersk Group A/S Overtaget af Scanpower 2008 I overgangsfase fra udviklings- til produktionsvirksomhed siden dec 2008 Rotrex Supercharger Forbedrer ydelse Lille i forhold til konkurrent Fremtid/Visioner Udvidet OEM-montering af superchargere på masseproducerede biler Kompatibel med brændselsceller (fremtidssikring) Anvendelses muligheder ikke udtømt
Hvem er Rotrex?
Problemstilling For at kunne producere Superchargerne, gør Rotrex brug af en del underleverandører De varer de leverer, bliver delt op i to slags varer: Consumables (ikke kritiske varer) Kritiske varer (ca. 30 % af alle varer) Consumables er standardkomponenter Kritiske varer er komponenter, som er vitale i produktionen
Beskrivelse af kvalitetskontrolsystemet: Incoming goods, Received Goods, Measuring Lab, Quarantine Area og Warehouse #1 er de forskellige områder, en kritisk vare kan befinde sig i under kvalitetskontrollen
Beskrivelse af kvalitetskontrolsystemet: Kvalitetskontrolsystemet er et ikke digitaliseret papirsystem Rotrex ønsker derfor et nyt it baseret kvalitetskontrolsystem
Feasibility study Undersøgelse der analyserer økonomiske og brugermæssige fordele og ulemper for de tre systemløsninger: Papirsystem Visma-modul KvaliSys Papirsystemet er som tidligere beskrevet tidskrævende og besværligt Det nuværende Visma-system indeholder ikke nogen moduler, der umiddelbart ville kunne bruges til kvalitetskontrolsystemet KvaliSys-systemet ville blive bygget op fra bunden
Feasibility study Fordele og ulemper ved udvikling af Visma: Vedligeholdes af samme systemadministrator som hidtil Brugervenlighed da der kun er et system at arbejde i På nogle områder besværligt og ulogisk ifølge brugere Højere konsulentpris ved videreudvikling af Visma Fordele og ulemper ved udvikling af KvaliSys: Bygget op fra bunden, og udviklet direkte efter brugernes specifikationer Brugervenlighed da det ligner det nuværende system Lavere konsulentpris ved udvikling af KvaliSys Mindre brugervenligt på grund af to systemer
Feasibility study Graf over økonomien for de tre systemer, samt break-even punkter Visma vil nå break-even punktet efter ca. 6 år KvaliSys vil nå break-even punktet efter 3½ år Grundet det store tidsforbrug vil Papirsystemet være langt dyrere på sigt end begge de andre systemer
Tilstandsdiagram
Sekvensdiagram
Installation af KvaliSys
Designmønster - Singleton
Database