Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvalitative metoder
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Interview - Steinar Kvale
Anvendt Statistik Lektion 3
Dataindsamling og kildebearbejdning
Dagens program Opsamling (skalaer & deskriptiv analyse)
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Anvendt Statistik Lektion 4
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Kvantitative metoder
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009.
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Konsensusprocessen.
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
Videnskabsteori og faglige metoder
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Anvendt Statistik Lektion 3
SPSS: basale dataanalyser
Om meningsmålingers kvalitet
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Konference om Almen Studieforberedelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Case.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
6. Kvantitativ usability
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
13. Eksamen Målgruppeanalyse
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Biologi i AT.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
2.lektion:Nationalstaten
Interview - praktisk introduktion
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Hvilke dominerende sociale elementer findes der i World of Warcraft, der gør det så populært og vanedannende eller ligefrem afhængigheds- skabende og.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
Læring gennem registrering og indberetning
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Den naturvidenskabelige metode
Kommunerne - Kommunernes boligplacering af flygtninge 2016
Den kriminelle fødekæde i bander og
Metoder og produktion af data
Den kriminelle fødekæde i bander og
Samfundsvidenskaberne
Præsentationens transcript:

Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema Målgruppeanalyse Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema

Plan for i dag Hvad er metode Valg af metode Kvalitativ - kvantitativ Metode triangulering Kvalitative metoder Interviewmetoden Opgave og litteratur til næste gang

Valg af metode Målformulering Problemformulering Hypoteser og arbejdsspørgsmål Teoretiske overvejelser Konkretiserede spørgsmål Valg af metode.

Hvad er kvantitativ metode? ”Afklaring af et ræsonnement, således at det kan UNDERSØGES af andre i en lignende situation” Kvantitativ: - med samme resultat!

Hvad er kvantitativ metode? Man måler verden - og gengiver den ved hjælp at tal og grafer.

Kvalitativ - kvantitativ Teoretisk ståsted: Positivisme Arbejder med repræsentativitet: At udvælge en gruppe mennesker, der kan repræsentere den samlede målgruppe. Lav fleksiblitet . Informanten er objekt. Primært lukkede spørgsmål Fejlkilder er primært respondentudvælgelse, spørgsmålsformulering og fejlfortolkning på grund af statistisk usikkerhed! Undersøgelse af relativivt letmålelige fænomener. Formidlingsmæssige fordelele. Positivistisk/naturvidenskabeligt videnskabssyn. Ikke så eksplorativt, men hypotese-testende

Spørgeskemametoden Aspekter ved Interviewmetoden: fakta-orienteret Fokus på målelige fænomener Det entydige Jordnære situationer og emner

Test af postulat/hypotese Tilfredshedsundersøgelse Spørgeskemametoden …kan f.eks. bruges til: Målgruppeanalyse Evaluering Test af postulat/hypotese Tilfredshedsundersøgelse

Udførsel af spørskemametoden - Traditionelt spørgeskema, som efterfølgende tastes ind i et software (SAS, SPSS) - CAPI computer-assisted personal interviews (svar tastes af interviewer direkte ind på computer) CATI computer-assisted telephone interviews (over telefon, som tastes ind på computer) CAWI computer-assisted web interview (respondenten taster ind på computer, online, database)

Respondentudvælgelse 1. TOTALTÆLLINGER f.eks. på en virksomhed 2. STIKPRØVE - Tilfældig udvælgelse - Systematisk udvælgelse - Stratificeret udvælgelse - Klyngeudvælgelse

Respondentudvælgelse Tilfældig udvælgelse Ligesom banko Random computergeneret Stiller relativt store krav til mængden af respondenter.

Respondentudvælgelse Systematisk udvælgelse Ligesom banko F.eks. hver tiende person Stiller også relativt store krav til mængden af respondenter Kan skabe problemer (barakken ved varmeapparat)

Respondentudvælgelse Stratificeret udvælgelse Opdeling efter valgte kriterier (f.eks. aldersgrupper) således at ”alle” relevante er repræsenteret i forhold til casens emne. Fordelagtigt vedr. respondentmængde Formindsker tilfældigheden

Respondentudvælgelse Klyngeudvælgelse Her vælges en gruppe personer af den samlede population. Ressourcebesparende Øger statistisk usikkerhed (der kan være tale om en speciel ensartet kultur i lige netop den skoleklasse, man har sendt spørgeskemaet til)

Respondentudvælgelse Det vigtige er at så vidt muligt lavet et miniaturebillede af den samlede population.

Respondentudvælgelse ANTAL respondenter er egentligt et spørgsmål om hvor stort et konfidensinterval vi vil acceptere. Et konfidensinterval på f.eks. 5 betyder at hvis 40% har svaret ja, så kan man være 95% sikker på at det rigtige svar ligger mellem 35 og 45.

Respondentudvælgelse Konfidensinterval: n: stikprøvens størrelse p: stikprøvens mængde i % af samlet population z: signifikansniveau (95% sikkerhed giver z= 1,96)

Respondentudvælgelse 2 ting der influerer på konfidensintervallet: 1. Sample size (størrelsen af stikprøven) 2. Populationens størrelse (i alt) 3. Procenttal (f.eks. 45% sagde ja) http://www.aspekt.dk/aspekt/base_survey/sscalc.html - Bemærk i øverste box er der tale om worst-case (50%)

Opdeling i: Emner Temaer Åbne(!) spørgsmål Interviewguiden Opdeling i: Emner Temaer Åbne(!) spørgsmål

Interviewguiden Indledende spørgsmål Spørgsmål om viden Opfølgende spørgsmål Uddybende spørgsmål Specificerende spm. Direkte spørgsmål Indirekte spørgsmål Strukturerende spørgsmål Tavshed Fortolkende spørgsmål Spørgsmål om viden Spørgsmål om adfærd Spm. om antagelser Spørgsmål om følelser Spørgsmål om sansning Sammenfattende spm. Kontrast spørgsmål

Interviewguiden Spørgsmål må ikke være afsenderorienterede/indforståede. Lad samtalen køre naturligt. Streg over når tema/emne er dækket. Vend tilbage senere til temaet/emnet, hvis samtalen er relevant. Vær åben for at nye temaer/ emner kan opstå.

Interviewguiden Bliv ved med at interviewe, til der ikke dukker yderligere væsentlige pointer op.

Interviewsituationen Kildekritik Intervieweren Interviewsituationen Valget af informanter Andet

Etiske overvejelser Informér informanterne: •Formål med undersøgelsen •Ingen rigtige og forkerte svar •Ens egen rolle/jeres rolle i forløbet •Anonymitet?

Etiske overvejelser Skriftligt samtykkeerklæring/fortrolighedserklæring Overvej mulige konsekvenser for interviewpersonerne Info om undersøgelsens generelle formål Interviewpersonerne skal kunne forblive anonyme Hold hvad du lover

Litteratur til næste gang Metode 2 – Spørgeskemametoden Kompendie: 94-110 (Hansen m.fl.), 158-164 (Madsen), 199-211 (Nielsen) + ”Målgruppeanalyse”: Side 103-115

Øvelse Kvalitativ metode - interviews Med udgangspunkt i jeres case: Diskuter hvilke parametre, der vil være væsentlige til udvælgelse af interviewpersoner til jeres case. Brug idealtyper. Arbejd med opdelingen Emne – tema - spørgsmål